actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Statistieken, Tabellen, Kaarten & Grafieken > ...en Buitenland
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 3rd December 2011, 15:11
Jan Cornelissen Jan Cornelissen is offline
Registered User

Christendom snelst groeiende godsdienst

Niet de islam, maar wel het christendom groeit wereldwijd sneller dan alle andere godsdiensten. Dat blijkt uit een rapport van de International Bulletin of Missionary Research (IBMR). Elke dag zouden er wereldwijd 83.000 christenen bijkomen. Het aantal mensen dat zich niet wil binden aan een religieuze overtuiging neemt iedere dag met duizend af.
Uit het "Status of Global Mission 2012" blijkt dat de islam op twee staat qua zieltjesgewin: 79.000 nieuwe aanhangers per dag en daarmee zijn er bijna 1,8 miljard moslims in de wereld. 2,3 miljard aardbewoners noemen zichzelf christen.

Ook het jodendom groeit dagelijks met 250 zielen. In 1970 waren er nog 11 miljoen joden in de wereld, vandaag zijn het er 15 miljoen en daarmee heeft de godsdienst na meer dan 70 jaar weer bijna het niveau bereikt van voor de Holocaust.

Hindoes
Met ruim 950 miljoen aanhangers is het hindoeďsme de derde godsdienst in de wereld. Er komen dagelijks 37.000 hindoes bij, vooral in India. Wereldwijd noemen 658 miljoen mensen zich niet-religieus of agnost en 138 miljoen atheďst. Dat aantal neemt dagelijks af met een duizendtal volgens het rapport.

Met bekeringen heeft het volgens de Amerikaanse studie overigens niet echt te maken: het geboortecijfer bepaalt de groei van de verschillende godsdiensten.

Katholieke kerk geen last van schandalen
Van de 2,3 miljard christenen zijn er 1,2 miljard katholieken. Daarna volgen protestanten (426 miljoen), onafhankelijke kerken (378 miljoen), orthodoxen (271 miljoen), anglicanen (87,5 miljoen) en overige christenen (35,5 miljoen). En ondanks alle schandalen is met 31.000 nieuwe leden per dag de Rooms-Katholieke Kerk de snelst groeide christelijke groepering. (mvdb)

Bron: De Morgen op 03/12/11

Bespreking:
Volgens mij heeft de stijging van de het aantal christenen niets te maken met een maatschappelijke- of mentaliteitsverandering. Het is gewoon een gegeven dat op plaatsen waar de meeste Christenen wonen de bevolkingsaangroei het sterkst is. Dan denk ik vooral aan Zuid-Amerika waar de bevolking erg gelovig is, en het zuiden van Afrika waar de bevolkingsgroei het grootst is.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd December 2011, 15:29
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User

De stijging heeft inderdaad vooral te maken met de geboortecijfers, maar toch blijft het opvallend! Hoewel de Kerk er bij ons de laatste jaren vooral veel schandalen bij kreeg, blijven ze toch een groot deel mensen overtuigen. Al zal een groot deel van die 2,3 miljard christenen, niet echt gelovig zijn. Het is meer een onbewuste keuze.
Er zijn wel steeds minder mensen die zich bewust niet willen binden aan een religieuze overtuiging. Ook in deze moderne tijden, blijft religie voor een groot deel van de wereldbevolking dus erg belangrijk. Het kan een houvast bieden.
Ik denk dat de mensen niet zo zeer achter de kerkelijke hiërarchie staan, maar wel een bepaalde geloofsovertuiging hebben. Zelf ga ik ook niet elke week naar de kerk, maar ik behoor wel tot de 1,2 miljard katholieken. Ik keur de vele schandalen niet goed, maar toch voel ik niet de behoefte om mij te laten 'ontdopen'.
Met citaat antwoorden
Oud 13th February 2012, 20:02
Francesco Francesco is offline
Registered User

God is liefde, en de liefde zal eens alle zielen winnen.
Met citaat antwoorden
Oud 15th February 2012, 11:00
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Citaat:
Hoewel de Kerk er bij ons de laatste jaren vooral veel schandalen bij kreeg, blijven ze toch een groot deel mensen overtuigen.

Ik vind het toch wel pijnlijk dat zoveel mensen het christendom gelijk stellen aan 'de kerk', want dat is echt enorm kort door de bocht! Het christendom is een godsdienst die enorm rijk is aan stromingen en als het christendom groeit, is het dus absoluut onterecht om daar meteen 'de katholieke kerk' bij te sleuren. Zelf ben ik erg bekend met de evangelische en pinksterbeweging. Oké, misschien niet erg groot in Vlaanderen, maar in veel andere landen stelt de katholieke kerk echt niks voor tegenover deze christelijke stroming! En zo zijn er dus nog verschillende anderen die allemaal onder de noemer 'christendom' vallen.

Het moet gezegd, ook vanuit deze stromingen wordt er vaak enkel maar vanuit hun eigen oogpunt gedacht, 'wij zijn echte christenen', maar zelf vind ik het toch erg belangrijk om te blijven wijzen op het gemeenschappelijk draagvlak van het christendom: De verrijzenis van Jezus Christus!

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:36.