actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2008, 14:21
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
17/11 Obesitas van kind levenslang bepaald door dieet moeder

17/11 Obesitas van kind levenslang bepaald door dieet moeder

Moeders die veel vet eten tijdens de zwangerschap, programmeren als het ware hun baby's om obeesjes te worden.


De aanwezigheid van veel vetten in het dieet van de moeder, stimuleert bij de foetus de aanmaak van hersencellen die eetlustbevorderende proteďnen produceren. Dit blijkt uit onderzoek aan The Rockefeller University, de resultaten worden gepubliceerd in Journal of Neuroscience. Volgens de onderzoekers kan deze bevinding een verklaring zijn voor de sterk stijgende aantallen obese kinderen.

Bij dieren was eerder al aangetoond dat vetten in het bloed van de moeder de aanmaak van de eetlustbevorderende proteďnen bij de jongen bevorderen. Nu blijkt dat het effect veel ingrijpender is: vetten zorgen ervoor dat bepaalde hersencellen worden aangemaakt en het effect duurt levenslang.

Ratten
De resultaten zijn bekomen met onderzoek op ratten. Jongen van moeders op een vetrijk dieet, bleken hun hele rattenleven lang zwaarder dan een controlegroep. Ze kwamen ook eerder in de puberteit. Het mechnisme waarbij de hersenen van de jongen voor een stuk bepaald worden door het dieet van de moeder, is in die zin nuttig dat het jongen toelaat op hetzelfde dieet als de moeder te overleven. De onderzoekers hebben sterke vermoedens dat eenzelfde mechanisme bij mensen actief is.


Bron:
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/default.asp?art={523AAF3C-77E5-468D-8F49-9525CE5FD8D5}

Mijn kritiek:
Dit is iets wat toch zeker in acht moet worden genomen! Anders geraken we in een vicieuze cirkel! Iedereen zal wel weten dat een vrouw tijdens de zwangerschap meer honger heeft en vooral meer eigenaardige combinaties wil eten... "Een zwangere vrouw eet voor twee"..
Maar als we vette en ongezonde dingen eten tijdens de zwangerschap, verhogen we de kans op een obesitas kind. Dit kind zal dan later automatisch ook graag ongezonde dingen eten, waardoor haar kinderen ... (enzovoort) Een vicieuze cirkel dus, als je het mij vraagt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2008, 16:44
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Onlangs hoorde ik kersverse moeder Kathleen (die studeert bij ons voor biologie in Baso) nog zeggen dat de moeder haar eetgewoonten tijdens de zwangerschap bepalen wat het kind later graag eet. Eet de moeder heel gevarieërd, dan zal het kind later ook veel lusten zoals ze dat zeggen bij ons. Als dit waar is zullen de eetgewoonten van de moeder tijdens de zwangerschap dus misschien ook het kind later in een bepaalde richting sturen wat betreft eten.

Toch ben ik nog steeds van de mening dat kinderen hun eetgedrag en bijgevold ook hun lichaam bepaald wordt door de gewoonten van ouders als het kind klein is. Als kind zie je vanalles aan tafel en je doet dat na. Ook het feit dat ouders soms hun kinderen moeten verplichten om dingen te eten speelt daar in mee. Ik herinner mij perfect dat ik vroeger een heleboel dingen niet graag luste maar met de tijd ben ik ze graag gaan eten gewoon omdat ik moest van thuis. Je smaakpapillen passen zich immers aan en nu vind ik bepaalde van die dingen zelfs delicatessen.

Natuurlijk spelen de genen ook een grote rol en sommige mensen hebben nu eenmaal erfelijk de aanleg om "ronder" te zijn dan anderen ook al doen ze er heel veel moeite voor. Iedereen over dezelfde kam scheren mag je dus zeker niet doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th February 2009, 22:10
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Obesitas van kind levenslang bepaald door dieet moeder

Of dat de eetstijl van je moeder tijdens de zwangerschap bepaalt of je al dan niet te kampen gaat krijgen met obesitas vind ik nogal absurd.
Ik denk eerder dat de eetgewoonte die je ouders je aanleren, mee bepalen of je al dan niet te maken krijgt met overgewicht. Ook bepalen de leefgewoonte van je ouders, sterk de leefgewoonte die jezelf aanneemt. Als je ouders veel aan sport doen, zal je misschien zelf ook sneller geneigd zijn om veel aan lichaamsbeweging te doen en sneller naar een fiets te grijpen dan gemotorisseerd verkeer. Met als gevolg dat je minder snel te kampen krijgt met overgewicht.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th February 2009, 06:51
Jente Brughmans Jente Brughmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Brecht
Posts: 29
Dit is weer eens iets nieuws!

Er wordt vaak het een en ander gezegd over dikke kinderen of jongeren. Maar het blijft wel een feit dat wanneer je in je pubertijd komt, jongeren een beetje gaan uitzetten. Ik ben van mening dat ouders die gezond koken ( en mijn moeder kan daar van meespreken) je kind ook op een normaal gewicht zal blijven. Als de tussendoortjes beperkt blijven natuurlijk. Het is natuurlijk ok belangrijk dat een zwangere vrouw let op haar eten. Want het is vaak gezegd:"Ik moet eten voor twee" . Vrouwen die zich laten gaan tijdens hun zwangerschap moeten ervoor opletten dat ze geen suikerziekte oplopen en zo zijn er nog wel wat risico's die ik zou kunnen opnoemen. Het kan misschien beginnen bij de zwangerschap, maar daar eindigt het niet. Denk maar aan de spreuk:"Ieder pondje gaat door het mondje". En dan zullen we nog eens praten!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th January 2010, 13:38
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Obesitas wordt deze tijden door praktisch alles 'gestuurd' lijkt me.
- door de eetgewoonten van de moeder als het kind nog 'in de buik zit'.
- door de eetgewoonten van de opvoeders (ouders)
- door de manier van koken van de kok des huize
- door de maatschappij die zich richt op massaconsumptie
- door emoties te onderdrukken door zich op eten te richten
- door te weinig beweging (zie maatschappij: televisie, games...)
- door bovenstaande in combinatie met aanleg + ziekten
- en natuurlijk door de Quick en de Mc Donalds!
- ...

Waarmee ik maar wil zeggen dat je moeilijk de 'schuld' op 1 bepaalde plaats kan leggen. Als ouder kan je je best doen om het goede voorbeeld te geven door je eigen eetgewoonten aan te passen en gezond te koken met veel afwisseling. Verder probeer je je kind zo op te voeden dat hij kritisch kan denken (zeg nee tegen massaconsumptie, eten maakt niet gelukkig), waarden en normen mee krijgt (niet gulzig zijn), een goed zelfbeeld heeft en problemen,gevoelens kan uiten (en zich dus niet op eten stort) enzovoort.
Ouders, opvoeders... hebben er naar mijn mening dus wel een groot aandeel in om de persoon op zich weerbaar te maken, al blijft die persoon degene die 'neen' moet zeggen. (Verder moet je natuurlijk ook rekening houden met ziektes en trauma's welke dergelijke toestanden kunnen uitlokken.)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.