actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2013, 13:57
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Modellenbureau rekruteert modellen aan een ziekenhuis voor anorexia


Een modellenbureau heeft nieuwe modellen gezocht aan een gezondheidscentrum voor mensen met eetstoornissen in Stockholm. Dat verklaarde donderdag het centrum.


‘Ze stonden buiten het gebouw te wachten op jonge meisjes die naar buiten gingen om te wandelen', zei de directrice van het publieke gezondheidscentrum, Anna-Maria af Sandeberg. Ze gaf geen verdere details over het betrokken modellenbureau.

Volgens het centrum kenden de ronselaars de gewoontes van de instelling zeer goed en handelden ze zonder schaamte. ‘Een van de meisjes die gecontacteerd werd, zat in een rolstoel omdat ze zo mager was', betreurde af Sandeberg.

De feiten deden zich enkele maanden geleden voor. Sindsdien zijn de uren van het centrum aangepast. De directeur van het agentschap Elite Model Management van Stockholm, Fredo Kazemi, ontkende bij deze methoden betrokken te zijn. ‘Het is walgelijk en onethisch. Ik geloof niet dat een groot en ernstig agentschap op zo'n manier te werk zou gaan', verzekerde hij.

Het Centrum van Stockholm voor eetstoornissen is de grootste van Zweden in zijn domein. Er worden tegenwoordig 1.700 patiënten behandeld, van wie het merendeel jonge meisjes zijn. Sommigen zijn opgenomen in het ziekenhuis, anderen volgen een behandeling in het daghospitaal.

Het modemilieu wordt vaak beschuldigd extreme magerzucht aan te moedigen en modellen te tonen die lijden aan anorexia. Behalve in Spanje en Israël waar modellen verplicht zijn een bepaald gewicht te hebben, volgen anderen zelf hun regels.

bron: De Standaard, 18 April 2013

Eigen mening:
Ik begrijp niet welke personen zo'n magere modellen aantrekkelijk/stijlvol vinden. Dat men slanke modellen gebruikt dat kan ik perfect begrijpen, maar dat men graatmagere modellen gebruikt vindt ik verre van aanvaardbaar. En dan zwijg ik nog maar over de gezondheidsproblemen die modebureaus aan hun modellen opleggen. Ik geloof niet dat de meerderheid van deze modellen er bewust voor kiest. Hun keuzes worden vooral opgelegd omdat ze anders zonder werk zouden vallen.
Dit voorval geeft ook een slecht voorbeeld aan de maatschappij waarin wij leven. Er zijn zo veel mensen met een laag zelfbeeld, door de modemaatschappij wordt hun zelfvertrouwen enkel dieper in de grond gedrukt.

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 19th April 2013 om 14:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2013, 16:45
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Wow, schandalig!
Dit had ik zeker niet verwacht, aangezien enkele weken geleden nog in de actualiteit is gekomen dat er in Scandinavië paspoppen in winkels staan van mensen met verschillende lichaamsvormen, ook vollere figuren. Dit nieuws zorgt er weer voor dat veel jonge meisjes veel bewuster gaan zijn over hun lichaam en waarschijnlijk vinden dat het goed is om zo mager te zijn. Er moeten dringend nieuwe initiatieven opgericht worden tegen zulke praktijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.