actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2008, 16:09
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Krijgen we een opwarming of afkoeling van de aarde?

Er gaat tegenwoordig geen dag voorbij of we worden wel op de gevaren van klimaatverandering op aarde gewezen. Op korte tijd komen nu twee verschillende bronnen met twee compleet tegenstrijdige doemscenario's naar buiten. Het WWF spreekt over een versnelde opwarming, de Australische-Amerikaanse wetenschapper Phil Chapman van een afkoeling van de aarde.


Opwarming
Het Wereld Natuur Fonds (WWF) stelt in een alarmerend rapport dat het ijs op de Noordpool weldra helemaal zal weggesmolten zijn. Vorige zomer is de hoeveelheid ijs aan de Noordpool zelfs gekrompen tot een absoluut minimum. De steeds snellere afname van de poolkap zal een sneeuwbaleffect veroorzaken. De opwarming van de aarde zal er alleen maar door versnellen, wat zware gevolgen kan hebben voor mens en dier, zegt WWF.

Afkoeling
Wetenschapper Phil Chapman stelt dan weer dat we op een kantelpunt zijn terecht gekomen en dat we op weg zijn naar een nieuwe ijstijd. Hij leidt dat af uit de verminderde activiteit van de zon. Hoe meer zonnevlekken, hoe actiever de zon is en hoe warmer de aarde wordt. Volgens zijn bevindingen zijn er in tien jaar tijd nog nooit zo weinig zonnevlekken geweest. Volgens hem is de aarde vorig jaar heel snel afgekoeld en zijn we terug op het niveau van 1930. Critici verwijten Chapman "natte vingerwerk-onderzoek".

(Bron: De Telegraaf, VRT - 24/04 )
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2008, 18:34
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
" Opwarming aarde is voorbij, ijstijd komt eraan"

"Opwarming Aarde is voorbij, ijstijd komt eraan"

De hoeveelheid zonnevlekken is niet gestegen nadat er in maart van vorig jaar sinds 11 jaar nooit zo weinig zonne-activiteit was. "Dat betekent dat de opwarming van de Aarde voorbij is en dat we ons moeten opmaken voor een ijstijd." Dat beweert de Australisch-Amerikaanse wetenschapper Phil Chapman. Het aantal zonnevlekken is een maat voor de activiteit van de zon: hoe meer er te zien zijn, hoe actiever de zon.

Chapman bestudeerde foto's van de U.S Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) en merkte dat er nauwelijks zonnevlekken te zien waren. "De Aarde is is tussen januari vorig jaar en januari dit jaar snel afgekoeld, met ongeveer 0,7 graden Celsius. Dat is de snelste temperatuurschommeling sinds er met de metingen is begonnen. We zijn nu terug op het niveau van 1930", beweert Chapman. "Als de temperatuur niet snel terug stijgt, dan kunnen we niet anders dan besluiten dat de opwarming van de Aarde voorbij is."

Uiteraard krijgt ook Chapman met zijn deel van kritiek af te rekenen. Eén van die kritieken is dat zijn onderzoek meer weg heeft van natte-vingerwerk. Zo zou Chapman voorbij zijn gegaan aan La Niña, de tegenpool van het meteorologisch verschijnsel El Niño. La Niña komt voor wanneer ongewoon koud zeewater bij de Evenaar is gemeten. Bovendien zouden de gemiddelde temperaturen nog steeds hoger zijn dan in de 20ste eeuw en liet de NOAA (het Amerikaanse KMI) vorige week nog weten dat maart nooit zo warm was als in 2008 sinds de metingen begonnen. (hlnsydney/sps)

Bron: Het laatste Nieuws

Commentaar:

Als je het eerste deel van dit artikel leest ben ik al geneigd het te geloven. Toch verschoot ik wel toen ik de titel van dit artikel las. Is er niemand van de aardrijkskundigen die hier eens wat info over kan geven. Toen ik vroeger in het 6 de middelbaar op school zat leerden wij wel iets over de invloed van die zonnevlekken voor de temperatuur op aarde. Is hier eigenlijk al veel onderzoek naar gedaan doorheen de jaren of niet?
Wat ik toch nog steeds denk is dat wij mensen de wereld echt kapot aan het maken zijn. Als ik zie hoe ons aarde evolueert en afziet onder hetgeen wij hier allemaal presteren denk ik echt soms: " waarom kinderen op de wereld zetten die dit allemaal moeten zien?" Er zijn doorheen de jaren al zoveel dieren moeten wijken voor de mens en de logische gang van zaken in de natuur is zo goed als nergens meer te zien. Spijtig dat je geen 20 jaar verder kan kijken, ik hoop in ieder geval dat een soort van ijstijd nog eens aanbreekt. Ik zou zo graag nog eens hebben dat de vijvers in de winter dichtgevroren liggen en dat ik nog eens kan gaan hockeyspelen. Dit is ondertussen 4 à 5 jaar geleden en opvallend was toch wel dat daarvoor ieder jaar het bijna kon. Als ik dan mijn vader hoor vertellen was dat vroeger vaak twee à drie keer per winter het geval. Laten we hopen....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.