actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th February 2012, 18:42
J.Verwerft's Avatar
J.Verwerft J.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Noorderwijk
Posts: 36
"Arabiertjes" veroveren Amerika

'Arabiertjes' veroveren Amerika

Zo'n 77 jaar nadat in Antwerpen het eerste 'arabiertje' in de snoepwinkels opdook, begint het overbekende koffiesnoepje nu aan de verovering van Amerika. Geert Neyt

'Mokatine' luidt de officiële naam van het snoepje. Maar in de volksmond spreekt men van een 'arabiertje', naar de kleurrijke tekening op de wikkel van een gebaarde Arabier gehuld in een boernoes.

'Die Arabier was een ideetje van mijn grootoom Louis Roodthooft, die zelf de eerste schetsen maakte. De figuur verwijst niet alleen naar de koffiesmaak, maar dat ene strikje rond de snoep heeft ook veel weg van een tulband', zegt Patrick Stoops (45), die samen met zijn broer Jean-Jacques (59) Confiserie Roodthooft runt. Een echte familiezaak is het, die in 1934 werd opgericht in hartje Antwerpen.

Van daaruit zijn de 'arabiertjes' nu bezig aan de verovering van de wereld. Eerst ging Japan voor de bijl. 'We zijn er klein begonnen. Maar nu versturen we toch al onze tweede container in drie maanden tijd.' En nu is het, na drie jaar onderhandelen, de beurt aan Amerika. Eerst voorzichtig, met enkele paletten. Maar als de 'arabiertjes' er aanslaan, kunnen er snel nieuwe ladingen volgen.

Confiserie Roodthooft begon bescheiden, maar nu rollen er jaarlijks 500 ton - of tachtig miljoen - snoepjes naar buiten. Nog altijd met dezelfde smaak als in het begin. 'Het recept is al die tijd onveranderd gebleven. En strikt geheim. Alleen mijn broer en ik kennen de finesses van het kookproces en de precieze combinatie van koffie-aroma's', zegt Patrick Stoops. 'Het recept ligt veilig opgeborgen in een kluis.'

Het huidige succes van de snoepjes is volgens de makers niet alleen te danken aan de smaak en de prijs - zes à zeven eurocent per stuk. 'Ze spelen ook perfect in op de trend van slow food. Een mokatine moet je laten smelten in je mond. Bijten is uit den boze. Dat smelten duurt gemiddeld zes minuten. In die tijd kan je al tien gommetjes of andere zachte snoepjes naar binnen werken. En dat zijn veel meer calorieën.'

In Amerika zal overigens ook expliciet op de verpakking vermeld staan dat je niet op de snoepjes mag bijten. 'Men kent er geen harde snoepen en we vermijden liever rechtszaken van consumenten met gebroken tanden.'

Bron: Het Nieuwsblad
Link: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GQ23MOUKA

Motivatie:

Ik was eigenlijk al benieuwd wanneer deze hun doorbraak zouden maken. Ze hebben een erg aparte smaak en ik eet ze persoonlijk ook enorm graag.
Het is leuk nogmaals te horen dat ons kleine landje toch kwalitatieve producten kan afleveren en ik hoop dat ook de Amerikanen de charmes van dit kleine snoepje kunnen ondervinden.
__________________
"Knowledge is knowing that a tomato is a fruit, but Wisdom is knowing not to put it in a fruit salad."
Jens Verwerft ©
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.