|
|||
|
|||
Kop en munt toch niet gelijk
Kop en munt toch niet gelijk
De kans dat iemand kop of munt gooit met een muntstuk, is toch niet 50 procent. Tot die verrassende conclusie kwamen wetenschappers van de universiteiten van Stanford en California Santa Cruz, die met een hogesnelheidscamera muntstukken filmden tijdens de toss. Bovenkant Uit de beelden blijkt dat de kant van het muntstuk die naar boven wijst bij het opgooien, ook meer kans maakt de toss te winnen. De kans zou minstens 51 procent bedragen, maar volgens een bericht op physorg.com mogelijk zelfs 55 tot 60 procent. Frisbee-effect Dat percentage hangt af van de manier van opgooien. Die kan gepaard gaan met effect. Mensen die opgooien vanaf hun duim, creëren volgens de onderzoekers een extra effect, omdat de munt dan niet alleen om zijn eigen as draait, maar ook vliegt als een frisbee. "Hoe krachtiger dat frisbee-effect, hoe langer de kant bovenblijft die bovenlag. En hoe groter de kans dat het muntje zo landt," luidt het. (sam) 22/10/09 17u16 Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Ni...et-gelijk.dhtml Waar wetenschappers zich soms toch niet mee bezighouden hé Ondanks de op het eerste zicht onbelangrijke conclusie vind ik zulke artikels toch wel interessant. Het toont ons weer eens hoe ver de wetenschap en de technologie al gevorderd zijn. Er is echt geen stoppen meer aan. Wat ik mij nu wel afvraag is of goksites e.d. hier nu ook rekening mee gaan houden bij hun 'kop of munt spelletjes' Waarschijnlijk uiteraard niet hoewel het natuurlijk wel realistischer zou zijn. Het is nu wachten op de eerste klachten bij het begin van voetbalwedstrijden over de eerlijkheidsfactor van het muntopwerpen. |
|
|||
|
|||
Ik wist dat ik altijd wel in het zak werd gezet met die spelletjes.
Het is fantastisch dat wetenschappers van de domste dingen een heel experiment kunnen maken. Maar konden ze zich niet beter bezig houden met een oplossing tegen kanker of andere levensbedreigende ziektes ? Wereldhonger mag ook nog ... maar met muntjes spelen? Daar geven WIJ geld aan uit he . |
|
||||
|
||||
Heel grappig dat wetenschappers zich daar mee bezig houden. Het verschil te zoeken tussen kop en munt en welk effect het geeft. Best lachen.
Net zoals Veronique hier onder ga ik er mee akkoord dat de wetenschappers zich beter met iets serieuzer kunnen bezig houden dan met dit. Maar goed, een beetje ontspanning kan geen kwaad. Toch leuk om te weten, nu weten we bij een weddenschap welke kant we moeten kiezen om te winnen, toch? |