actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2012, 21:14
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Is het een misdaad om homoseksueel te zijn?

Is het een misdaad om homoseksueel te zijn?
vrijdag 04 mei 2012

BRUSSEL - Volgens zijn familie staat het vast dat Ihsane Jarfi (32) omgebracht werd omdat hij homo was.

Van onze redactrice

‘Dit is een verschrikkelijke klap voor de familie', zegt Mohammed Jarfi, de jongere broer van Ihsane. ‘Hem moeten missen is zwaar, maar dat het om zo'n zinloos geweld gaat, maakt het nog moeilijker. Zelf heeft Ihsane nooit iemand kwaad gedaan. Behalve als het een misdaad is om homoseksueel te zijn.'

Ihsane Jarfi, een Belg van Marokkaanse afkomst, stond op 22 april aan het populaire holebicafé Open Bar een sigaret te roken toen getuigen hem zagen instappen in een grijze Volkswagen Polo.

In de wagen zaten vier mannen uit Luik die van een verjaardagsfeestje kwamen. De twintigers, drie Belgen en een man van Turkse origine, hadden even voordien een meisje aangesproken om met hen mee te gaan. Het meisje had dat geweigerd, maar Ihsane stapte wel in.

Het zou hem zijn leven kosten. Twee wandelaars vonden vorige zondag zijn zwaar toegetakelde lichaam in een veld in de buurt van Hoei, 28 kilometer verwijderd van de Open Bar. Ihsane Jarfi was doodgeslagen.

Wat er zich in de auto heeft afgespeeld, is nog niet helemaal duidelijk. De politie kon de vier inzittenden intussen inrekenen. Ze zijn bekend bij het gerecht voor geweld. Twee van hen, Jeremy W. en Jonathan L., gingen al over tot gedeeltelijke bekentenissen.

‘Zij geven toe dat ze hem hard hebben aangepakt', zegt Danièle Reynders van het parket van Luik. ‘Ze deden dat omdat het slachtoffer volgens hen seksuele avances maakte, waarop ze door het lint gingen. Dat zou nabij Hoei zijn gebeurd waar ze hem achterlieten.'

Volgens verscheidene holebiverenigingen staat het vast dat Ihsane Jarfi het slachtoffer werd van een homofobe moord. ‘Er is geen andere verklaring voor dan dat hij doodgeslagen werd omdat hij homo is', zegt Vincent Bonhomme, van de Waalse holebi-organisatie Arc-en-Ciel.

Toch wil het parket van Luik nog niet spreken van gericht homofoob geweld. Reynders: ‘Feit is dat het slachtoffer homoseksueel was, en dat hij voor het laatst gezien werd in een holebicafé. Maar het onderzoek moet eerst uitwijzen in hoeverre zijn geaardheid een rol speelde bij zijn dood.'

Andere gerechtelijke bronnen zeggen dat er geen andere motieven zijn voor de moord dan homofobie. De jongens zouden elkaar niet gekend hebben.

Als blijkt dat het om een homofobe moord gaat, dan is dat de eerste keer in België. ‘Het gaat waarschijnlijk niet om de eerste homofobe moord, maar wel als de eerste die zo gekwalificeerd wordt', zegt Bonhomme. ‘Sinds 2006 zijn de parketten en de politie verplicht zoiets te melden.'

De koepelverenigingen vragen de overheid met aandrang werk te maken van een nationaal plan tegen discriminatie en homofoob geweld.

Volgens zijn familieleden is er geen twijfel dat Ihsane het slachtoffer werd van homofoob geweld. ‘Wij hebben als familie nooit problemen gehad met zijn geaardheid', zegt zijn broer Mohammed. ‘Jammer genoeg was dat voor zijn moordenaars wel het geval.'

Vader Hassan Jarfi emigreerde in de jaren zeventig uit Marokko naar Luik, waar hij islamleerkracht is. De familie kreeg soms te maken met beledigingen over de homoseksualiteit van Ihsane, maar verdedigde de jongen altijd. Ze staan bekend als een erg open gezin.

