actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2017, 18:22
Linus Linus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2017
Locatie: nijlen
Posts: 23
Gatz: 'VRT moet stoppen met uitzending religieuze erediensten'

Minister van Media Sven Gatz (Open VLD) is voorstander om het uitzenden van religieuze erediensten op de VRT te schrappen. 'We willen af van de monolooguitzendingen.'


De openbare omroep maakte vorige week bekend dat het voortaan twee islamitische erediensten per jaar zal uitzenden. Die islamitische erediensten komen naast de bestaande rooms-katholieke erediensten en de erediensten van de andere erkende religies.

Gatz vindt die beslissing een 'logische maar late' keuze, maar maakt er geen geheim van dat hij absoluut geen fan is van het uitzenden van erediensten. 'Ik wil dat de VRT stopt met het uitzenden van religieuze erediensten. Dat is geen vrijzinnige reflex en ik wil zeker de islam niet viseren, maar die uitzendingen behoren niet tot de kerntaken van de openbare omroep.'

De minister zal het onderwerp in januari aansnijden op de geplande tussentijdse evaluatie van de beheersovereenkomst. 'Ik heb nu al mijn kaarten op tafel gelegd', aldus Gatz.

'Besluitvorming vreemd verlopen'

De mediaminister is ook kritisch voor de beslissing van de VRT om bijkomende erediensten uit te zenden. 'Het is geen beslissing die de VRT autonoom kan nemen. Het is het beleid dat daarover beslist, niet de programmamaker.' Gatz betreurt de manier waarop de beslissing genomen is. 'Ik was maar een half uur op voorhand op de hoogte. De beslissing is niet voorgesteld aan de Raad van Bestuur, of andere tussenstructuren. De besluitvorming is dus vreemd verlopen.

Volgens de liberale minister verdienen de levensbeschouwelijke strekkingen zeker hun plaats bij de openbare omroep, 'maar we willen gaan voor dialoog, niet voor monoloog'. In de beheersovereenkomst was al afgesproken om de levensbeschouwingen te integreren in het redactionele aanbod van de openbare omroep. 'De VRT is daar volop mee bezig, maar er is een breder debat nodig over hoe we meer levensbeschouwingen kunnen integreren op televisie.' Een ding is duidelijk voor Gatz: 'Een eredienst uitzenden is geen redactioneel programma.’

Staatstelevisie

Het standpunt van Gatz zal wellicht ook voer voor discussie zijn binnen de Vlaamse meerderheid. Zo behoort het uitzenden van erediensten volgens CD&V-parlementslid Karin Brouwers tot de ‘decretale vrijheid’ van de VRT. ‘We gaan toch niet naar een staatstelevisie waarbij we zeggen wat er al dan niet op tv mag komen?’, aldus Brouwers.

En ook volgens de N-VA zit er een zekere logica in de keuze van de VRT om ook de islamitische eredienst aan bod te laten komen naast de andere erkende religies. Maar volgens parlementslid Wilfried Vandaele (N-VA) is het dan wel belangrijk dat de eredienst in het Nederlands verloopt en dat de VRT daar ook op toeziet.

Luc Van den Brande, voorzitter van de raad van bestuur van de VRT, is verwonderd over de verklaringen van minister Gatz. Hij vindt dat het uitzenden van de erediensten een opdracht is van de openbare omroep die past binnen de Beheersovereenkomst. 'In tegenstelling tot wat de minister beweert is er ter zake geen enkele evaluatie voorzien in de lopende beheersovereenkomst. De onafhankelijke programmering van de VRT als openbare omroep dient ook in deze gerespecteerd te worden.'

Bron: De Standaard 6/12/2017
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171206_03228150

Mijn mening: In dit artikel is het duidelijk dat de minister en de VRT niet geheel dezelfde mening delen. Persoonlijk heb ik er niets op tegen dat de VRT van iedere religie een eredienst uitzendt maar ik heb toch 2 opmerkingen. Ten eerste, vind ik dat wanneer de VRT een Islamitische eredienst op tv brengt, dat deze op z'n minst in het nederlands moet ondertiteld worden alsook in het frans. Het kan niet zijn dat zij enkel in het arabisch spreken zonder enige ondertiteling op belgische tv . Ten tweede vind ik het niet aan de overheid om sowieso erediensten uit te zenden op tv of radio. Persoonlijk vind ik dat deze erediensten niet eens op tv hoeven uitgezonden te worden en ik denk dat vele andere belgen deze mening trouwens delen. Indien men zijn geloof wil belijden, gaat men naar zijn specifiek gebedshuis hiervoor. Geloof wordt niet belijd via de media.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.