actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th January 2011, 17:26
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
De Gucht: 'N-VA ideologisch niet in staat tot compromis'

Als N-VA wegens ideologische redenen niet in staat is een compromis te maken over de staatshervorming, dan moeten de andere partijen dat proberen. Dat verklaarde Europees commissaris Karel De Gucht donderdag tijdens De Ochtend.

De Gucht gaf op de VRT-radio meer duiding bij de toespraak die hij woensdag gaf naar aanleiding van de uitreiking van de trofee 'Manager van het jaar' door zakenblad Trends. Hij zei de grootste twijfels te hebben dat men binnen de huidige formule ooit tot een oplossing zal komen.

De Europese commissaris ontkent dat hij tijdens zijn speech alleen N-VA viseerde. De houding van de Franstaligen heeft volgens De Gucht bij de laatste verkiezingen geleid tot 'een opstoot van Vlaamse kwaadheid'.

'De Wever heeft gelijk'

'Ik denk dat (N-VA-voorzitter) Bart De Wever voor een keer gelijk heeft. Ofwel is men er' nu op zeer korte termijn uit en dan begrijp ik dat dit moet gebeuren volgens zijn criteria, en die zijn volgens mij niet haalbaar. Ofwel moet je naar iets anders overstappen, en wat ik vooral vaststel, is dat alle partijen enorme pleinvrees hebben om wat dan ook te doen zonder dat de N-VA daarbij betrokken wordt', stelde De Gucht. Hij benadrukte dat het om zijn persoonlijke mening gaat.

De Gucht merkte op dat de N-VA goed is voor een kleine 30 procent in de helft van het land - 'that's it'. Het is wel de grootste partij in het grootste deel van het land, 'maar het is een partij die op dit ogenblik, voor politieke redenen die ik respecteer, niet in staat is een compromisoplossing af te dekken voor de problemen die zich in België stellen'. Dan moet volgens hem naar 'andere oplossingen' worden gekeken, en dat geldt 'voor alle andere partijen'.


De standaard online 13-01-2011


Eigen mening:
In wat Karel De Gucht hier zegt zit misschien wel een grond van waarheid.

Maar of het buiten spel zetten van NVA ook werkelijk de oplossing is betwijfel ik.
Dat de overwinning van NVA zo groot was heeft niet enkel te maken met een woede naar de Walen toe. Er is ook wel met verstand gestemd mag ik hopen.

Om nu dus even te beslissen om de massale keuze van de Vlamingen opzij te schuiven lijkt me dan ook een slecht idee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th January 2011, 18:27
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ik ga akkoord met de stelling van Viky dat een groot deel van de Vlaamse kiezers niet in de kou mag worden gezet omdat de onderhandelingen, nog steeds, niet vlotten. NV-A is de enige partij dat het in de loop van de Belgische geschiedenis heeft aangedurfd om het been stijf te houden en de Franstaligen niet onmiddellijk hun gewenste compromis te geven. Om tot een waardevolle staatshervorming te komen moet NV-A in mijn ogen dan ook betrokken blijven bij de onderhandeling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.