actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2011, 08:59
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
Nederlandse dominee roept op om zondige kinderen te slaan

Ouders moeten een 'zondig' kind slaan. Die boodschap verkondigt dominee A. Vlietstra van de Hersteld Hervormde Kerk in het Nederlandse Katwijk, meldt het Leidsch Dagblad. Vlietstra baseert zich op teksten uit de zeventiende eeuw, die volgens hem beslist nog niet uit de tijd zijn.
"Als een kind zondigt, is kastijding een noodzakelijk antwoord. Als de ouders dat niet doen, gaan ze in tegen de wil van God, is zijn mening." De dominee geeft zijn opdracht in de Hervormde Nieuwsbrief, nadat hij een Katwijks echtpaar feliciteert met de geboorte van hun vijfde kind.

Het blijft voor hem niet bij een tik. "Een ouder kind heeft zwaardere lichamelijke straf nodig als het zondigt. Halstarrige kinderen moeten zelfs scherp gekastijd worden. Een zware misdaad en gruwel moet niet zacht worden bestraft."

Het Nederlands Jeugdinstituut, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en de stichting Defence for Children beoordelen het advies volgens het Leidsch Dagblad als onaanvaardbaar, schadelijk en strafbaar. (anp/adv)


14/11/11 08u15

Bron
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...-te-slaan.dhtml



Mening

Is het niet zo dat lijfstraffen ooit verboden werden met een rede? En waar staat in godsnaam dat God wilt dat kinderen geslagen worden? Ik denk dat er hier sprake is van een wel zeer vreemde interpretatie van zaken die worden voorgeschreven voor ons geloof. En documenten uit de 17e eeuw zijn naar mening helemaal niet meer van toepassing op deze tijd. Er zijn wetten en verdragen die mensen beschermen en die zijn dus niet bedoeld om tegengesproken te worden met documenten uit de 17e eeuw. Ik hoop dat er niet te veel 'zieke' zielen rondlopen die vinden dat deze dominee gelijk heeft, ik ga akkoord met een pedagogische tik, maar zware lijfstraffen lijken mij echt geen goed plan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2011, 09:25
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Nederlandse dominee roept op zondige kinderen te slaan

Ten eerste had ik niet verwacht dat een dominee zulke uitspraak nog zou durven doen. Het is nu eenmaal een uitspraak waarvan je weet dat er veel kritiek op komt.
Ten tweede ben ik het net zoals Steffi helemaal niet eens met de uitspraak van dominee A. Vliestra. Kinderen straf je niet door hen te slaan. Daarnaast beweert hij dat teksten uit de zeventiende eeuw “beslist nog niet uit de tijd zijn”. Er staat niet vermeld over welke teksten het gaat, dus zonder de teksten gelezen te hebben kan ik hier moeilijk een uitspraak over doen, maar toch kan ik mij net zoals Steffi bijna niet voorstellen dat zulke oude teksten nog steeds relevant zijn. In de loop van de voorbije eeuwen is de maatschappij en de cultuur immers zeer sterk veranderd en zijn ook de opvattingen hierover veranderd.
Ik ga er wel mee akkoord dat ‘zondige’ kinderen gestraft moeten worden, zolang het begrip zonde niet dateert uit de zeventiende eeuw en wel degelijk meegaat met de huidige tijd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th November 2011, 09:35
Bart.Rijmenams Bart.Rijmenams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 25
ik ben het voor een deel eens met steffi, een pak rammel uitdelen is niet meer van deze tijd, en oh my god, een kind dat zondig is, als je elk kind moet gaan kreupel slaan omdat het 'iets fout' doet dan is ELK kind bedekt met blauwe plekken. bovendien is een kind slaan zwak en een teken van onmacht. en ook die 'pedagogische tik' kan niet!!!!!!!! wat je ook zegt je begaat een fout bij het slaan van een kind, om wat voor reden dan ook!!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2011, 12:27
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Het is eens verfrissend dat deze woorden niét uit de mond van bisschop Leonard komen. Zo zie je maar dat niet alleen de katholieke Kerk hopeloos verouderd is.
Het is natuurlijk schandalig dat sommige mensen nog steeds geloven in lijfstraffen. Verder vind ik het ook al duidelijk wat voor soort persoon dit is, gewoonweg omdat hij het woordje "zondig" gebruikt. Als mensen bij mij afkomen met zondigen en dergelijke, dan luister ik al niet meer.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2011, 15:27
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Nederlandse dominee roept op zondige kinderen te slaan

Nog een persoon die niet mee is met de tijd!
Heeft het slagen van een kind enig positief effect? Als iemand hier positief op antwoord moet die persoon wel eens dringend naar de dokter samen met dominee Vlietstra.
Hoe kan je nu eigenlijk zo kortzichtig zijn? Ik denk dat we allemaal er wel over eens zijn dat slagen, verwondingen, mishandelingen uit 'den boze' zijn de dag van vandaag. Wij allemaal zouden als leerkracht dit toch moeten beseffen, hoop ik.

