actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2013, 17:03
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Nobelprijs chemie voor wetenschappers die computerprogramma's ontwikkelden

De Amerikaanse wetenschappers Martin Karplus (foto links), Michael Levitt (foto midden) en Arieh Warshel (foto rechts) hebben dit jaar de Nobelprijs voor Chemie gewonnen. Dat heeft de Koninklijke Zweedse Academie voor Wetenschappen woensdag bekendgemaakt.

De drie krijgen de onderscheiding omdat ze de basis gelegd hebben voor de computerprogramma's die gebruikt worden om chemische processen te begrijpen en te voorspellen, zo luidt het.

Het Nobelprijscomité kende de drie wetenschappers de prijs toe omdat ze "meerschalige computermodellen ontwikkeld hebben voor complexe chemische systemen". De drie zijn er in geslaagd elementen uit de klassieke - Newtonse - fysica te combineren met kwantumfysica. De toepassingen daarvan zijn ongelimiteerd, niet enkel voor de onderzoekers, maar ook voor de ingenieurs en de industrie. "De gedetailleerde kennis van chemische processen laat onder meer toe om geneesmiddelen en fotovoltaïsche cellen te optimaliseren", zo klonk het bij het Nobelprijscomité.

De onderzoekers werken in de VS en hebben alledrie de Amerikaanse nationaliteit maar Karplus komt uit Oostenrijk, Levitt werd geboren in Zuid-Afrika en studeerde in Engeland, en Warshel groeide op in Israël. De drie ontmoetten elkaar begin jaren zeventig in Harvard. In 1976 publiceerden ze hun eerste succesvolle computermodel. De 83-jarige Karplus, de 66-jarige Levitt en de 72-jarige Warshel verdelen 920.000 euro onder elkaar.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...twikkelden.aspx

Mijn mening: ik vind het een mooie prijs dat de drie krijgen. Alleen een minder punt is het feit, dat de drie een grote som geld krijgen. Waarom hebben deze zo'n grote som geld nodig? Ze kunnen deze mensen toch erkennen zonder ze een bedrag te geven. Heeft Pater Damiaan ook zo'n bedrag gekregen voor zijn graf te onderhouden of iets anders. Ik denk niet dat andere mensen die een Nobelprijs wonnen, ook zo'n bedrag kregen. Als dit wel het geval was, wat is hier dan het nut van? Deze mensen zijn allemaal al gestorven toen ze de prijs kregen of hadden niet lang meer. Wat is dan het nut van dit bedrag? Het is economische crisis en ze smijten het geld dan gewoon de deur uit. Dat ze deze mensen een titel krijgen, vind ik begrijpelijk want het is niet dat de mensen niets bereikt hebben in de maatschappij. Ik denk niet dat je dan beloond moet worden met zo'n bedrag. Had het nu een klein bedrag geweest, dan had dit anders geweest, maar nu vind ik het erover. Er zijn zoveel mensen die in armoede leven. Je kan het geld toch aan deze mensen schenken, dan aan mensen die gewoon iets bereikt hebben. Waarom altijd met het geld smijten, terwijl er ook nog andere personen of andere nodige zaken moeten gebeuren? Zeker wel verdiend dat deze drie personen erkend worden! Ze hebben iets goed gedaan (toen) voor het verdere bestaan van ons.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.