Ihsane Jarfi heeft twee broers en twee zussen. Hij is een graag geziene jongen. Een Facebookgroep die opgericht werd na zijn verdwijning telt meer dan 28.000 leden. De jongeman werkte in de kledingwinkel Jack and Jones in Luik en was gekend in het uitgaansleven. Hij had al enige tijd een vriend.

De vier verdachten verschijnen vandaag voor de raadkamer in Luik. Aanvankelijk werden ze enkel in verdenking gesteld voor diefstal met geweld, en slagen en verwondingen. Maar het parket wil de kwalificatie veranderen naar moord.

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding liet weten dat het zich burgerlijke partij stelt als het parket bevestigt dat Ihsane Jarfi het slachtoffer werd van een homofobe misdaad.

Bron: De Standaard

-----------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Ik vind het echt erg dat de jongen doodgeslagen zou zijn omwille van het feit dat hij homo is. Het is echter nog wel niet bewezen dat de jongen om deze reden vermoord werd, want het kan evengoed zijn dat de daders dit gedaan hebben omdat hij een andere nationaliteit had of voor een andere reden. Tegenwoordig komt er zeer veel racistisch geweld voor, maar dat krijgt niet zoveel media-aandacht als nu. Ik begrijp wel dat homoseksuele nu meer angst hebben om over straat te lopen, maar langs de andere kant moeten anderskleurigen dit dan ook hebben...

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 4th May 2012 om 21:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2012, 21:44
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Ik snap niet dat mensen vandaag de dag nog zo bekrompen kunnen zijn dat ze iemand willen doodslagen omwille van zijn geaardheid. Natuurlijk kan hetzelfde gezegd worden over mensen die hetzelfde zouden doen met een medemens van andere huidskleur of afkomst. Zulke dingen vind ik gewoon afschuwelijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2012, 22:06
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Is het een misdaad om homoseksueel te zijn?

Ik kan het niet vatten waarom mensen dingen zoals deze doen. Elke mens is anders en moet ook op deze manier gerespecteerd worden. Iemand vermoorden omdat hij een andere geaardheid heeft is ronduit belachelijk.
Ik begrijp niet dat er zulke homohaters bestaan, net zoals ik het onbegrijpelijk vind dat mensen allochtonen niet kunnen uitstaan. Alles zou een stuk gemakkelijker zijn wanneer iedereen wat moeite deed om een ander te aanvaarden…
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th May 2012, 07:43
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Iedereen is anders en dat moet ook gerespecteerd worden. Het is heel kortzichtig om mensen deze mensen niet te aanvaarden. Als het al zo ver moet komen dat je iemand gaat doodslaan omdat hij een andere geaardheid heeft, waar moet het dan naartoe met de samenleving?
Ik dacht dat het woord 'respect' een van de belangrijkste woorden in onze samenleving was. Zou dit dan toch niet kloppen? Iemand doodslaan omwille van zijn geaardheid is mijns inziens allesbehalve respectvol.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th May 2012, 14:33
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Aan de ene kant is dit weer echt sensationeel nieuws dat iedereen weer wel weet te "boeien" maar aan de andere kant vind ik het zeer goed dat er zoveel aandacht voor is. Stel dat deze jongen inderdaad vermoord is omwille van zijn geaardheid: Een Marokkaanse jongen die homoseksueel is en helemaal aanvaard werd door zijn familie, daarmee had hij het zeker getroffen. (Heel wat mensen kunnen nog iets leren van dit gezin!) Zeer jammer dat hij dan op deze manier toch nog ten onder moet gaan aan zulke vooroordelen.
Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zich zodanig kunnen laten leiden door zulke ongegronde ideeën. Iedereen heeft vooroordelen maar ik denk dat we ons allemaal eens bewust moeten worden van onze vooroordelen; dat is de enige manier om ze te ontkrachten. Waarom iemand afstraffen omdat hij/zij een andere nationaliteit heeft, een andere geaardheid, ... Schrikt het vreemde ons zodanig af? Anders zijn is een verrijking. Je kan van elkaar leren. Een open houding en een eerlijke kans voor iedereen, het is een utopie waarschijnlijk maar toch wel één waar ik in mijn nabije omgeving naar streef.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.