actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2011, 21:09
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
1 op de 5 Vlamingen: 'Ik drink te veel'

Bijna 9 op de 10 Vlamingen drinken alcohol. Dat blijkt uit een enquête die de CM Midden-Vlaanderen hield voor het gratis tijdschrift Çava. Meer dan 20 procent van de ondervraagden vindt van zichzelf zelfs dat hij of zij te veel drinkt.
Iets meer dan 1.900 Vlamingen deden mee aan het online onderzoek van de CM Midden-Vlaanderen. Genoeg voor enkele opmerkelijke resultaten.

Redenen om te drinken

Volgens de Vlaming zijn er meerdere redenen om alchol te drinken. Het merendeel van de ondervraagden drinkt 'voor de gezelligheid' (72%) of omdat ze 'het lekker vinden' (69%). Bijna een op de drie drinkt 'als ontspanning' (31%).

'De meeste redenen zijn vrij onschuldig', aldus Katelijne Duerinck, woordvoerster van CM Midden-Vlaanderen. Volgens haar wordt het pas echt onrustwekkend als mensen drinken om hun 'problemen te vergeten' (3,5%), om 'hun zelfvertrouwen op te krikken' (3%) of omdat ze 'niet zonder kunnen' (2%).

Geheelonthouders

Natuurlijk zijn er ook mensen die nooit alcohol drinken. En ook de geheelonthouders hebben daar hun redenen voor. 36,5 procent van de niet-drinkers 'lust het gewoon niet', terwijl 24,3 procent niet drinkt 'uit principe'. In één op de acht gevallen drinken ze niet meer omdat ze 'vroeger een drankprobleem hadden' (12,2%).

2 tot 3 glazen per dag

Wat is een drankprobleem? Volgens dokter Rudy Gevaert uit Machelen mogen mannen gerust twee à drie glazen per dag drinken en vrouwen één à twee. 'Drink je af en toe meer, dan is het goed om rustpauzes in te lassen en enkele dagen niet te drinken.'

De gemiddelde Vlaming houdt zich daar ook aan. Een Vlaamse man drinkt zo'n veertien glazen per week, een vrouw zes.

Een leugentje om bestwil

Maar liefst één op de vijf Vlamingen vindt van zichzelf dat hij of zij te veel drinkt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 15,5 procent van de ondervraagden op 1 januari 2011 'minder drinken' als goed voornemen noteerde.

Maar omdat goede voornemens al gauw in de vuilnisbak belanden, liegt 10 procent van de respondenten wel eens over zijn of haar alcoholgebruik. Vooral bij mannen wringt het schoentje.

Drinken en rijden

Een kwart van de Vlamingen (25,8%) bekent toch dat ze af en toe achter het stuur kruipen als hij of zij meer dan twee glazen gedronken heeft. Bij de mannen loopt dat percentage op tot 41 procent, tegenover 17 procent bij de vrouwen. Het gaat wel de goede richting uit, want vroeger reed maar liefst 42 procent van de Vlamingen nog met een glaasje te veel op.

'Hoewel één op de vier Vlamingen wel eens met een glaasje te veel op rijdt, is slechts 6 procent van de ondervraagden tegen de verplichte installatie van een alcoholslot. De meerderheid vindt dus dat zo'n alcoholslot een goede manier is om hardleerse drinkebroers aan banden te leggen', zegt Katelijne Duerinck.

Over een nultolerantie is de Vlaming dan weer niet te spreken. Een minderheid van 38,3 procent is voor.

Oost west thuis best

Vlamingen drinken het liefst van al thuis of bij vrienden en familie thuis (78%). Iets meer dan de helft drinkt liefst op café (55%). Wat opvalt, is dat 6,4 procent van de ondervraagden ook op het werk drinkt.

Jong geleerd

Het alcoholgebruik bij jongeren is een groot probleem. 11 procent van de ondervraagden dronk al alcohol voor hun 12e. Tegen hun 16e is dat al 42,6 procent. 'Het consumeren van alcohol op jonge leeftijd is slecht voor de gezondheid en de ontwikkeling', zegt dokter Rudy Gevaert. 'Regelmatig overdadig alcoholgebruik bij jongeren verhoogt de kans op hersenschade en verslaving. Alcohol laat je dus best staan tot je 18e.'

Maar daar wil de Vlaming iets aan doen, want amper 23,5 procent van de ondervraagden is tegen het verhogen van de minimumleeftijd om alcohol te drinken van 16 naar 18 jaar.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110418_109

Eigen mening: Deze enquête laat duidelijk zien dat alcohol een probleem is in Vlaanderen. Als één op de vijf al moet zeggen dat hij/zij te veel drinkt, dan vind ik dat een probleem. Het is niet dat ik tegen alcohol ben, ik drink zelf ook wel eens graag een biertje, maar veel mensen hebben zichzelf niet onder controle. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen dat ze naar een feestje gaan en zich eens goed gaan bezatten. Als zij dat willen doen is dat hun zaak, maar kan de Vlaming van tegenwoordig nog plezier maken op een feestje zonder alcohol? Anderzijds hoor ik mensen opscheppen hoe vaak ze al zat zijn geweest, dat is niet iets om trots op te zijn naar mijn mening.

Ik denk dat het probleem van overmatig alcoholgebruik bij de groepsdruk ligt. Mensen gaan naar een feestje en drinken bier, wanneer men al redelijk veel alcohol binnen heeft hebben de meesten het moeilijk om stop te zeggen. Daarom denk ik ook dat het cijfer van 'ik drink te veel' wel hoger ligt dan er wordt weergegeven in de enquête.

Een gevolg van dit overmatig drankgebruik zijn de dronken chauffeurs. Er vallen jaarlijks nog te veel slachtoffers door dronken chauffeurs. Veel mensen weten dat ze niet achter het stuur moeten kruipen wanneer ze alcohol genuttigd hebben en drinken daarom niets, en ik vind het goed dat deze mensen dat doen, ook al is het feestje voor hem/haar dan minder (leuk). Maar dan zijn er nog altijd enkele rotte appels die toch achter het stuur kruipen en een ongeluk is dan vaak niet veraf. Hier moeten ze strenger op controleren zodat deze slachtoffers vermeden kunnen worden.

Een ander probleem dat in het artikel wordt aangehaald en mij zorgen baart is het alcoholgebruik bij 'jongeren'. Hoe vaak zie je niet een jongen van twaalf rondlopen met een blikje bier in zijn handen, totaal onverantwoord. Vaak kopen deze jongeren hun bier via een tussenpersoon die ouder is dan zestien. Ik hoop dat ze hier nog een oplossing voor vinden zodat de jongeren geen alcohol meer kunnen drinken voor hun zestien. Ik zou het zelfs goed vinden mocht de leeftijd verhoogd worden naar 18.

Alcohol is lekker, maar drink met mate!!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.