actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2015, 11:32
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
‘Innovation Boulevard’ verzoent online met authentieke winkelbeleving

‘Innovation Boulevard’ verzoent online met authentieke winkelbeleving

“De kleinhandel staat onder druk, ja, maar in plaats van met de stroom mee te gaan, bedenken wij liever creatieve oplossingen,” zegt de Roeselaarse schepen Kris Declercq. Een van die oplossingen is de ‘Innovation Boulevard’, onderdeel van een ruimer retailplan voor Roeselare. De retailsector mag online en digitaal niet als een bedreiging zien, maar moet ze net inzetten om klanten te lokken.

In zijn jongste boek ‘Wending’ haalt trendwatcher Herman Konings een uitspraak uit 2014 aan van Sima Nadler, retailresearcher bij IBM: “Binnen de vijf jaar zal de lokale retail online hebben verslagen.” Een krasse uitspraak, misschien, maar Konings kan er zich wel iets bij voorstellen. “Een fysieke winkel kan het opnemen tegen de online concurrentie, zeker als die winkel digitale toepassingen in zijn zaak integreert,” zegt Konings.

Dat moet als muziek in de oren klinken van het Roeselaarse stadsbestuur, dat met zijn concept ‘Innovation Boulevard’ precies dát doet: via digitale tools de lokale handelszaken versterken.

“Handel voeren zit in het DNA van onze stad, al van in de middeleeuwen. We hebben een sterke uitstraling als winkelstad die tot ver buiten de regio reikt; een centrumstad in het economische hart van West-Vlaanderen,” zegt Kris Declercq, schepen van Ondernemen en Werken in Roeselare. “De retailsector staat wereldwijd onder druk, door het succes van e-commerce maar ook door het feit dat er steeds meer grote ‘ketenwinkels’ komen, waardoor kleinere zaken verdwijnen. En de consument is evenzeer veranderd: hij koopt impulsiever en wil meer ‘op maat’ bediend worden; hij wenst een complete winkelbeleving. Uiteraard leven die trends ook in Roeselare, en moeten zowel de winkeliers als het stadsbestuur daarop inspelen.”

Eén app voor zorgeloos winkelen

Op 15 september introduceerde Roeselare de ‘Innovation Boulevard’, als onderdeel van een compleet retailplan, dat zeven pijlers en vijftig krachtlijnen bevat. “Naast onder meer stadsontwikkeling, marketing, mobiliteit en een doordacht parkeerbeleid, is slim en innovatief shoppen een van die pijlers,” legt Kris Declercq uit. “Met de ‘Innovation Boulevard’ willen we de nieuwe digitale mogelijkheden combineren met de unieke beleving en de hartelijkheid – de authenticiteit ook – die je alleen in de winkel zelf kunt ervaren. De Smart City App is daar een belangrijk onderdeel van. Die omvat onder meer één digitale klantenkaart die in alle winkels gebruikt kan worden, maar je kunt er ook informatie mee opvragen over evenementen in de stad, parkeermogelijkheden, de bereikbaarheid van de winkels enzovoort. Met de app kunnen de gebruikers ook coins verzamelen bij verschillende handelaars: punten die je korting opleveren. Ook de bestaande parkeerapp wordt in de Smart City App geïntegreerd, zodat je er je parkeerbijdrage mee kunt betalen.”

De Smart City App werd ontwikkeld in samenwerking met Digitopia, en is blijkbaar zo vooruitstrevend dat Roeselare zich hierin een ‘pionierende smart city’ mag noemen. “Er zijn al veel commerciële spelers die allerlei soorten apps aanbieden – gaande van ‘vind voor mij een parkeerplaats’ tot ‘bestel een broodje vanop kantoor’ – maar het vernieuwende is het geïntegreerde model: de gebruiker moet geen tientallen verschillende apps meer op zijn smartphone installeren. Digitopia lanceerde eerder al de ‘Innovation Boulevard’ in Antwerpen. We vonden het een prikkelend idee, dat we uiteindelijk in Roeselare in een eigen concept hebben gegoten. Ook de andere West-Vlaamse centrumsteden tonen inmiddels interesse.”

Bron: De Standaard, 27/10/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151027_01940363

Eigen mening: Ik vind de Smart City App een zeer leuk initiatief. Het heeft potentieel om door alle steden met winkelstraten gebruikt te worden. Ik zelf woon dicht bij Turnhout en daar merk ik dat kleine handelszaken heel vaak stoppen of failliet gaan omdat zij zich niet kunnen verweren tegen de e-commerce. Daarom vind ik dat de Smart City App gebruikt moet worden. Een klantenkaart die overal gebruikt kan worden lijkt ook interessant. Ik weet dat mijn moeder een typisch dikke portefeuille heeft om alle kaartjes weg te kunnen stoppen. Vooral de korting door coins vind ik interessant. Op deze manier willen er velen wel naar de winkel gaan om te genieten van de korting. Tot slot is het idee van de parking ook goed. Vaak is het heel moeilijk om nog snel plaats te vinden. Ook dat probleem ken ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.