actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2013, 12:35
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Smet: 'Nadenken over Arabisch als derde officiële taal in Brussel'

Bijna 20 procent van de Brusselaars spreekt Arabisch. Dat blijkt uit onderzoek van de VUB dat Le Soir kon inkijken. Het is daarmee de vierde taal in Brussel en wint terrein op het Frans, Engels en Nederlands. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) waarschuwt voor een gebrek aan integratiepolitiek in Brussel.
De studie van de VUB bij 2.500 Brusselaars toont dat het aantal inwoners van de hoofdstad die het Frans, Nederlands of Engels beheersen, daalt ten opzichte van 2006. Toen spraken 95,6 procent van de ondervraagden Frans, ten opzichte van 88,5 procent nu. Ook het gebruik van het Engels (van 35,4 procent naar 29,7 procent) en vooral van het Nederlands (van 28, 3 naar 23,1 procent) daalt.

Het Arabisch daarentegen is aan een stevige opmars bezig. Waar in 2006 nog 6,6 procent van de Brusselaars Arabisch spraken, is dat vandaag 17,9 procent. Het Arabisch steekt daarmee het Spaans (van 7,4 naar 8,9 procent) voorbij en wordt de vierde meest gesproken taal in de hoofdstad.

Smet: 'Arabisch combineren met universele taal'

Voor Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet is het geen probleem dat meer mensen Arabisch spreken. 'Maar het is nodig dat die kennis gekoppeld wordt aan de kennis van een andere taal, die kan gebruikt worden om te communiceren met de andere bewoners.'

'Het is begrijpelijk dat men de taal van het herkomstland wil onderhouden, maar dat mag geen problemen geven om samen te leven', is Smet duidelijk in Le Soir. Hij vreest dat dat vooral bij migranten van de tweede en derde generatie het probleem is.

'Gebrek aan integratiepolitiek in Brussel'

'Er is vooral een gebrek aan integratiepolitiek in Brussel. Integratie betekent niet dat mensen hun herkomst moeten vergeten, maar het is ook belangrijk om naar de toekomst te kijken, waar we samen moeten bouwen.

Smet pleit voor een stadsproject. 'Een open parcours waarbij de noodzaak om samen te leven en dus een gemeenschappelijke taal te hebben, centraal staat.' De minister wil ten slotte nadenken over de mogelijkheid om van het Arabisch de derde officiële taal te maken. 'Dat zou een sterk signaal zijn naar de internationale gemeenschap toe.'

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...ampaign=seeding
DS woensdag 20 maart

Mijn mening:
Net zoals meneer Smets ben ik het ermee eens dat wanneer je in een nieuw land komt wonen, je jouw eigen taal blijft behouden . Tenslotte is het de taal van jouw herkomst, dus is het niet meer dan logisch dat je die ook blijft spreken. Wel vind ik dat deze mensen zich ook deels moeten aanpassen aan de nieuwe cultuur waarin ze terechtkomen. Je moet dus als immigrant ook de taal van uw nieuwe woonplaats leren, indien je er deel wil van uitmaken en er een toekomst wil in opbouwen. Dat meneer Smets het Arabisch als officiële derde taal wil registreren vind ik ongepast. Tenslotte zijn deze mensen niet de oorspronkelijke inwoners van ons land. Dus vind ik het niet nodig dat men deze taal officieel wil registeren. Tenslotte spreekt een groot deel van de immigranten ook Engels en deze taal behoort toch ook niet tot de één van de officiële talen van België?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th March 2013, 17:27
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Dit vind ik eigenlijk niet zo goed. Als mensen van vreemde origine naar ons land komen, dan moeten zij zich maar aanpassen, wij niet. Zo kunnen we bezig blijven, binnenkort moeten we ook nog Pools, Roemeens, Chinees, ... als officiële taal nemen? Volgens mij wilt minister Smet zich gewoon 'populair' maken bij deze mensen en hier voordeel uit halen bij de volgende verkiezingen...

Als wij nu naar een ander zouden immigreren, zouden ze daar het Nederlands als officiële taal nemen? Ik denk dat ze eens goed met ons lachen.

In theorie is een multiculturele samenleving allemaal goed en wel, maar de realiteit is helemaal het tegenovergestelde.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th March 2013, 17:49
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Ja belachelijk hé.

Binnen 10 jaar is het koning Mohammed en eten we in plaats van friet met stoofvlees , kebab met een broodje..

Indien ze hier komen wonen moeten ze zich maar aanpassen. Aanpassen wil zeggen dat ze ook de taal moeten leren kennen.

Indien men denkt dat zoiets problemen oplost dan gaat het toch nog een crisis worden in ons land maar dan op een ander vlak.
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.