actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2011, 12:16
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Derde van wie wacht op donor, sterft bij gebrek aan orgaan"

"Derde van wie wacht op donor, sterft bij gebrek aan orgaan"

Een derde van de 1.300 patiënten die in België op een donororgaan wachten, zal sterven door een tekort aan donoren. De Franstalige vzw SDO (Sensibilisation au don d'organes) herinnert daaraan ter gelegenheid van de Europese Dag van Orgaandonatie, die morgen plaatsvindt.
De burgers zijn onvoldoende geïnformeerd over orgaandonatie, zegt de vereniging. "Ze verwarren orgaandonatie vaak met de schenking van een lichaam aan de wetenschap."

Het aantal orgaandonoren in België is van 33.003 in januari 2005 tot 121.620 in september 2011 gestegen. Maar volgens cijfers van de federale overheidsdienst Volksgezondheid zijn er in België nog steeds minder mensen die expliciet toestemming voor het afstaan van organen geven dan donorweigeraars. Wel daalde het aantal mensen dat orgaandonatie weigert, van 190.158 in 2005 tot 187.640 dit jaar. De rest van de bevolking is impliciet orgaandonor volgens de wet van 13 juni 1986 op de transplantatie van organen.

Die wet is slechts theorie, meent SDO, want bij een overlijden is de instemming van de familie nodig voor het wegnemen van organen. "Wanneer een patiënt hersendood is, neemt het gezin door de emotie niet gauw een beslissing", legt de vzw uit. Daardoor is het te laat om tot een transplantatie over te gaan.

Het aantal patiënten dat op een orgaan wacht, steeg van 1.139 in 2007 tot 1.361 in 2010. (belga/adb)

www.hln.be

eigen mening : Dit vind ik wel zeer confronterend. Ik wist dat de wachtlijsten voor een orgaan lang waren maar dat er zoveel mensen op een orgaan wachten dat wist ik niet. En dat 1/3 tijdens het wachten sterft. Dat vind ik wel zeer hard. Ook zoals in het artikel beschreven, zijn we te weinig op de hoogte van deze transplantaties. Wanneer er een persoon sterft denken we er niet aan om de organen af te staan. Terwijl we dit eigenlijk wel zouden moeten weten, we zouden met deze organen, die misschien dus nog bruikbaar zijn, andere mensen kunnen helpen. Ik zou dit ook zeker willen doen na het lezen van dit artikel. voor ons is het alleen heel erg moeilijk om te weten hoe het allemaal in zijn werk gaat. We zouden er meer informatie over moeten krijgen. Want het is toch wel belangrijk. Als alle mensen op de hoogte zouden zijn van het feit dat ze door organen af te staan, mensen zouden kunnen helpen. Ik denk dat veel mensen hiertoe bereid zouden zijn maar er gewoon niets van afweten. Een werkpunt is dus om de bevolking hiervan op de hoogte te stellen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2011, 16:27
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik ben het volledig met Charlotte eens. Het is verschrikkelijk dat er mensen sterven enkel en alleen omdat ze wachten op een orgaan dat uiteindelijk niet komt. Als je hierover nadenkt vind ik de mens op dat vlak erg egoïstisch. Waarom stemt de familie van een overledenen niet in om zijn of haar organen af te staan? Je kan hiermee zoveel mensen een nieuw leven schenken! Ikzelf zou wel graag willen dat mijn organen worden afgestaan, omdat ik zelf ooit veel bloed ben verloren tijdens een ongeval en het geluk had dat er nog altijd mensen zijn met een goed hart. Wat als de mens ook geen bloed meer gaat afstaan? Het is natuurlijk iets helemaal anders dan organen afstaan, maar het komt op hetzelfde neer: solidariteit & altruïsme.
Ik ben het ook met Charlotte eens dat veel mensen dit niet beseffen. Misschien een idee om hierover meer campagnes te houden?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2011, 19:12
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Het is inderdaad tragisch dat zoveel mensen hierdoor sterven, aan de andere kant snap ik wel dat veel nabestaanden het heel moeilijk ermee hebben om "een deel" van de overledene af te staan, ook al is dit voor een goed doel. Persoonlijk vind ik het ook maar een raar idee om na mijn dood alle bruikbare organen te doneren, maar dat is nog een ver-van-mijn-bed-show
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th November 2011, 20:39
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter G
maar dat is nog een ver-van-mijn-bed-show


