actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2008, 22:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Griekse jeugd revolteert na doodschieten tiener

Griekse jeugd revolteert na doodschieten tiener


ATHENE/BRUSSEL (AP, REUTERS, DS) - Honderden betogers bekogelden gisteren in Athene en Thessaloniki de politie met brandbommen, gooiden winkelruiten in en staken auto's in brand. Het was de zwaarste uitbarsting van geweld in meer dan twintig jaar in Griekenland. De aanleiding was het doodschieten door de politie van een 15-jarige jongen.



De rellen in Griekenland werden uitgelokt door de dood van een tiener, zaterdag in Athene. Volgens de politie werden twee agenten zaterdag door een groep jongeren aangevallen. Een van hen reageerde door een schrikgranaat te gooien, de andere door drie schoten af te vuren. Zeker een van de schoten trof een 15-jarige jongen in de borst. Volgens een politiewoordvoerder schoot de agent in de lucht, maar getuigen zeiden aan de Griekse media dat hij op de jongen had gemikt. Het incident vond plaats in Exarchia, een uitgaanswijk van Athene waar veel anarchisten en drugsverslaafden zich ophouden.

Na de fatale schietpartij gingen in Athene, Thessaloniki, Patras en Chania (op Kreta) jongeren de straat op. Ze bekogelden de politie met stenen, molotovcocktails en andere projectielen. De politie reageerde met traangas.

De politie zei dat bij de rellen zaterdag in Athene 24 agenten gewond raakten en dat de relschoppers 31 winkels, 9 bankgebouwen en 25 auto's hebben vernield of in brand gestoken. Zes mensen werden gearresteerd.

Terwijl schoonmaakploegen zondag in Athene glas en ander puin van kapotgeslagen en uitgebrande winkels opruimden, verzamelden zich opnieuw zowat tweeduizend betogers voor een protestmars naar het hoofdbureau van politie. Ook daarbij brak al snel geweld uit en werden verscheidene winkels en banken door stenen en molotovcocktails beschadigd. 'Moordenaars in uniform', scandeerden de demonstranten. Ook in de noordelijke stad Thessaloniki duurde het geweld voort.

De Griekse minister van Binnenlandse Zaken Prokopis Pavlopoulos riep zaterdagnacht op tot kalmte. Hij had eerder zijn ontslag aangeboden, maar dat werd niet aanvaard door de premier. Pavlopoulos beloofde een grondig onderzoek. 'Het is ondenkbaar dat er geen straf komt als iemand het leven verliest, zeker als het een kind betreft', zei de minister.

De twee agenten werden intussen gearresteerd. De agent die de schoten loste wordt doodslag ten laste gelegd, zijn collega medeplichtigheid.

Griekenland is wel wat gewend inzake confrontaties tussen de politie enerzijds en jongeren en anarchisten anderzijds. 'Veel jongeren zetten zich af tegen het establishment', zegt Bruno Tersago, een Vlaming die al negen jaar in Athene woont en werkt. 'Dat is bijvoorbeeld te merken bij het begin van het academisch jaar: politieke partijen overspoelen dan de campussen en proberen studenten te ronselen. De communisten en een uiterst-linkse randpartij hebben veruit het meeste succes.'

Het zijn die linkse partijen die jongeren mobiliseren voor straatprotesten. Anarchistische groepjes sluiten zich daar graag bij aan.

Tersago merkt op dat ook nu de meeste incidenten plaatsvinden in de buurt van universiteiten. 'Bij betogingen vindt meestal een kat-en-muisspel met de politie plaats. De jongeren trekken zich na incidenten terug in de universiteitscampussen, want daar mag de politie niet komen.'

De bevolking is niet opgezet met de incidenten die al jarenlang aanhouden, maar wijst ook de politie met de vinger, zegt Tersago. 'De politie grijpt snel naar wapenstokken en traangas. Ze lijkt echter bijna nooit schuldigen op te pakken, of ze moet gearresteerden na korte tijd weer vrijlaten. De mensen verwijten de politie onkunde.'

