actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2011, 12:52
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Publieke verontwaardiging zet rem op bonussen voor topmanagers

De publieke verontwaardiging over de hoge lonen en bonussen die topmanagers zichzelf toekennen, heeft een invloed op de topsalarissen. Het gemiddelde salarispakket van de ceo van een groot beursgenoteerd bedrijf is vorig jaar in ons land met 4 procent gedaald tot 2,07 miljoen euro. In 2009 was dat nog 2,15 miljoen euro. Dat schrijft De Tijd zaterdag.

De Bel20-bedrijven boekten vorig jaar een winst van 33 procent. Die winstmarge is echter niet terug te vinden in de vergoeding van de toplui. De ceo's verdienen nu gemiddeld zelfs iets minder dan vijf jaar geleden. De sterke daling in het crisisjaar 2008 is wel ongedaan gemaakt, stelt De Tijd vast.

De voorbije week was er veel ophef over de bonussen voor de bankiers van Dexia (Pierre Mariani) en KBC (Jan Vanhevel). Zij zijn met respectievelijk 2 en 1,25 miljoen euro per jaar niet de bestbetaalde topmanagers in België. Die eer is nog altijd weggelegd voor AB Inbev-topman Carlos Brito. Hij zag zijn loon wel met 40 procent zakken, maar houdt toch nog altijd 4,6 miljoen euro over. Vijf topmanagers verdienen meer dan 3 miljoen euro.

De Morgen bekijkt de cijfers dit weekend vanuit een ander perspectief. De krant laakt vooral het enorme verschil tussen het loon van topbankiers en hun personeel. Hun loon ligt tot 75 keer - dat is het geval voor BNP Paribas-topman Baudouin Prot - hoger dan dat van de gemiddelde bediende. Bij Mariani gaat het om een factor 51, bij Vanhevel 34.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110409_010

Verantwoording: Het is goed dat de bedragen al omlaag gaan maar toch vind ik het nog steeds belachelijk hoge bedragen! Deze mensen halen jaarlijks enkele miljoenen binnen en dat terwijl België zelf schulden heeft. Deze schulden moeten terugbetaald worden en waar halen ze het geld? Bij alle burgers. In België heerst solidariteit? Alleen dan toch maar de opgelegde. Als iedereen die het zo breed heeft al eens zou bijdragen zouden we al een stap vooruit komen, ik zeg niet dat dat de oplossing is he, ver van zelfs maar het zou al een begin kunnen zijn. Hiernaast vraag ik mij ook af in welke maten ze er van leren. Kijk naar de grote mannen van de banken. Ze zijn een paar jaar geleden enorm in de fout gegaan, hebben staatsleningen moeten aangaan. Deze moeten ze nog steeds terugbetalen aan de staat maar ondertussen keren ze wel deze hoge bonussen uit aan de topmannen. Ondertussen blijft de lening ook maar lopen bij de staat. Ik vraag me echt af hoe de banken hier door kunnen leren. Ze begaan fouten en i.p.v. dat ze gestraft worden, worden ze eigenlijk alleen maar beloond. Van dit systeem snap ik echt niets en ik betwijfel ten zeerste de effectiviteit hiervan!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.