actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2018, 19:12
Benthe.A*rts Benthe.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 49
Bekroond architect beschuldigd van seksueel wangedrag

De Amerikaanse architect Richard Meier zet tijdelijk een stap opzij als hoofd van zijn architectenbureau nadat vijf vrouwen hem hebben beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag.

The New York Times publiceerde dinsdag gedetailleerde getuigenissen van vijf vrouwen die Richard Meier beschuldigen van grensoverschrijdend gedrag. Die beschuldigingen gaan terug tot de jaren tachtig.

Een van hen is meubelontwerpster Carol Vena-Mondt. Zij werd uitgenodigd voor een etentje bij hem thuis, maar bleek bij aankomst de enige gast te zijn. Meier probeerde haar nadien te dwingen tot seks. ‘Ik probeerde me van hem los te trekken, maar hij greep me bij de arm en sleurde me van de gang mee naar de slaapkamer.’ Ze kon met veel moeite toch vluchten, maar durfde pas jaren later te vertellen wat haar was overkomen.

De andere beschuldigingen komen van vrouwelijke werknemers. De 24-jarige Laura Trimble Elbogen werd in 2009 aangenomen als zijn assistente. Meier nodigde haar uit bij hem thuis omdat te vieren. Hij toonde haar naaktfoto’s die hij had genomen van andere vrouwen en vroeg Elbogen om zich uit te kleden. Zij weigerde en vertrok, maar durfde niet te spreken uit vrees om haar job te verliezen.

De 22-jarige Alexis Zamlich deelde haar negatieve ervaring met Meier datzelfde jaar wél aan het management. Zij werd door de architect uitgenodigd bij hem thuis om te helpen met zijn collages. Bij een van die bezoekjes had hij onaangekondigd zijn broek uitgetrokken voor haar neus. Volgens bronnen van The New York Times werd Zamlich 150.000 dollar betaald bij een schikking.

Het was niet de eerste keer dat Meier op die manier indruk probeerde te maken op vrouwelijke werkneemsters, zo blijkt uit de verhalen van twee andere vrouwen in de krant, die zich afspeelden in 2000 en 2003.

Pritzkerprijs

De 83-jarige Meier neemt daarom zes maanden verlof als hoofd van zijn architectenbureau, zo werd aangekondigd met een bericht op de website. ‘Ik ben verontrust en beschaamd door de getuigenissen van verschillende vrouwen die zich beledigd voelen door mijn woorden en daden’, aldus Meier. ‘Onze herinneringen van de feiten mogen dan wel verschillen, maar ik wil me oprecht verontschuldigen bij iedereen die zich beledigd voelen door mijn gedrag.’

Meier werd in 1984 bekroond met de Pritzkerprijs. Hij was toen de jongste winnaar ooit van de prestigieuze architectuurprijs. Meier tekende onder andere het Getty Center in Los Angeles, het museum voor hedendaagse kunst MACBA in Barcelona, en het stadhuis en bibliotheek in Den Haag.

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180314_03408640
Eigen mening: Dit hoor je wel vaker, mannen met een hoge functie die hun positie misbruiken. De vrouwen in een onaangename positie brengen, door hun een seksueel voorstel te doen. Dat de vrouwen zolang gewacht hebben met hun verklaringen had niet mogen gebeuren, sommige dateerden al van in de jaren '80. Zolang wachten... Bij één van de beschuldigingen was hij wat agressiever door Carol naar de slaapkamer te trekken. Bij een andere trok hij zomaar zijn broek uit, ongelooflijk. Ik vind het spijtig dat deze mannen zo'n een misbruik maken van vrouwen. Hij is lang niet de enige.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.