actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2012, 09:17
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Wit tapijt leidt niet tot grote files

Wit tapijt leidt niet tot grote files

vr 07/12/2012 - 05:23
Update: vr 07/12/2012 - 08:39

Op dit ogenblik trekt er een sneeuwzone over ons land. De sneeuw liet even op zich wachten -pas rond 5.30 uur vielen de eerste vlokken in Oost- en West-Vlaanderen-, maar op dit ogenblik sneeuwt het zowat overal. De vrees voor monsterfiles blijkt echter ongegrond: de ochtendspits verloopt al bij al vrij vlot. Het bus- en vliegverkeer ondervindt wel hinder.
Wie vanmorgen erg vroeg de weg op moest, merkte dat de sneeuw op zich liet wachten, maar rond 5.45 uur -2 uur later dan verwacht- twitterde het Vlaams Verkeerscentrum dat er "hier en daar vrij hevige sneeuwval is in Oost- en West-Vlaanderen". Daarna ging het snel en op dit ogenblik vallen er zo goed als overal sneeuwvlokken uit de lucht. In combinatie met rukwinden tot 60 kilometer per uur werd gevreesd voor een zware ochtendspits, maar voorlopig lijkt dat mee te vallen.

Rond 7 uur stond er iets meer dan 200 kilometer file, vrij veel voor een vrijdagmorgen, maar toch minder dan werd gevreesd. De strooidiensten hebben er in ieder geval alles aan gedaan om de wegen veilig te houden: er werd maar liefst 828 ton zout gestrooid.

"Momenteel is er voldoende zout aanwezig op de weg. Door de regen en smeltende sneeuw bestaat wel nog steeds het gevaar dat het zout wegspoelt, waardoor de regen kan aanvriezen. De strooidiensten houden dit nauwlettend in de gaten en zullen indien nodig opnieuw uitrijden", waarschuwt het Agentschap Wegen en Verkeer.

De strooidiensten blijven sowieso paraat om de wegen sneeuw- en ijsvrij te maken. Het Agentschap Wegen en Verkeer beschikt over eigen weerstations en werkt samen met het KMI en Meteowing. Afhankelijk van die informatie wordt beslist om te strooien of te ruimen.

Op enkele wegen in Wallonië mogen er vanaf 6 uur geen vrachtwagens meer rijden van meer dan 13 meter lang. Dat meldt de federale politie. Het verbod geldt in de provincies Namen en Luxemburg, op de E411 tussen Achene en Massul. Ook de grens tussen België en Luxemburg is tijdelijk gesloten. De overheid wil voorkomen dat de strooidiensten gehinderd worden.

Hinder voor het busverkeer en op de luchthaven
Het busverkeer ondervindt heel wat hinder van de sneeuwval. Hier en daar worden vertragingen gemeld tot een half uur, in de Vlaamse Ardennen zijn een aantal lijnen geschrapt. Meer informatie vindt u op www.delijn.be


Op de luchthaven van Zaventem veroorzaakt de sneeuwval wel heel wat problemen. Er kunnen elk uur maar 12 vliegtuigen landen of vertrekken. Normaal zijn dat er zo'n 40. Brussels Airlines alleen al heeft voor vandaag 30 vluchten geannuleerd. Wie naar de luchthaven moet, checkt beter op voorhand de website www.brusselsairport.be.


Tips om veilig te rijden bij winterweer
De automobilistenvereniging Touring heeft enkele tips voor het rijden op gladde wegen:

Om te vertrekken

vertrekken vanuit stilstand in een hogere versnelling
weinig gas geven
Tijdens het rijden

snelheid aanpassen
anticiperen
bruuske manoeuvres vermijden
extra voorzichtig zijn op bruggen, op- en afritten, in tunnels, onder bomen en op plaatsen met veel wind of schaduw
Tijdens het slippen

niet panikeren
vermijd remmen
ontkoppelen
tegensturen
de ogen richten op een uitweg, niet op een hindernis

Bron: DeRedactie
Mijn mening:
Deze morgen viel het inderdaad mee op de banen aangezien er toen nog niet veel sneeuw lag. Dus het is ook logisch dat de ochtendspits vlotter verlopen is dan verwacht.
Het sneeuwt nu echter zeer hard en de banen liggen niet meer zo goed open als deze morgen. Het is dus zeer gevaarlijk op de wegen. Indien je geen winterbanden hebt zou ik vandaag proberen om niet te rijden.
De strooidiensten doen wat ze kunnen maar je kan niet verwachten van die mensen dat ze banen perfect sneeuw - en ijsvrij krijgen. Ik vond het al zeer knap dat de wegen deze morgen redelijk goed open lagen. Met dit weer echter is het een beetje een hopeloze zaak om te strooien omdat het maar blijft sneeuwen.
Nog even een kleine kanttekening: Ik vind de tips die ze in dit artikel geven zeer goed! Die moet je dus zeker eens doornemen!
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2012, 11:17
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Men wist al goed op tijd dat er hevige sneeuwval zou komen vandaag, en daar hebben de overheidsdiensten goed op ingespeeld. Via verschillende wegen is de bevolking verwittigd dat de wegen vandaag waarschijnlijk moeilijker berijdbaar zouden zijn, en dat als je niet op de weg moet zijn, je beter thuis zou blijven. Doordat er deze ochtend dan toch niet zo veel sneeuw viel en omdat iedereen goed verwittigd was, is de ochtendspits redelijk vlot verlopen.
Ik denk dat dit duidelijk blijk geeft dat men leert uit situaties uit het verleden. Ik herinner me dat ik 2 jaar geleden heel vaak thuis ben moeten blijven doordat er niet gestrooid was omdat er niet genoeg zout was. Dit is vorig jaar niet meer voorgevallen en als ik naar vandaag kijk, zal dit dit jaar ook niet meer voorvallen.
Er geldt momenteel ook een inhaalverbod voor zwaar verkeer en bepaalde voertuigen mogen helemaal niet rijden, heel goed!
De tips in het artikel zijn inderdaad heel handig en duidelijk!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2012, 21:43
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Goede zaak

Het is fijn dat dit 'wit tapijt' niet tot grote files heeft geleid, maar toch moeten we op onze hoede blijven. Door de 'hevige' regenval afgelopen weekend kan het toch wel eens glad worden op de baan. Er zal wel getreuzeld worden op de baan door enkele oudjes of mensen zonder winterbanden. Je kan best zo voorzichtig mogelijk zijn op deze momenten, want één ijsplek en je kan de controle over het stuur verliezen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.