actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2009, 13:23
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Rood licht betekent stoppen

Je hebt het waarschijnlijk ook al wel gemerkt op televisie: Er loopt een campagne waarin mensen worden aangespoord om een gesloten overweg niet over te steken. Je zou het met wat verbeelding een preventiecampagne kunnen noemen. Al vraag ik mij af of een rood licht en een gesloten slagboom nog niet volstaan als signaal?

Ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat deze reclamecampagne weggesmeten geld is. Mensen die zo dom zijn dat ze door een rood licht rijden en slalommen om een slagboom, zijn waarschijnlijk ook niet in staat om de boodschap te begrijpen. (Hoe confronterend de beelden ook zijn.)

Dit voorbeeld is gewoon tekenend voor een maatschappij waarin mensen overtuigd zijn van de goedheid van hun eigen beslissingen en zich dus niet hoeven te houden aan algemene regels. 'Voor mij telt dat niet, want ik weet wel wat ik doe.' Zijn er zo nog voorbeelden te bedenken van egotrippers in deze maatschappij? Ja: mensen die dronken achter het stuur kruipen, mensen die 'hun auto goed kennen' en dus wat sneller mogen rijden dan de rest...
Op zich moeten we dan ook geen medelijden hebben als deze mensen een 'pijntje' (hoe groot dan ook) overhouden aan hun daden. Alleen jammer dat ze niet beseffen dat ook andere mensen meestal getroffen worden in zo'n ongeval. Hetzij via kleine dingen zoals een vertraagde of afgeschafte trein, hetzij via grote door kwetsuren of zelfs overlijden. Dus misschien is het geld dat besteed wordt aan deze campagne eigenlijk geld dat slachtoffers moet voorkomen... Nu ja: in deze concrete situatie, een gesloten overweg oversteken, zijn de enige slachtoffers meestal de leden in de auto of op de fiets. Gelet op het feit dat je ook stom moet zijn om als passagier hieraan deel te nemen, is het eigenlijk bijzonder somber dat we hier een campagne aan moeten wijden.

Als je niet in staat bent om essentiële regels zoals 'stoppen voor een rood licht' op te volgen, dan moet je misschien wel eens een trein van dichtbij zien om tot dat besef te komen. Of is dat dan iets te hard?

Ah ja, ironisch toch dat net de voorbije zaterdag een auto met twee jonge mensen werd geramd door een trein. Gelukkig overleefden ze de klap.

Je zal maar treinbestuurder zijn...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th April 2009, 16:24
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Hmm reageren op mezelf is nu niet echt origineel, maar toch deze bedenking:

Stel je ziet een volwassen persoon door onder de slagboom heen gaan met de bedoeling de overweg over te steken: Wat doe je?

Want in onze maatschappij is het niet zo evident meer om anderen aan te spreken, laat staan terecht te wijzen. Ook al bedoel je het goed en red je misschien die persoon zijn leven.

En wat doe je als je een puber met zijn fiets ziet slalommen door de overweg?


Durven wij nog wel onze universele verantwoordelijkheid nemen?
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th April 2009, 17:16
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Hmm reageren op mezelf is nu niet echt origineel, maar toch deze bedenking:

Stel je ziet een volwassen persoon door onder de slagboom heen gaan met de bedoeling de overweg over te steken: Wat doe je?

Want in onze maatschappij is het niet zo evident meer om anderen aan te spreken, laat staan terecht te wijzen. Ook al bedoel je het goed en red je misschien die persoon zijn leven.

En wat doe je als je een puber met zijn fiets ziet slalommen door de overweg?


Durven wij nog wel onze universele verantwoordelijkheid nemen?


Mijn eerste bedenking hierbij is, dat wanneer iemand onder de slagboom heen gaat of een fiets er naast slalomt je deze persoon best niet afleidt. Wanneer je gaat roepen: "Pas op, er kan een trein komen", en die persoon draait zich om, of valt van zijn fiets, verhoog je zijn/haar kans om geraakt te worden door een trein.
Voor die reden alleen al zou ik niets zeggen/roepen wanneer iemand slagbomen ontwijkt.

Dit is een discussie die we in de (a)klas gehouden hebben in rzl dit jaar. Spreek je mensen aan die asociaal gedrag stellen of niet?
De meeste mensen apprecieeren dit niet, je kan hierdoor jezelf in gevaar brengen want je weet nooit hoe de andere persoon gaat reageren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th April 2009, 11:03
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Ik heb de campagne ook gezien en ik vind het zeer confronterend. Ik denk in tegenstelling tot Wim dat deze boodschap de mensen toch gaat aanzetten tot verder nadenken over hun daden, en eventueel hen aanzet tot niet meer onder de slagbomen te rijden.

Ik stop altijd voor het rode licht aan een spoorweg, omdat ik dan gewoon niet meer durf door rijden. Ik zie dikwijls verschillende auto's die nog snel door het rood licht rijden.

