actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th January 2011, 17:22
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Ssssst, de leraar leert…

Feedback mogen geven over leerlingen: dat staat in de top drie van wat leerlingen willen veranderen op school. De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) heeft daarom een documentatiemap ontwikkeld om met de leerlingen in gesprek te gaan. “Als leraar versterk je met feedback-gesprekken je positie in de klas”, zegt Wouter Verhasselt, leraar wiskunde in Opwijk.
De map telt 25 methodes waarop je je door je leerlingen kan laten evalueren. Want als je feedback krijgt, krijg je een beter beeld van wat werkt en wat bij je leerlingen niet pakt en breng je je gedrag tijdens de les in kaart.

Er is geen kant – en – klaar recept voor feedback maar VSK geeft wel een stappenplan mee:
1. Bereid je zelf voor: Kies een methode die werkt voor je klasgroep. Denk na over je specifieke aanpak.
2. Bereid je leerlingen voor: Bouw vertrouwen op door je open te stellen voor verbeterpunten, eventueel door er zelf al te geven. Maak duidelijke feedbackregels.
3. Organiseer je feedbackmoment: Luister naar je leerlingen, het duurt soms even voor ze aan het punt komen dat z willen maken. Vat aan het einde samen.
4. Verwerk je feedback: Bepall je werkpunten aan de hand van de opmerkingen van je leerlingen.
5. Koppel terug: Bespreek met je leerlingen wat je uit hun feedback gehaald hebt. Vraag daarna geregeld naar hun mening.


Er zijn verschillende onderwerpen waarover feedback kan gevraagd worden:
1. De leraar als organisator van de les.
2. De leraar als coach van het leerproces.
3. De leraar als ontwerper van materiaal.
4. De leraar als sfeerbewaker in de klas
5. De leraar als evaluator van de leerstof.

Bron: uit: Klasse 212, februari 2011, uitgegeven door Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming

Eigen mening:
Ik sta er zeker voor open om ook de mening van mijn leerlingen te leren kennen over mijn lessen. Zij moeten ze tenslotte volgen en hoe beter ze zijn afgestemd op hen, hoe beter ze zullen overkomen. Het is goed dat wij ook leren hoe we het best feedback vragen om zoveel mogelijk over de lessen en mezelf als ‘persoon in de klas’ te weten te komen. Dus ik denk wel dat ik dat later ga toepassen. Je bent nooit te oud om te leren, ook al sta je al een tijdje voor de klas. Het is wel belangrijk dat dit op een goede en respectvolle manier gebeurt en dat de leerlingen kunnen argumenten geven waarom ze die bepaalde dingen zeggen. De leerlingen mogen ook altijd suggesties doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th January 2011, 12:56
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Zoals Marieke, ben ik ook voorstander van zulke evaluaties. Als leerkracht moet je jezelf afstemmen op de leerlingen, dan is het toch logisch dat die leerlingen hun mening kunnen geven.
Een leerkracht, zeker een beginnende leerkracht kan aan zo'n evaluatie alleen maar voordelen hebben. Je kan eruit leren, jezelf aanpassen,...
Goed idee om er een documentatiemap over uit te geven. Elke leerkracht zou er zo eentje moeten aanschaffen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.