actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2016, 09:02
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Nu ook schandaal met stelende agenten in Brussel

Twee agenten van de Brusselse politie zijn aangehouden. Ze deden tijdens hun diensturen Polen en Roemenen langs de Ring stoppen en namen hun geld af. De zaak vertoont veel overeenkomsten met een affaire in Antwerpen die vorige maand aan het licht kwam.
Na speurwerk door de federale recherche en de algemene inspectie werd zondag een duo jonge inspecteurs ontmaskerd die bij minstens twee feiten geld hebben gestolen van buitenlanders.

De twee agenten, 24 en 26 jaar oud pleegden de eerste diefstal op zondag 10 december, meldt het parket van Halle-Vilvoorde. Ze reden met hun combi en uniform naar de Brusselse Ring en lieten er een auto met Poolse nummerplaat stoppen, zogezegd voor een grondige controle. In werkelijkheid maakten ze van de gelegenheid gebruik om de Polen te bestelen.

Tien dagen later probeerden ze het opnieuw, aan dezelfde oprit. Toen werd een Roemeens gezelschap aan de kant gezet, opnieuw stalen ze al het geld. Op die manier gingen de twee agenten aan de haal met in totaal 5.300 euro. Beide keren dienden de slachtoffers een klacht in, waardoor het duo kon worden ontmaskerd. Het is nog onduidelijk of er meer slachtoffers zijn.

Het parket weet wel dat de twee voorlopig de enige verdachten zijn. 'Er is geen enkele aanwijzing dat er nog meer agenten bij de zaak betrokken zijn', zegt parketwoordvoerster Carol Vercarre. De twee zijn met onmiddellijke ingang geschorst.

De zaak vertoont veel overeenkomsten met een affaire in Antwerpen die vorige maand aan het licht kwam. Daar werden drie agenten aangehouden, de zogenaamde bende van Mega Toby en Sproetje, nadat ze systematisch sans-papiers hebben beroofd van hun geld of drugs.

Bron: DS 26/04/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160425_02258199

Eigen mening: Ik vind het heel jammer dat mensen van hun beroep gebruik maken om criminele feiten te plegen. Zo blijkt dat een uniform toch veel doet, want de slachtoffers zijn zich op het ogenblik van de feiten van geen kwaad bewust. Het is nu al de tweede keer dat dit voorvalt en persoonlijk hoop ik dat deze twee personen dit beroep nooit meer zullen mogen uitvoeren. Wanneer men deze twee agenten te licht gaat bestraffen, dan denk ik dat andere agenten misschien zelf ook de kans willen wagen. Ik hoop alleszins dat dit niet meer moet voorvallen, want het bestelen van anderen is gewoon heel erg laag.

Laatst aangepast door Lisse.A*rts : 26th April 2016 om 09:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2016, 21:55
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
Dit is inderdaad ongepast en ontoelaatbaar crimineel gedrag van de politieagenten. Het is spijtig dat dergelijke zaken na het schandaal in Antwerpen zich ook in Brussel voordoen. Het geeft de politie een superslecht imago. Binnenkort krijgen de mensen nog schrik van de politie als ze aan de kant worden gezet. Het is gewoon hun macht als politieagent in functie dat ze misbruiken. Dit is bijna hetzelfde als een gewapende overval. Hadden ze nu echt gedacht dat ze ermee zouden wegkomen omdat ze buitenlanders viseerden. Dergelijke zaken kunnen inderdaad niet streng genoeg bestraft worden en daarbij moeten ze ook levenslang uit hun functie worden ontzet. Hier moet een voorbeeld gesteld worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2016, 09:16
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
reactie

Ik denk dat het vooral de jongere generatie van de politie is die aan dit soort praktijken doet. Het 'machogehalte' in deze jongere generatie is hoog zo blijkt.
Ik heb al vele wilde verhalen gehoord van jongere politieagenten die misbruik maakten van hun functie. Bijvoorbeeld als beveiliging op een fuif, onschuldige mensen meenemen naar het kantoor omdat ze 'een grote mond hadden'.
En nu gaan ze ook al geld stelen van onschuldigen.

Ik denk dat we deze problemen kunnen voorkomen door jonge agenten samen met anciens op pad te sturen, zodat de ene de andere in het oog kan houden. En er zo geen criminele praktijken meer gebeuren binnen de politie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th April 2016, 10:28
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Citaat:
Orgineel gepost door simon.s*olders
Ik denk dat het vooral de jongere generatie van de politie is die aan dit soort praktijken doet. Het 'machogehalte' in deze jongere generatie is hoog zo blijkt.
Ik heb al vele wilde verhalen gehoord van jongere politieagenten die misbruik maakten van hun functie. Bijvoorbeeld als beveiliging op een fuif, onschuldige mensen meenemen naar het kantoor omdat ze 'een grote mond hadden'.
En nu gaan ze ook al geld stelen van onschuldigen.

Ik denk dat we deze problemen kunnen voorkomen door jonge agenten samen met anciens op pad te sturen, zodat de ene de andere in het oog kan houden. En er zo geen criminele praktijken meer gebeuren binnen de politie.


Er zit enigszins wel wat waarheid in wat jij zegt. Enkele politieagenten houden van machtsvertoon, maar ik denk wel dat dit niet alleen toe te schrijven is aan jongere politieagenten. Natuurlijk willen jongere politieagenten zich meer bewijzen, maar ik heb ook al verhalen gehoord van meer 'ancien' politieagenten die er ook van houden om hun macht te laten uitstralen. Al een geluk gebeurt dit niet zo heel vaak.

Wat betreft het artikel:
Dit is gewoon een regelrechte schande. Als politieagent heb je een voorbeeldfunctie, en dan zulke ongepaste en ontoelaatbare daden uitvoeren is gewoon fout. Jammer genoeg wordt door zulke daden de politie in een negatief daglicht geplaatst. Agenten die misbruik maken van hun functie komt alsmaar meer voor, wat ik heel erg vind. Als agent heb je de taak om mensen een veilig gevoel te bezorgen, en niet het omgekeerde.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.