Als ik een puber of zelfs een volwassene onder de slagboom zie fietsen, denk ik wel:je speelt met je leven, maar om er nu tegen te reageren. Ze moeten hun eigen verantwoordelijkheid maar opnemen. Wij zijn niet verantwoordelijk voor hun eigen daden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd April 2009, 21:16
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Wanneer ik een puber tussen de slagbomen zou zien slalommen zou ik eens claxonneren en met mijn vinger tegen mijn hoofd tikken. Toch vrees ik voor het effect hiervan. Die puber denkt wss: "Zager, hier komt toch genen trein aan".

Toch vind ik de campagne ook overbodig. Alsof je niet weet dat je voor een rood licht én een slagboom moet stoppen...
Je moet echt wel stom zijn, moest je dit niet weten. Ik denk dan ook dat de campagne niet zoveel effect gaat hebben.

Het is anders dan 'per ongeluk' door een rood licht fietsen op een kruispunt. Want een slagboom, daar geraak je écht niet voorbij...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd April 2009, 12:33
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Ik heb de tv-spot gezien waar een vrouw met 2 slapende kindjes op de achterbank over een spoorweg rijdt en gegrepen wordt door een trein. Ik denk dat zo'n dingen wel enig effect kunnen hebben op mensen en ze dan eens 2 keer nadenken vooraleer ze nog eens oversteken bij gesloten slagbomen. Vooral bij jongeren kan deze campagne volgens mij succes boeken. Camera's gaan plaatsen vind ik dan weer te belachelijk en overdreven. Dat geld kunnen ze beter in iets anders stoppen.
Ik vind wel dat het soms immens lang kan duren bij gesloten slagbomen. Om van Herentals naar Vorselaar binnendoor te rijden ( langs het Heiken), moet je ook een treinspoor oversteken. Als daar de slagbomen sluiten, duurt het heel vaak nog 6-7 minuten vooraleer er een trein aankomt. Ik heb het meerdere keren getimed!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd April 2009, 18:27
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Ik heb de campagne nog niet gezien maar ik denk niet dat die veel gaat uithalen. Ik ken namelijk mensen die dat gewoon graag zien en nog eens zouden bekijken omdat het volgens hun een leuk zicht is.
(ik ga weer in herhaling vallen) maar toen ik vorig jaar samen met enkele andere klassen een les over het verkeer kreeg, werd er ook een filmpje getoont dat er mensen eerst uit de bocht omgingen, dan hoorde je een stem naar een naam roepen, en dan werd die auto verplettert door een trukker. Ik vond dit niet om aan te zien maar uit die groep vroegen er verschillende om het nog eens te zien omdat ze dat leuk vonden.
ALs ik daar aan terug denk, denk ik wel dat dit weggesmeten geld is.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th April 2009, 12:37
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik heb ook op de tv het stukje gezien waar de vrouw met 2 kinderen op de achterbank eerst twijfelt om de spoorweg over te steken, maar dan kijkt ze eens goed links en rechts en steekt ze toch snel de spoorweg over maar natuurlijk komt de trein er dan net aan. Toen ik dit zag was ik wel even geschrokken hoe snel zoiets kan gebeuren. Die spot heeft me zeker iets gedaan. Ik begrijp niet dat er mensen zijn die dit echt riskeren om te slalommen door de slagbomen! Dit is toch volledig gekkenwerk! Onlangs is hier in Mol de eerste flitser gezet die de bestuurder die oversteken bij rood licht betrapt. Maar gaat dit effect hebben? Iedereen weet nu dat er hier zo een flitser staat dus daar gaan ze al zeker niet meer oversteken bij rood licht. Ik vind dat er zeker campagne mag gevoerd worden naar dit 'probleem'. Het gebeurd waarschijnlijk vooral bij mensen die totaal geen geduld hebben, of ergens optijd moeten zijn, maar moet je daarom je leven riskeren?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 26th April 2009, 15:38
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Ik heb de spot gezien waarbij een persoon nog snel te voet de spoorweg over steekt en dan gegrepen wordt door een trein.
Toen ik deze spot voor de eerste maal zag, was ik ook geschrokken.
Maar toch vraag ik mezelf af waarom mensen eigenlijk door zo'n rood licht gaan rijden wanneer ze weten dat er op elk moment een trein met volle snelheid kan aankomen. "Waar zit dat gezond verstand" vraag ik mezelf dan ook af.
Het kan inderdaad zijn dat het lang duurt voordat de trein er voorbij komt, maar is dat juist niet de voorzorgsmaatregel die ze nemen? Ervoor zorgen dat écht iedereen stopt voordat de trein er is.
Nuja, ik denk dat op een 'normale' persoon (wat dit tegenwoordig ook nog maar mag betekenen..) wel enig effect kan hebben. (Met de bedenking: welke 'normale' persoon risceert zijn leven door door een gesloten overweg te rijden?) Maar of het op iedereen écht het gewenste effect gaat hebben? Ik vrees ervoor.
Eens gevaarlijk, altijd gevaarlijk???
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 27th April 2009, 12:48
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Vandaag op www.gva.be:

Persoon onder trein tussen Alken en Sint-Truiden

Omstreeks 10 uur vandaag is tussen Alken en Sint-Truiden een persoon onder een trein terechtgekomen. Het nog onduidelijk of het slachtoffer dit overleeft.

