actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 10:53
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Tusk: asielzoekers tot 18 maanden vasthouden voor screening

Asielzoekers moeten bij hun aankomst in de Europese Unie tot achttien maanden lang in centra vastgehouden kunnen worden, totdat de screening naar veiligheidsrisico's is afgerond.

Dat zegt Donald Tusk, de voorzitter van de Europese Raad, in een interview met zes Europese kranten.

"Als je migranten en vluchtelingen wilt controleren, heb je meer tijd nodig dan die minuut waarop de digitale vingerafdruk genomen wordt", verklaarde de gewezen Poolse premier in een interview dat gepubliceerd wordt op de websites van The Guardian, Le Figaro, La Stampa, El Pais, La Gazeta Wyborcza en Süddeutsche Zeitung.

"Volgens het internationaal recht en de Europees wetgeving is een periode van 18 maanden voorzien voor de nodige screening. We kunnen en we moeten de migranten tegenhouden zolang die controles niet zijn afgerond", zegt Tusk. Hij pleit ervoor de kandidaat-vluchtelingen in een centrum vast te houden zolang de screening naar veiligheidsrisico's niet is afgerond.

'Merkels aanpak gevaarlijk'
"Vandaag is toegang krijgen tot Europa (...) te gemakkelijk", aldus nog Tusk, die het soepele opvangbeleid van de Duitse bondskanselier Angela Merkel als "gevaarlijk" omschreef. "'Sommige' Europese leiders zeggen dat deze migratiegolf te groot is om tegen te houden. Maar ik ben er absoluut van overtuigd dat we moeten stellen dat deze migratiegolf te groot is om hem niet tegen te houden."

"Dit is niet langer een kwestie van Europese solidariteit, het gaat om een capaciteitsprobleem in Europa. De Europeanen zouden minder terughoudend zijn als de buitengrenzen van de EU efficiënter gecontroleerd zouden worden", vervolgt Tusk.

Honderdduizenden kandidaat-vluchtelingen uit onder meer Syrië, Irak en Afghanistan zijn de voorbije maanden naar Europa gevlucht. Afgelopen weekend hebben de Europese leiders met Turkije, dat zelf 2,2 miljoen Syrische vluchtelingen opvangt, nog een akkoord bereikt over een actieplan dat de vluchtelingenstromen naar Europa moet indammen.

Bron:
(2015). Tusk: asielzoekers tot 18 maanden vasthouden voor screening . Geraadpleegd op 3 december 2015 via http://www.knack.be/nieuws/wereld/t...mal-631089.html.

Mening:
Ik sluit me aan bij de opinie van Donald Tusk. De asielzoekers moeten inderdaad eerst heel goed gescreend worden vooraleer we ze (permanent) opvangen. Hoelang deze asielzoekers en migranten vastgehouden moeten worden, hangt af van de tijd die nodig is om deze controles goed te kunnen uitvoeren. Een duur van 18 maanden lijkt in eerste instantie lang, dit wil dus zeggen dat deze personen meer dan een jaar 'vastgehouden' moeten worden. Zelf weet ik niet hoe zulke controles juist in zijn werk gaan, dus kan ik ook niet goed oordelen of een tijd van 18 maanden te lang, te kort of juist goed is. Volgens mij is het gewoon belangrijk dat de migranten niet onnodig te lang vastgehouden worden. Dit kan in mijn opinie ook enkel dat het in de juiste omstandigheden gebeurd. De personen hebben recht op basisbehoeften. Zo hebben ze voeding, kledij, onderdak, ... nodig. Ook een bepaalde vorm van vrijheid is belangrijk. Het is niet omdat ze vastgehouden worden, dat ze geen ontspanning mogen hebben.

Laatst aangepast door Annelore.V*rbruggen : 3rd December 2015 om 11:01.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.