actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2013, 19:39
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Vlaamse jongeren trekken massaal naar steden

Jonge gezinnen en twintigers kiezen er almaar vaker voor om in de stad te wonen. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws dinsdag op basis van nieuwe cijfers van Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche (sp.a). Er is dan ook geen sprake meer van stadsvlucht.


In vergelijking met 2000 groeide de bevolking in alle dertien Vlaamse centrumsteden. Antwerpen liet daarbij met 16,6 procent de grootste groei optekenen. De toename komt mede door het groeiende aantal jongvolwassenen dat in de stad blijft wonen. Sinds 2000 kwamen er 24.686 jongeren bij. Daarvan wonen er ruim 14.000 in Antwerpen en bijna 7.000 in Gent. Dat wijst erop dat jongeren na hun studie steeds gemakkelijker blijven plakken, ook nadat ze kinderen hebben gekregen.

Stadsgeografen wijzen ook op de schaarser en kleiner wordende bouwgrond in de groene rand, waardoor mensen sneller voor een appartement in de stad kiezen.

Bron: DS, 26/03/2013

Mening: 'Logisch' was mijn eerste reactie toen ik dit artikel las. Jongeren die alleen willen gaan wonen kunnen eenmaal niets meer kopen op het platteland. In de stad iets kopen is goedkoper. Ik begrijp wel dat jonge twintigers blijven 'plakken' in de stad. Ze zijn het gewoon om daar te studeren en zitten in de stad goed. Wanneer ik over een x aantal jaar een gezinnetje heb dan wil ik alles behalve in de stad gaan wonen. Ik begrijp dat sommige mensen hier zelf voor kiezen maar voor anderen is er geen andere optie. Ze hebben het geld niet voor buiten de stad te gaan wonen. Ik vind dat ze dit toch wel aantrekkelijker mogen maken voor jonge gezinnen zodat ze toch nog buiten de stad kunnen gaan wonen. Binnenkort woont iedereen in de stad omdat niemand nog iets anders kan betalen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2013, 20:56
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
Dit zijn fenomenen van alle tijden. Vroeger gingen de mensen van het platteland ook massaal naar de steden trekken om een beter bestaan te krijgen. Er was nu eenmaal meer werkgelegenheid. Door deze geschiedenis zijn de steden tot enorme afmetingen uitgegroeid. De steden blijven maar uitbreiden en uitbreiden. Over een x aantal jaar moeten we nog manieren gaan zoeken om verse groenten in huis te kweken want de landbouwgrond gaat fors achteruit. Natuurlijk een beetje belachelijk uitgedrukt, maar ik denk dat het leven in de steden voor veel jongeren een veel grotere aantrek heeft. Voor jongeren is het enorm aantrekkelijk. Niet meer dan logisch dat de meeste jongeren nu al dromen over een appartement of een huisje pal in een stad. Persoonlijk zou ik liever niet in een grote stad gaan wonen. Waar ik nu woon (Lille) vind ik meer dan prima.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.