DAT is waarschijnlijk de reden waarom er zo weinig donoren zijn! Als iedereen denkt dat hij 100 jaar gaat worden en denkt dat hij/zij nooit een orgaan zal nodig hebben...
Ik vind ook dat er meer aandacht mag komen voor dit probleem en dan wel speciaal gericht op jongeren om hen bewust te maken van het probleem. Hen laten inzien wat ze kunnen betekenen voor een ander gezin, want zij kunnen hierdoor misschien een nieuwe start krijgen. Er worden tegenwoordig meer verassingen gedaan, dan begrijp ik niet goed waarom de familie geen organen wil afstaan (in de veronderstelling dat ze het niet willen doen om het lichaam niet te 'beschadigen'). Ik denk ook dat we er opener moeten over communiceren zodat onze familie niet de keuze moet maken maar zodat we zelf de keuze al gemaakt hebben. Om de 5 jaar moeten we naar het gemeentehuis voor een nieuwe identiteitskaart: als men hier dan zou vragen om donor te worden, om de 5 jaar kan je dan je keuze nog aanpassen ... Als de vraag rechtstreeks gericht is, gaan er misschien meer mensen 'ja' zeggen dan dat ze er speciaal voor naar het gemeentehuis moeten rijden want dan zijn het alleen de mensen die er al over nagedacht hebben en nu wordt iedereen 'verplicht' om er over na te denken. Misschien zou dit al een beetje kunnen helpen om aan meer donoren te geraken?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th November 2011, 00:15
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Ik vind persoonlijk ook dat het een goed initiatief zou zijn als ze in het gemeentehuis om de 5 jaar zouden vragen of je donor wil zijn. Je kan dit misschien ook nog wat verder zoeken. Als je nu in universiteiten en hoge scholen elke jaar een standje zou zetten om de studenten te informeren over wat donor zijn inhoud en hoeveel mensen men hiermee kan helpen, dan denk ik wel dat er aantal studenten zullen zijn die zich gaan opgeven als donor. Zelf zou ik mij zeker inschrijven als er op school zo'n standje stond. Je organen heb je toch niet meer nodig als je dood bent.

In de vorige reactie staat dat we moeten communiceren met onze familie over het feit dat men donor wil zien. Ik vind dit ook een goed idee. Een minpunt aan het enkel communiceren met de familie kan nog altijd als gevolg hebben dat deze wens niet wordt geaccepteerd. Als er familielid sterft heeft men hevige emoties. Deze emoties van verlies kunnen leiden tot het niet afstaan van het lichaam van de overledene. Men zal de organen dus niet willen afgeven, omdat op dat moment de familie nog het gevoel kan hebben dat de overledene elk moment naast hen kan staan. Dat wat ze juist gehoord hebben van de arts niet waar is. Men kan het dus best nog altijd op papier zetten dat men donor wil zijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th November 2011, 15:12
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
CD&V wil registratie als orgaandonor mogelijk maken bij aanvraag rijbewijs

CD&V wil het mogelijk maken dat iemand zich als orgaandonor kan laten registreren bij de rijbewijsaanvraag. Dat moet het aantal donoren in ons land opkrikken.

Momenteel wachten in België immers meer dan 1.250 patiënten op een transplantatie, maar door een tekort aan organen lopen de wachttijden op en nemen de sterftecijfers toe, zeggen Kamerleden Nathalie Muylle en Jef Van den Bergh.

Iedere Belg is orgaandonor, tenzij hij zich daar uitdrukkelijk tegen verzet. Zoiets heet het opting out-principe. In de praktijk vragen artsen bij het overlijden toestemming aan de familieleden. Het verzet van familie schommelt volgens de CD&V’ers tussen 15 en 20 procent.

Via een uitdrukkelijke wilsbeschikking kan men voorkomen dat de familie voor die keuze wordt gesteld. Iets meer dan 120.000 mensen hebben zich op die manier laten registreren als orgaandonor. Dat is een forse stijging ten opzichte van de 33.000 gevallen in 2005, maar het blijkt nog steeds onvoldoende om aan de vraag tegemoet te komen. In 2010 werden bijvoorbeeld 263 effectieve donaties gedaan.

Volgens Muylle is de stap om zich uitdrukkelijk als donor op te geven, voor veel mensen blijkbaar te groot, terwijl anderen onwetend zijn of er gewoon niet bij stilstaan. Om de drempel te verlagen, willen zij en Van den Bergh het via een wetsvoorstel mogelijk maken zich als donor te laten registreren bij de rijbewijsaanvraag. Daarmee wordt een grote groep van de bevolking bereikt, argumenteert Van den Bergh, die bovendien hoopt dat het thema meteen ook meer bespreekbaar wordt gemaakt.

Bron: DS, 14-11-2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111114_091

Ter aanvulling op vorig bericht
Ik vind dit al een stap in goede richting! Maar hiermee gaan ze alleen jongeren aantrekken. Daarom misschien bij vernieuwing identiteitskaart toch nog beter?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.