In 1985 was er een gelijkaardig incident, toen een jongen werd doodgeschoten door de politie en het de volgende maanden bijna dagelijks tot incidenten kwam. De Griekse regering is bang dat ook nu het geweld zal blijven duren.

De conservatieve regering van premier Kostas Karamanlis zit al in nauwe schoentjes. Ze wordt geteisterd door schandalen en woensdag is er een algemene staking tegen het falen van het sociaal beleid.


DS, 08-12-2008 (mta)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2008, 17:40
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Ik kan het op zich de jeugd niet kwalijk nemen... Het is niet aan de politie om zo snel naar de vuurwapens te grijpen. Als je als agent niet opkan tegen een groep jongeren heb je toch nog veel andere middelen ter beschikking... Zoals in de tekst stond een schrikgranaat, verder denk ik nog aan hun knuppel, versterkingen oproepen, het gewoon op een lopen zetten,...
In de lucht schieten, oké, maar zo sterven geen mensen... En een derde partij zie ik hier nu niet aanwezig zijn aangezien die niet kan weten dat de agent zijn wapen zou trekken.

De daders moeten zo snel mogelijk voor het gerecht gebracht worden en er moeten duidelijke maatregelen getroffen worden om zulke incidenten tegen te gaan, zodat de jongeren (hopelijk) zullen bedaren.

Wat ik mij ook aanvraag is of de jongeren echt rebeleren door dit incident of gewoon omdat ze tegen de huidige regering/maatschappij zijn...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2008, 11:11
Noémie.Huysmans Noémie.Huysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 41
Hun handelen van de politie is echt niet op de juiste manier gebeurt, ze waren trouwens niet echt in gevaar en daardoor weer een mensenleven afnemen, dat kan gewoon niet!

Moest het hiet gebeuren, wel ik zou net hetzelfde gedaan hebben! Het is niet meer dan normaal dat de jongeren zo kwaad zijn! Het moest maar eens een vriend van je zijn of zelfs je zoon of broer, dan zullen er veel mensen beseffen en begrijpen(!) dat de politie fout gehandeld heeft.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th December 2008, 14:53
Kathleen Van Staeyen Kathleen Van Staeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Bouwel
Posts: 29
Tijdens een presentatie voor Frans hebben Ann Vermeulen en ik dit onderwerp verder uitgespit.

De aanleiding van de rellen was inderdaad de moord op een 15-jarige Griekse jongen door de politie. Één van de twee politieagenten zou de jongen hebben doodgeschoten toen een groep jongeren de politie aanviel.

De week die volgde was een week van rellen. Winkels werden leeggeroofd en auto’s werden in brand gestoken. Volgens vele Griekse inwoners zou de echte oorzaak de financiële crisis zijn. In Griekenland is er een werkloosheidspercentage van 23 procent bij de jongeren. Daarnaast is er een ongelijkheid tussen lonen en onderwijs.

Daarnaast verwijten de Grieken ook de regering. Ze hebben geen vertrouwen in de regering, omdat deze amper reageerde tijdens de rellen. Ze deden niets om de relschoppers te stoppen. Hierdoor groeide er een wantrouwen ten opzichte van de regering.

In het artikel verwijst men ook naar de aanpak van de politie. Op de beelden van France 2 zien we dat de politieagenten tijdens de rellen schieten met echte kogels. Dit vind ik echt onaanvaardbaar. De politieagenten zouden moeten weten wanneer ze hun pistool mogen gebruiken en wanneer niet.

Deze hele situatie is voor mij absurd. Ik kan mij voorstellen dat er ontzettend veel frustraties zijn bij de jongeren. Maar met geweld los je niets op. Daarnaast vind ik dat de regering ook gepast moet reageren. Niets doen is ook geen oplossing.

Bronnen:
http://www.lemonde.fr/archives/arti..._1129778_0.html
http://info.france2.fr/europe/49422452-fr.php (Grèce: défiance envers le gouvernement)
http://info.france2.fr/europe/49422452-fr.php
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.