actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2012, 14:16
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Rookmelders verplicht in alle huurwoningen vanaf 1 januari 2013

Rookmelders verplicht in alle huurwoningen vanaf 1 januari 2013
donderdag 03 mei 2012

Vanaf 2013 wordt het verplicht om rookmelders te installeren in huurwoningen. Dat staat in een voorstel van decreet dat donderdag unaniem is goedgekeurd in de commissie Wonen van het Vlaams Parlement.

Sinds midden 2009 zijn in Vlaanderen rookmelders verplicht in alle nieuwe woningen en bij grondige renovatiewerken. Voor huurwoningen was er nog geen verplichting. De Vlaamse meerderheidspartijen (CD&V, N-VA en sp.a) willen daar nu verandering in brengen.

Bedoeling is dat rookmelders vanaf 2013 ook verplicht worden in huurwoningen. Om de uitvoerbaarheid van de regel beheersbaar te houden, wordt een tijdpad ingeschreven waarbinnen de rookmelders moeten geplaatst worden. De verhuurder is aansprakelijk voor de aankoop-en installatiekosten van de rookmelder, de huurder voor het onderhoud (zoals bijvoorbeeld het tijdig vervangen van de batterijen).

'Belangrijk middel'

Initiatiefneemster Veerle Heeren (CD&V) is blij dat het voorstel donderdag in de commissie is goedgekeurd. 'Rookmelders zijn immers een belangrijk middel om een goed brandpreventiebeleid uit te bouwen', aldus Heeren. 'Ik roep minister Van den Bossche op om met de regering nu snel duidelijke richtlijnen uit te vaardigen opdat de rookmelders correct geplaatst en gebruikt worden. Die richtlijnen moeten ook duidelijk aangeven hoeveel rookmelders er in een woning moeten komen, en op welke plaatsen ze bevestigd moeten worden.'

Bron: de standaard

-----------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief en ik begrijp niet waarom ze dit al niet eerder hebben ingevoerd. Je weet toch maar nooit dat het 's nachts brandt en je hier niet wakker van wordt. Wat ik niet begrijp is dat ze enkel verplicht worden in huurwoningen en dus niet in eigen woningen? Waarom deze maatregel niet doorvoeren in alle woningen en deze eventueel gratis te geven? Een dure kost, maar het gaat ten slotte wel om de veiligheid van de mens...

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 3rd May 2012 om 14:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2012, 20:22
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Net zoals Caroline vind ik dit een heel goed initiatief en begrijp ik ook niet goed waarom dit nog niet langer verplicht is. Deze rookmelders kunnen vele levens redden.
Naar mijn mening zouden rookmelders in alle gebouwen waar regelmatig mensen komen, verplicht moeten worden. Ook koten voor studenten hebben vaak geen of te weinig rookmelders. Ik hoop dat dit met het invoeren van deze regel gaat veranderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2012, 22:18
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Rookmelders zijn inderdaad een goed initiatief om brandpreventie te optimaliseren.
Zelf vind ik het ook belangrijk en ik denk dat je in je woning ook meer gerust zal zijn als je weet dat als er 's nachts brand zou uitbreken, je (hopelijk) wakker gemaakt kan worden door de rookmelder.
Zoals Annelies aanhaalt, vind ik ook dat het bijvoorbeeld aanwezig zal moeten zijn in studentenkoten.
Rookmelders zijn nu eenmaal een belangrijk element om mensen te beschermen tegen brand.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th May 2012, 11:31
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Het is inderdaad een goed initiatief. Ik vind het vooral een goede zet om richtlijnen op te geven voor de plaatsing van de rookmelders. Op deze manier worden rookmelders op een efficiënte manier geplaatst en zullen ze levens kunnen redden. Naast de richtlijnen vind ik het ook van uiterst belang dat de rookmelders een soort van keurlabel krijgen. Zo ben je als consument er zeker van dat je rookmelder van goede kwaliteit is.
Mijn enige vrees is dat de rookmelders niet echt gebruikt gaan worden. In hoeveel huizen hangen er geen rookmelders zonder batterijen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.