actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2011, 11:23
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Belgische Google Street View gelanceerd

HLN update Google heeft gisteravond de Belgische versie van Street View gelanceerd - een dag vroeger dan verwacht. Met die functie van Google Maps kun je virtueel door de straten wandelen.

Wagens en fietsen van Google reden daarvoor al vanaf maart 2009 maandenlang door alle Belgische straten om 360 graden foto's te nemen. Het gerucht ging dat eerst Brussel aan de beurt zou komen en dan pas kleinere gemeentes. Uit een eerste test bleek echter dat al uit heel België foto's beschikbaar zijn.

"Bijna het hele territorium is beschikbaar, op enkele kleine straten na die moeilijk toegankelijk waren", zegt Julien Blanchez van Google België.

In andere landen volgde op de lancering van Street View steeds flink wat commotie, vooral dan wat betreft zorgen over privacy. Het valt af te wachten of de mannen die gefotografeerd werden toen ze in de Brusselse rosse buurt liepen er minder problemen mee hebben - al werden gezichten en nummerplaten van geparkeerde auto's wel onherkenbaar gemaakt.

Privacy
Ook aan de privacy van de mensen werd gedacht, zo gaat Google verder. "De gebruikte beelden tonen enkel publieke plaatsen. Beelden van personen en van nummerplaten werden onherkenbaar gemaakt, en op vraag van de privacycommissie kunnen burgers die dat wensen, de afbeelding van hun woning laten schrappen.

Tom Boonen
Wie alvast heel herkenbaar in beeld komt is Tom Boonen. Zijn gezicht zou nog onherkenbaar gemaakt mogen worden, met zijn trui van Belgische kampioen wordt hij toch makkelijk herkend. De wielerkampioen werd door Street View-wagen gefotografeerd in Lommel op het moment dat hij met enkele makkers op trainingstocht was.


bron: het laatste nieuws
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2011, 11:26
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
eigen mening

De meningen hierover zijn duidelijk verdeeld, veel mensen vrezen voor hun privacy en een golf van inbraken. Andere mensen vinden het dan weer een mooi initiatief, zo kunnen ze mooi hun wandelroute uitstippelen, of de weg gemakkelijk vinden. Men zou het een vergiftigd geschenk kunnen noemen. Persoonlijk denk ik dat we best even de kat uit de boom kunnen kijken vorodat we hierover een mening formuleren want uiteindelijk weet niemand wat het effect hiervan op de maatschappij gaat zijn. Afwachten is dus alleszinds mijn boodschap.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2011, 11:45
jessica.vanlooy jessica.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 23
Google Street View

Mijn eerste reactie was toch ook: "Wat is dit nu weer voor onzin!". Ik dacht in het begin ook dat dit een schendig van de privacy was, maar bij nader inzien en de foto's te hebben bekeken, heb ik mijn mening toch wat aangepast. Het komt er echt wel op neer om de straten in beeld te brengen en het gaat nu eenmaal om openbare plaatsen. Ik vind dat ze de mensen gewoon heel goed moeten afschermen zodat ze niet herkenbaar zijn. Ik begrijp dat als je iets aan het uitsteken bent dat eigenlijk niet mag, je niet wilt dat dit voor de hele wereld zichtbaar wordt, maar dan vind ik persoonlijk dat je dit niet op een openbare plaats moet doen. Zoals Wouter al zei vind ik dat we best even afwachten wat de gevolgen zijn en dan beslissingen nemen om de beelden al dan niet te verwijderen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2011, 21:00
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Toen ik op het nieuws het hoofdpunt over Google Street View zag, ben ik meteen op de computer ons huis gaan opzoeken. Ik was volledig verbaasd, je kan zo goed als binnen kijken! Ik heb hier persoonlijk geen probleem mee, maar ik vind het best eng om te weten dat heel de wereld dit ook kan zien. De commentaren vind ik wel terecht: het maakt het voor inbrekers een stuk eenvoudiger. Ze kunnen bekijken hoe de huizen er uit zien, ze kunnen vluchtroutes uitstippelen en alles is heel duidelijk in beeld. Anderzijds is het wel een heel handig hulpmiddel wanneer je ergens heen moet waar je het niet kent. Zo kan je er op voorhand al eens virtueel heen rijden. Ik weet niet hoe het Google Street View-verhaal zal aflopen, ik heb er geen problemen mee maar ik denk wel dat we moeten opletten met zulke vernieuwingen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th November 2011, 23:41
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Ook toen ik het nieuws vernam dat we ons huis op het internet konden bekijken, snelde ik naar mijn computer en zocht het op. Zo fier als een gieter liet ik de afbeelding aan mijn ouders zien. Zij waren echter niet zo'n fan als ik. Het maakt het voor inbrekers toch wel een heel pak gemakkelijker om je huis te bestuderen. Ergens is het vragen voor inbraak en dit is toch iets dat niet kan. Ik vind het toch al een goed ding dat mensen hun huis mogen laten schrappen, ik denk wel dat er veel mensen zijn die hiervan gebruik gaan maken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th November 2011, 17:18
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ook ik heb dit meteen opgezocht nadat ik het op het nieuws had gezien. Ikzelf heb met Street View geen enkel probleem. Ik vind het een handig hulpmiddel, zo kan je jezelf wegwijs maken op onbekend terrein. Velen onder ons zeggen dat dit vragen is voor inbraak, wat misschien wel klopt. Maar inbrekers kunnen ook gewoon voorbij huizen rijden zonder naar Street View te hebben gekeken, en zo huizen bestuderen.
Trouwens, de meeste huizen dateren van 2009. In die tijd kan er al veel veranderd zijn. Al die ophef over Street view vind ik wel overdreven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.