actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2011, 11:32
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Gezondheidszorg gevangenen kost elk jaar 100 miljoen euro

Gezondheidszorg gevangenen kost elk jaar 100 miljoen euro
vrijdag 21 oktober 2011, 06u54
Bron: belga
Auteur: mtm

Dagelijks gaan duizend gedetineerden langs bij een arts. Jaarlijks betekent dat 100 miljoen euro aan uitgaven, 9 miljoen daarvan gaat naar medicijnen. Dat schrijft La Dernière Heure.

De FOD Justitie vraagt nu aan het Riziv een hervorming van de financiering van die zorgen. Momenteel wordt de kost 50/50 verdeeld tussen Justitie en het Riziv. Justitie vindt dat de factuur te hoog wordt. Volgende week is daarom een vergadering gepland tussen beide instanties over een hervorming van de financiering van de zorg aan gedetineerden.

Vooral tandverzorging is populair bij gedetineerden.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111021_008

mening:
Dit zijn enorm hoge cijfers, ik denk niet dat de verzorging zo slecht is in de gevangenissen dat hierdoor al deze medische ingrepen moeten gedaan worden. Het is dan wel een punt dat de Belgen moeten opdraaien voor de verzorging van die mensen die een misdaad hebben begaan. Het is wel oke dat deze kosten 50-50 worden opgedeeld, maar dit zou gerust nog minder mogen komen van de gezondheidszorg. Ik ben akkoord dat mensen die ziek zijn verzorging nodig hebben, maar dat wij als werkende mens moeten opdraaien voor de genezing van gedetineerden ben ik het niet mee akkoord.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2011, 15:50
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Gezondheidszorg gevangenen kost elk jaar 100 miljoen euro

Dit is natuurlijk een hele som. Ethisch verantwoord kunnen we inderdaad mensen niet aan hun lot overlaten door nodige medicijnen te weigeren.
Maar ik blijf toch altijd met een dubbel gevoel zitten dat beschuldigden hier in België eigenlijk zo'n super verblijf hebben.( bij manier van spreken)
Zeker als je onze 'luxe' gevangenissen vergelijkt met die van in Marokko, Turkije en vele andere landen.
Ik denk dat er soms te veel geprofiteerd wordt van deze goede gezondheidszorg in de gevangenissen hier in België. Men zou een limiet moeten opstellen wanneer de medische hulp ter beschikking moet worden gesteld. Futuliteiten moeten uiteraard voor mij al zeker geschrapt worden. Hierbij aansluitend spreekt het dan ook voor zich dat levensbedreigende aandoeningen moeten behandeld worden.
Ik denk wel dat we vooral een ethische grens moeten trekken, een grens vanwaar we kunnen zeggen dat er geen medische hulp mag worden geboden. Maar dat is niet altijd zo even gemakkelijk.

Of moeten we misschien de medische hulp niet in vraag stellen, maar de hoeveelheid gevangenen hier in de Belgische gevangenissen?
We kunnen misschien beter verschuiven van 'de kwaliteit voor de quantiteit ' naar een 'kwaliteit voor een lagere quantiteit', waardoor de kwaliteit hetzelfde optimale peil blijft behouden, maar de kosten wel beperkter zullen zijn door het verdunnen van de quantiteit.
Ik bedoel hiermee dat de grote kostensom misschien eerder aan de te grote hoeveelheid beschuldigden ligt hier in België. Misschien moeten we sneller gevangenen met een 'echte' buitenlandse roots terug naar hun eigen land sturen om daar verder vervolgd te worden. Zo kunnen we misschien in de toekomst meer aandacht schenken aan de nodige medische hulp aan echte Belgische gevangenen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2011, 09:30
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Gezondheidszorg gevangenen

Ik ben het er helemaal mee eens. Waarom worden buitenlandse criminelen niet teruggestuurd naar hun land van herkomst om daar hun straf uit te zitten? Het zou ons op veel meer gebieden besparen dan alleen op kosten van gezondheidszorg. Gevangenen hebben zeker recht op gezondsheidszorg, maar het moet beperkt blijven - enkel bij ernstige ziekten. Uiteindelijk zitten ze met een reden in de gevangenis, ze hebben er bij wijze van spreke zelf voor gekozen. Ook de "luxe" toestanden mogen van mij geschrapt worden: TV beperken, geen GSM, internet beperken e.d. Het mag gerust allemaal véél strenger en soberder.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.