actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2013, 07:08
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Bestuurder kettingbotsing kan voor helft opdraaien

Bestuurder kettingbotsing kan voor helft opdraaien

Als de experts van het parket geen klaarheid scheppen in het kluwen van de kettingbotsing in Zonnebeke, zal de verzekering de helft van de schade vergoeden. Voor de andere helft draait elke bestuurder dan zelf op.

132 beschadigde voertuigen staan er op het bedrijfsterrein van takelfirma Coeman in Lauwe. Twee verkeersdeskundigen van het Iepers parket inspecteren de schade-impact, linken die aan andere voertuigen en proberen zo vast te leggen wie aansprakelijk is voor wat.

Het doel is alle wagens, en zeker de vrachtwagens, vrij te geven voor het einde van het weekend. Dat zegt Johan Lescrauwaet van het parket.

De aansprakelijkheid bepalen kan nog weken, zelfs maanden duren.Bestuurders die op het einde van het onderzoek aansprakelijk worden gesteld voor de botsing voor, achter of naast hen zullen hun eigen schade moeten betalen en bovendien gedagvaard worden voor een politierechtbank.

Maar bij eerdere kettingbotsingen bleek het erg moeilijk de precieze aansprakelijkheid te bepalen. Daarom creëerde de verzekeringssector na de kettingbotsing van 1996 op de E17 in Nazareth een uitzonderingsregeling.

Die houdt in dat als van een groot aantal wagens niet kan worden vastgesteld of ze in de fout zijn gegaan dan wel slachtoffer zijn, de eigen verzekering de kosten van de klant terugbetaalt, 100 procent van de lichamelijke schade en 50 procent van de materiële. De kans dat deze uitzonderingsregeling zal gelden, is groot.

Bron: De Standaard, donderdag 2013/12/05


Mening
Ik vind het goed dat ze dit allemaal zeer nauwkeurig onderzoeken omdat er zo hard gefoefeld wordt met verzekeringen. Ik denk dat het verkeersongeval zelf wel een waarschuwing is geweest voor vele bestuurders van voertuigen omdat je duidelijk ziet hoe snel een ongeval gebeurd is. Wanneer de helft van het materiële wordt terugbetaald, denk ik dat de bestuurders zeer blij mogen zijn. Gewoon om het feit al dat ze niet weten of ze al dan niet schuldig zijn en dat er dan wordt terugbetaald vind ik wel een goed teken. Ik vind het ook wel goed dat er 100% lichamelijke schade wordt terugbetaald. Wat ik wel moeilijk vind ,en ook moeilijk is voor de verschillende verkeersdeskundigen, is om te bepalen of de bestuurders al dan niet in fout zijn.

Laatst aangepast door L*ura.present : 5th December 2013 om 07:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2013, 14:16
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
Ik kan mij hier niet in vinden, het was een kettingbotsing, punt. Ik schat het waarschijnlijk dat de bestuurder die eerst reed een fout heeft gemaakt, maar moet je daarom iedereen willen bestraffen?
Bij dikke mist rijden is nu eenmaal moeilijker en gevaarlijker dan normaal, als er dan plots iemand voor jou een ongeluk maakt, lijkt dit hele voorval mij gewoon 'brute pech'. Mij maak je niet wijs dat al deze 132 mensen zomaar even allemaal tegelijkertijd een fout hebben gemaakt en ik vind het dan ook schrijnend dat de verzekering deze mensen zelfs maar voor een deel wil laten opdraaien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.