actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2012, 08:40
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Dit jaar al 480 klanten bestolen bij internetbankieren

Dit jaar al 480 klanten bestolen bij internetbankieren

Dit jaar werden reeds 480 cliënten van banken bestolen via het internet voor een totale som van bijna één miljoen euro. Dat berichten Gazet van Antwerpen en Belang van Limburg woensdag.
Bankinstellingen maken zich zorgen over het toenemend aantal gevallen van phishing, waarbij oplichters via internet de rekeningen van nietsvermoedende klanten plunderen. Zo circuleert er momenteel een mail die zogezegd afkomstig is van ING of Bank van de Post en erop gericht is de bankgegevens van klanten te ontfutselen.
Zo verdween bij alle banken samen dit jaar al ruim drie miljoen euro door hackers. Tweederde van dat bedrag kon worden gerecupereerd. ‘Maar 480 klanten verloren samen wel 935.000 euro die we niet terugvonden’, zegt Bob De Leersnyder van Febelfin.
Ook getuigen steeds meer slachtoffers dat ze behalve een mail ook thuis werden opgebeld in naam van de bank, met de vraag om persoonlijke gegevens door te geven.

Bron: De Standaard
Datum: 03/10/’12

Mijn mening:
In de meeste gevallen van phishing krijgt het slachoffer een e-mail met een link naar een valse website (één die bv. als twee druppels water op de website van hun bank lijkt). Wanneer de mensen hun gegevens op deze site invullen omdat ze deze zogezegd moeten bijwerken, kan de hacker hiermee hun bankrekening plunderen. Heel wat mensen hebben niet door dat deze e-mail van iemand met kwaad opzet komt.
Ik vind dat internetgebruikers voor bepaalde zaken zoals phishing gewaarschuwd moeten worden, want ik ben ervan overtuigd dat heel wat mensen niet eens weten dat het bestaat!

Wanneer je zelf geen slachtoffer van phishing willen worden, kan je natuurlijk enkele maatregelen nemen. Als een organisatie via e-mail vertrouwelijke gegevens vraagt moet je hier bijvoorbeeld niet op antwoorden, net zoals dat je bepaalde security-software kan installeren.

Hieronder een voorbeeld van phishing:
In maart 2007 kreeg een groot aantal klanten van ABN Amro te maken met een Phishing-mail, hier werd gevraagd of de lezer op een link wou klikken om een software update te doen. Als er op de link geklikt werd, werd er een trojan op de computer losgelaten waarmee de inloggegevens van de klant achterhaald kon worden.
Voorbeeld van dit bericht: http://www.digicrime.nl/phishing-voorbeeld.php
Bron: http://www.digicrime.nl/
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2012, 11:34
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Dit hadden we natuurlijk zien aankomen, het was slecht een kwestie van tijd voor er weer een nieuwe vorm van stelen zou komen door het internetbankieren. Ik ben geen computerkenner, maar ik vraag me af of het niet mogelijk is voor banken om internetbankieren meer te beveiligen waardoor het terug veilig is. Want ik ben persoonlijk wel een fan van het internetbankieren, het bespaart me heel wat tijd.
Bij dit probleem is het ook belangrijk dat mensen goed geïnformeerd worden over wat deze vorm van stelen juist is en hoe het er uit ziet. Iedereen weet tegenwoordig iets over virussen die je kunt binnenhalen op je computer via mails of downloads, en iedereen zou zo snel mogelijk op de hoogte gesteld moeten worden van phishing.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2012, 12:22
michaël.roothooft's Avatar
michaël.roothooft michaël.roothooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heultje
Posts: 29
Tegen mij werd vroeger in de les economie gezegd dat internetbankieren heel veilig was en dat we dit eigenlijk meer moesten doen. Het zou ons leven namelijk vergemakkelijken.
Maar nu lees ik dat dit helemaal niet het geval is. Een miljoen euro is niet niks en dan nog op de manier waarop het werd binnengehaald. Deze hackers wisten wat ze deden en de 480 mensen die dit jaar werden bestolen zijn nu zeker en vast hun vertrouwen kwijt in het internetbankieren en al dan niet de bank zelf.
Ik hoop dat hier een snel een oplossing voor gevonden wordt. Want ik zou niet graag de volgende persoon zijn die merkt dat zijn bankrekening een paar duizend euro's lichter is.
Het wordt dus wachten op een nieuwe antivirus of anti-spyware die het probleem kan aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd October 2012, 13:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door michaël.roothooft
Want ik zou niet graag de volgende persoon zijn die merkt dat zijn bankrekening een paar duizend euro's lichter is.

Ben jij dan geen arme student?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd October 2012, 17:25
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Ikzelf ben nooit een voorstander geweest van internetbankieren, net omdat er het risico bestaat dat je gegevens achterhaald worden en een hacker je kan bestelen vanachter zijn computer.
Nog niet zo lang geleden had mijn bank me aanbevolen om via het internet te bankieren. Ik was toen wantrouwig en ik heb geweigerd. Als ik dit artikel lees, ben ik blij dat ik niet heb toegezegd.
Volgens mij zijn we, zoals al eerder werd aangehaald door Yana en Malou, te weinig op de hoogte van de gevaren van het internetbankieren en van de maatregelen die we kunnen nemen om onszelf te beschermen van hackers. Van fenomenen als phishing had ik nog nooit gehoord. Een niet onbelangrijk ‘detail’ om te weten als je geen risico’s wil lopen…
Daarnaast is het idee van Michaël om nieuwe antivirus of anti-spyware te ontwikkelen die ons behoedt van zulke mails, ook een goede oplossing. Als banken dit idee kunnen combineren met het informeren van hun klanten omtrent de gevaren en hoe je veilig kunt internetbankieren, zullen al veel van zulke problemen vermeden kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 3rd October 2012, 21:38
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Internetbankieren is in onze huidige maatschappij niet meer weg te denken. Ik zie immers niet meer alle mensen naar de bank stappen om er een overschrijving te doen of om er hun saldo op de rekening te raadplegen. Thuis via de computer uw verrichtingen doen, is ontzettend gemakkelijk. Je kan het doen wanneer je wil ('s nachts, in het weekend,...). Ook voor de banken is deze vorm van bankieren tijdbesparend. Het is dan ook logisch dat zij thuisbankieren aanraden aan hun klanten. Ik ben er van overtuigd dat banken alle mogelijke maatregelen nemen om het zo veilig mogelijk te maken, maar natuurlijk zullen er altijd kapers op de kust zijn die de best beveiligde systemen toch kunnen omzeilen. Ik vind het dan ook belangrijk dat de bank de klanten de nodige informatie geeft om het systeem te beveiligen. Een anti-virus pakket installeren is belangrijk. Ook moeten de klanten weten dat zij niet op bepaalde mails mogen reageren en zeker geen gegevens doorgeven. Thuis hebben mijn ouders ook al een aantal phishing mails van o.a. ING en de post gekregen. Zij deleten deze onmiddellijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.