actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2013, 10:01
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Vijftig euro boete voor dodelijke 'straatrace'

Bron: 13/4/2013 11:39 | Door Belga, www.belga.be

Vijftig euro boete voor dodelijke 'straatrace'
Een 20-jarige jongeman uit Zele die vorig jaar in Dendermonde een jaar cel en tien jaar rijverbod kreeg voor zijn rol in een straatrace met dodelijke afloop, kwam er in beroep vanaf met een boete van 50 euro. Dat staat vandaag in De Standaard en Het Nieuwsblad.
De correctionele rechtbank van Dendermonde oordeelt in beroep dat Sinan Ö. geen schuld treft aan de dood van twee van zijn vrienden na een vermeende straatrace in Zele op 25 juni 2011. De man werd ook vrijgesproken van vluchtmisdrijf. Hij krijgt enkel nog een boete van 50 euro omdat hij niet snel genoeg van het linker- naar het rechterrijvak was gegaan. De rechtbank in beroep gaat daarmee frontaal in tegen een uitspraak van de politierechter Peter D'Hondt die oordeelde dat het wél om een straatrace ging. D'Hondt veroordeelde Sinan Ö. op 25 mei vorig jaar nog tot één jaar cel, 10 jaar rijverbod, 5.500 euro boete en een verplicht psychiatrisch onderzoek.

Mening: Natuurlijk zijn niet alle details vermeld waarom een rechter wel oordeelt dat het om een straatrace ging, maar toch roept de tegenuitspraak een hoop vragen op. Gevaarlijk rijden met twee doden tot gevolg wordt blijkbaar minder beboet dan fout parkeren… Begrijpen wie begrijpen kan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th April 2013, 13:39
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Inderdaad begrijpen wie begrijpen kan... Maar het is niet de eerste keer dat er een veel te milde straf gegeven wordt aan een snelheidsduivel. De 2 dodelijke slachtoffers zijn er niet vanaf gekomen met een boete van maar 50 euro. Maar ik stel mij al langer vragen bij de Belgische wetgeving. Zoveel tegenstrijdigheden, en diegene die de straffen het meest "verdienen" vinden meestal wel een uitweg. Maar ook zoals er gezegd is, niet alle details zijn beschreven in een artikel. We zullen maar geloven dat de rechter gegronde redenen had om dit te doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th April 2013, 14:52
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ik stond versteld toen ik het nieuws hoorde; een uitspraak over een vermeende straatrace met 2 doden dat teniet gedaan wordt door de correctionele rechtbank? Ik neem aan dat er tijdens het proces iets fout gelopen is; een foutief/ongeldig onderzoek bijvoorbeeld - aangezien er sprake is van de correctionele rechtbank. Wellicht volgen ze louter 'regeltjes' (ook wel 'wetten' genoemd). In dat geval valt het te 'begrijpen' dat de initiële uitspraak teniet gedaan werd, maar dan vind ik wel dat ze - in plaats van de uitspraak te verwerpen - het onderzoek of proces opnieuw uitvoeren.

Met de uitspraak 'Gevaarlijk rijden met twee doden tot gevolg wordt blijkbaar minder beboet dan fout parkeren.' kan ik het alleen maar eens zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th April 2013, 13:52
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Schandalig! Voor fout te parkeren of 10 km per uur sneller te rijden dan toegelaten moet je al een boete van 50 euro betalen, en dit lijkt er toch op alsof hij veel meer betrokken is dan alleen maar te traag van rijvak te wisselen. Toch kunnen we niet zeker weten wat er allemaal gespeeld heeft tijdens dit proces en welke factoren er hebben meegespeeld.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th April 2013, 15:15
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Schandalig vind ik dit! Ik ben een maand geleden geflits en voor 12km te snel te rijden kreeg ik een boete van €90. Er stond niet aangegeven aan het kruispunt waar ik de baan opreed dat het zone 50 was en ik reed dus bijna 70. Bij mij waren er geen doden, geen ongeval en het was zeker geen race. Hij heeft 2 man gedood en reed waarschijnlijk meer dan 12km/u te snel en komt er voor bijna de helft goedkoper vanaf! Het Belgisch rechtssysteem zit toch nog vol gaten zo te zien. Misschien dat er verzachtende omstandigheden waren, maar wat zouden deze kunnen zijn? Ik kan geen verzachtende omstandigheid bedenken voor te racen, misschien dat jullie iets kunnen bedenken maar mijn boekje gaat dit te buiten!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.