actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2011, 09:12
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Voor het eerst meer hernieuwbare dan nucleaire energie

Voor het eerst meer hernieuwbare dan nucleaire energie

De wereldwijde stroomproductie uit bronnen van hernieuwbare energie lag in 2010 voor het eerst hoger dan de productie uit kernenergie. Dat staat in een rapport van de Amerikaanse denktank Worldwatch Institute.

"In 2010 bereikte de wereldwijd geďnstalleerde capaciteit van onder meer windturbines, biomassacentrales en zonne-energie 381 gigawatt, meer dan de nucleaire capaciteit van 375 gigawatt", zo staat in het rapport "The World Nuclear Industry Status Report 2010-2011".

Op 1 april waren er 437 kernreactoren operationeel in dertig landen, met een gemiddelde leeftijd van 26 jaar. Voorts waren er 64 reactoren in veertien landen in opbouw.

Volgens de denktank is het duidelijk dat kernenergie het ontwikkelingstempo van hernieuwbare energie niet kan bijbenen.

Hoewel de levensduur van sommige reactoren mogelijk wordt verlengd tot 40 jaar en meer, "wordt het scenario van veralgemeende levensduurverhogingen minder waarschijnlijk" na het incident in Fukushima, luidt het. (belga/adha)

BRON: 16/04/11, 05u57
http://demorgen.be/dm/nl/5627/Durba...e-energie.dhtml

Mijn mening
Ik denk dat dit toch al een stap in de goede richting is. Meer hernieuwbare energie in plaats van nucleaire energie.
Meer en meer beginnen we te beseffen dat als er geen verandering komt, onze aarde zal afstevenen op een echt ecologisch hartinfarct.
Ik verwacht ook dat er nog eens diep nagedacht zal worden over de veralgemeende levensduurverhoging van kernreactoren...
Het is waarschijnlijk beter om te investeren in de hernieuwbare energie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th April 2011, 20:16
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Dit is inderdaad goed nieuws, ik wist niet dat hernieuwbare energie al zover gevorderd was. De hele aarde zit vol met gratis energie, we moeten het enkel succesvol kunnen aanspreken. Dat gezegd zijnde zullen de 'Electrabels' van de wereld gratis energie wel zoveel mogelijk proberen te vermijden

Maar dit wijkt al wat af van wat het belangrijkste is, het gaat de goeie kant op met onze energiebronnen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.