De feiten deden zich volgens spoorwegnetbeheerder Infrabel voor op de spoorlijn Landen-Hasselt, tussen Alken en Sint-Truiden. Op de plaats van het ongeval loopt een enkel spoor, waardoor er geen treinverkeer meer mogelijk is.

Onduidelijk
Er zijn pendelbussen ingelegd. De omstandigheden van het ongeval zijn volgens Infrabel nog onduidelijk.

Zou het kunnen zijn omdat de persoon het rode licht heeft genegeerd? Of is de NMBS in de fout gegaan? Wachten op meer duidelijkheid..
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 27th April 2009, 21:14
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Het is wachten op de forumganger met 'oversteekervaring' om ook eens een andere kant van het verhaal te horen...

(Nu ja...)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 27th April 2009, 21:37
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 91
Citaat:
Orgineel gepost door Jonathan Smets
Om van Herentals naar Vorselaar binnendoor te rijden ( langs het Heiken), moet je ook een treinspoor oversteken. Als daar de slagbomen sluiten, duurt het heel vaak nog 6-7 minuten vooraleer er een trein aankomt. Ik heb het meerdere keren getimed!


Die spoorwegovergang is inderdaad bekend voor het lange wachten. Dat is omdat de bareel al naar beneden gaat wanneer de trein pas vertrekt in het station of nog voor die trein moet vertrekken. Tegen dat de trein dan daar is, heeft die nog weinig snelheid en duurt het wachten daar inderdaad zeer lang.

Ik blijf toch ook braaf staan wachten. Je kan nooit weten, zoals de reclame wel aantoont. Ik hoop dat de reclame bij een aantal mensen de ogen opent. Bij een aantal zal het niet werken, maar dan hebben ze misschien toch een aantal levens 'gered'. Iets is beter dan niets!
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 28th April 2009, 20:05
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 73
Thumbs down Duitsland

Dit is natuurlijk een post over België, maar ik vind het toch gepast dat ik hier een reactie zet met het oog gericht op Duitsland.

In Duitsland is er namelijk ook zo een spot lopende. Een persoon die met een moto rijdt, vliegt zowaar door het rood. Wanneer hij halverwege het kruispunt is wordt hij verrast door een auto. Dit zorgt voor een ongelofelijk crash waarbij het net is alsof de bestuurder van de moto wordt weggeslingerd als een pop.

Hierbij laten ze dan nog weten dat dit allemaal echt is en dat de motorrijder in dit geval nog leeft. Ik hoop dat dit niet nog escaleert of evolueert in andere landen.

Voor mij is het zeer makkelijk. Rijden door het rood of doorheen slagbomen rijden, het is zoals all-in gaan met poker. Ofwel heb je alle geluk en geraak je er doorheen. Ofwel ben je alles kwijt!
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 29th April 2009, 16:37
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik moet eerlijk toegeven dat ik vroeger ook wel eens tussen de slagbomen fietste. Als kind besefte ik niet welke risico’s ik toen nam. Nu doe ik dat niet meer en wacht ik zelfs tot het rood licht uit gaat. Niet vanwege de campagne maar wel omdat ik het gevaar ben gaan zien.

Het ergste is vaak bij zulke acties, dat je niet jezelf maar ook andere kan kwetsen. Misschien wel niet fysiek maar dan toch mentaal. Als treinchauffeur moet enorm erg zijn als je iemand op het spoor ziet staat maar je weet dat je niet meer kan stoppen. Dit draag je je hele leven bij je. Ik begrijp ook niet dat sommige chauffeurs dit doen met andere passagiers in de wagen. Zo breng je wel een hele hoop levens in gevaar.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 12th May 2009, 19:14
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Citaat:
Orgineel gepost door Jonathan Smets
Ik heb de tv-spot gezien waar een vrouw met 2 slapende kindjes op de achterbank over een spoorweg rijdt en gegrepen wordt door een trein.


Ik heb vandaag deze spot voor de eerste maal gezien. Ik vind het toch echt wel een shoquerende spot! Zoals ik hier al eens vermeld heb, zou ik zelf nooit door een rood licht rijden van een spoorweg. Maar moest ik toch deze intentie hebben gehad, zou ik na deze spot wel 2 keer nadenken!
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 18th May 2009, 10:38
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Ik vind dit zelf een spot die mensen aanspoort tot nadenken. Ikzelf zou nooit door een rood licht rijden, als je weet wat de gevolgen kunnen zijn. Ik wacht zelfs meestal nog tot wanneer het witte licht weer opspringt, pas dan kan ik met een gerust hart oversteken. Vooral als je passagiers vervoert. Het leven van die mensen ligt dan in jouw handen. Je kan het dan niet maken het leven van anderen op het spel te zetten. Bovendien is het rood licht niet voor niets, anders zou het er niet staan. Misschien moet men overwegen om hele slagbomen te gebruiken. Zodat auto's gewoon niet meer door kunnen. Zo stoppen ook de mensen die geen verstand hebben om te weten dat ze moeten stoppen voor het rode licht. Dus slagbomen over de hele breedte van de weg is de boodschap. De campagne moet zeker en vast blijven lopen, het opent de ogen van elke burger.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.