actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2014, 11:18
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Post Gaia furieus na kreeftenbereiding Piet Huysentruyt

Gaia furieus na kreeftenbereiding Piet Huysentruyt

‘Draai de poten van de levende kreeft uit, snij het beest vervolgens doormidden en gooi het zo op de grill’, klonk het dit weekend in het VIER-programma ‘Chez Piet’. In Het Laatste Nieuws reageert Gaia furieus na deze ‘barbaarse televisie’.
In zijn Zuid-Franse verblijf leert tv-kok Piet Huysentruyt elk weekend hoe de deelnemers van ‘Komen Eten’ hun gerechten beter moeten maken. ‘Als je een kreeft levend grillt, smaakt die pas écht lekker’, zweerde Huysentruyt dit weekend ‘op het hoofd van mijn kinderen’.

Bij enkele levende kreeften trok de sterrenchef vervolgens de poten uit, om ze vervolgens onverdoofd in twee te snijden. ‘Als je ze straks opeet, zal je content zijn’, zei hij.

‘Dierenwelzijn was even het laatste waar tv-kok Piet Huysentruyt zaterdag aan dacht’, reageert Gaia furieus in Het Laatste Nieuws. ‘Duizenden amateurkoks zullen dat voorbeeld overnemen, zonder te beseffen dat dit de gruwelijkste pijn is die je een kreeft kan aandoen.’

Mythe
Volgens de dierenrechtenorganisatie is de uitzending een dwaling en een gemiste kans geweest. ‘Piet Huysentruyt houdt nog maar eens de mythe in stand dat dieren moeten lijden om lekker te smaken. Er zijn toestellen op de markt die kreeften verdoven en pijnloos laten sterven, zonder stress. Maar dáár denkt Piet niet aan.’ Gaia zegt contact op te zullen nemen met de zender om het ‘schrijnend gebrek aan ethiek’ aan te klagen en een herhaling van ‘dit soort barbaarse televisie’ te vermijden.

VIER-woordvoerder Kristof Demasure ziet het probleem niet. ‘Ik heb zelf, namens de zender, een protocol onderhandeld over omgaan met dieren op televisie’, zegt hij. ‘Maar die afspraken gelden voor amusementsprogramma’s. Dit was geen amusementsprogramma. Hier leerde een sterrenchef aan hoe een bereiding best gebeurt en dan geldt die code niet: van een chef die een Michelinster in huis heeft, mag je verwachten dat hij professioneel te werk gaat, en dat zo ook toont. Ik begrijp de reacties, maar Piet Huysentruyt weet heel goed waar hij mee bezig is.’

Gevonden op: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140428_01084368

Commentaar:
Ik vind dat Piet Huysentruyt hier geen grove fouten heeft gemaakt. Hij weet hoe je een kreeft het lekkerste kan klaarmaken en dat is, jammer genoeg ten koste van die kreeft, op een pijnlijke manier.

Piet Huysentruyt toont dit op de televisie en dan springt GAIA er op alsof het een schande is. Terwijl de kans groot is dat deze bereidingswijze in vele verschillende restaurants gehanteerd wordt. Hier hebben ze geen weet van (of het grote publiek ziet dit niet), dus dan is het geen probleem, maar als het op televisie komt, dan wordt er een heisa rond gemaakt van hier tot in Tokyo.

Ik begrijp wel dat GAIA dit niet zo kan laten voorbijgaan, zij staan tenslotte in voor de dierenrechten en het kan natuurlijk zijn dat er veel mensen dit gaan kopiëren in de eigen keuken. Maar de mensen die dit thuis proberen en de kreeft op die manier klaarmaken, hebben wellicht wel een betere kreeft om op te smullen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 21:45
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik vind dat ze, net zoals andere instanties, zich eens moeten bezig houden met échte problemen. In zoveel andere landen worden er effectief wel, bemoedwillg, gruwelijk geweld gebruikt tegen dieren. De dieren die ik hier bedoel zijn dan ook geen schaaldieren. De manier waarop Piet de kreeft hier bereid, zal hoogstwaarschijnlijk niet eens bedoeld zijn om de kreeft pijn te doen. Daarbij komt ook nog eens dat ze kreeften meestal ook levend koken. Ik snap het volledig dat je begaan bent met dierlijk leed, maar ik vind dat GAIA hier zeer sterk overdrijft. Zeker omdat het in vergelijking met andere zaken die dagelijks gebeuren, niet eens in de buurt komt van de gruwel die ze sommige dieren aandoen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.