Maar natuurlijk, het cliché aller tijden: wat zijn lijfstraffen? Waar ligt de overgang tussen ' het geven van een tik op de schouder' en 'met de knieën op de rand van de trap gaan zitten en met de meetlat op de knokels slaan'?
Om te koppelen naar lijfstraffen in het onderwijs! Is een klop tegen de schouder al mishandeling? Intuïtief normaal niet, maar je weet maar nooit! Tegenwoordig mag je als leekracht een leerling bijna niet fysiek aanpakken of je krijgt meteen drie advocaten op je afgestuurd door de ouders van het kind.

Om niet te ver af te wijken van het artikel wil ik gewoon meedelen dat zulke denkpistes van deze dominee volgens mij echt niet meer kunnen de dag van vandaag! Hopelijk is de meerderheid van de bevolking slimmer dan deze knaap!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th November 2011, 10:57
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Sinds wanneer is de bijbel geschreven in de 17de eeuw? Dat is volgens mij toch het boek waarop deze man zich zou moeten baseren binnen de hervormde kerk... Maar goed, zo zijn er nog wel mensen die zich liever baseren op andere teksten dan hun eigen brontekst.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th November 2011, 11:06
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
Citaat:
Orgineel gepost door Bart.Rijmenams
ik ben het voor een deel eens met steffi, een pak rammel uitdelen is niet meer van deze tijd, en oh my god, een kind dat zondig is, als je elk kind moet gaan kreupel slaan omdat het 'iets fout' doet dan is ELK kind bedekt met blauwe plekken. bovendien is een kind slaan zwak en een teken van onmacht. en ook die 'pedagogische tik' kan niet!!!!!!!! wat je ook zegt je begaat een fout bij het slaan van een kind, om wat voor reden dan ook!!!



Een pedagogische tik is niet hetzelfde als slaan... Als een kind als het klein is bijvoorbeeld aan een hete kookplaat wil komen en de ouder tikt zachtjes op zijn handen om hem duidelijk te maken dat dit een negatief effect kan hebben. Een kind van 3 begrijpt nog niet dat het dit niet mag doen omdat de plaat warm is en het zich dan kan verbranden... Je kan het er aan uitleggen, maar het kind zal dit niet begrijpen en vervolgens nog steeds de plaat gaan aanraken... Een pedagogische tik is ook niet bedoelt om het kind pijn te doen en dus al helemaal geen lijfstraf waar het blauwe plekken van zou krijgen. Als een kind echter oud genoeg is om te beseffen wat de uitleg achter een verbod betekent vind ik de pedagogische tik ook niet meer van toepassing. Ik verkies zelf ook woorden boven daden, zeker als het om opvoeding van kinderen gaat. Maar er is een groot verschil tussen de pedagogische tik en het ziekelijke beeld dat hier geschetst wordt van de Nederlandse dominee. En dan weten dat er vandaag de dag nog steeds gezinnen zijn waar kindermishandeling een dagelijkse gebeurtenis is en dat er niets aan gedaan wordt. Dat is pas schandalig!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th November 2011, 17:08
Bart.Rijmenams Bart.Rijmenams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 25
Citaat:
Orgineel gepost door steffi.vandeneynde
Een pedagogische tik is niet hetzelfde als slaan... Als een kind als het klein is bijvoorbeeld aan een hete kookplaat wil komen en de ouder tikt zachtjes op zijn handen om hem duidelijk te maken dat dit een negatief effect kan hebben. Een kind van 3 begrijpt nog niet dat het dit niet mag doen omdat de plaat warm is en het zich dan kan verbranden... Je kan het er aan uitleggen, maar het kind zal dit niet begrijpen en vervolgens nog steeds de plaat gaan aanraken... Een pedagogische tik is ook niet bedoelt om het kind pijn te doen en dus al helemaal geen lijfstraf waar het blauwe plekken van zou krijgen.


een kind hoort niet aan de kookplaat te kunnen, beter opletten is de boodschap voor deze ouders!!!! dat weet iedereen hoop ik toch!!!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 21st November 2011, 10:53
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
Citaat:
Orgineel gepost door Bart.Rijmenams
een kind hoort niet aan de kookplaat te kunnen, beter opletten is de boodschap voor deze ouders!!!! dat weet iedereen hoop ik toch!!!


Daar ging het niet om Het ging erom dat een pedagogische tik niet hetzelfde mag zijn als slaan. Als dit wel het geval is, dan voed je je kinderen pas verkeerd op Want dan is er geen sprake van een pedagogische tik, maar eerder van mishandeling.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 21st November 2011, 22:16
Bart.Rijmenams Bart.Rijmenams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 25
Citaat:
Orgineel gepost door steffi.vandeneynde
Daar ging het niet om Het ging erom dat een pedagogische tik niet hetzelfde mag zijn als slaan.


je kan er ook voor zorgen dat die tik al niet nodig is, beter voorkomen dan genezen he
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.