actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th August 2006, 22:50
Jelle thijs Jelle thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Hasselt
Posts: 224
4daagse

Hey allemaal,

Ik ben een maandje op verlof geweest maar ben nu helemaal terug. De laatste week heb ik de 4daagse van de ijzer gewandeld, dus om er terug in te gaan enkele artiekels over deze schitterende week.

Vierdaagse van de IJzer wil wandelaars laten genieten
Crisisplan hittegolf mag worden opgeborgen

WESTHOEK - Morgen gaat de 34ste editie van de Vierdaagse van de IJzer van start. Tot en met zaterdag zullen opnieuw duizenden wandelaars de Westhoek doorkruisen, de nu zo vredige frontstreek van negentig jaar geleden.

De nieuwe directeur van de Vierdaagse, majoor Geert Loier, wil niets aan het toeval overlaten. Na de tragische gebeurtenissen vorige maand tijdens de Vierdaagse van Nijmegen, waar twee dodelijke slachtoffers te betreuren vielen door de hitte, werd een crisisplan opgesteld.

Maar een hittegolf zit er niet meteen aan te komen, integendeel. In Poperinge krijgt de Vierdaagse al te kampen met wateroverlast op de caravancamping. De kampeerders kunnen ofwel overnachten in de sporthal van Poperinge ofwel uitwijken naar de caravancamping in Oostduinkerke.

Heel wat deelnemers kijken ondertussen uit naar een aangenaam weerzien, een vernieuwd parcours, genieten van de randanimatie, een pint of iets straffers drinken, wat medische verzorging (vooral blaren naar het einde toe?) en tot in de vroege uurtjes genieten in een van de logementskampen. Tijd maken om te genieten is het centrale thema van de Vierdaagse: genieten van de aangename dingen des levens in een historisch waardevol landschap vol mooie natuur.

Internationale mars

Geert Loier, die na drie jaar Rudy Baert opvolgt als directeur, is enthousiast: ,,Er waren iets meer voorinschrijvingen dan vorig jaar. Zoals altijd verwachten we nog heel wat daginschrijvingen aan de startplaatsen. Dat de Vierdaagse de naam internationale mars verdient, bewijzen de 550 voorinschrijvingen uit het buitenland: uit de buurlanden, maar ook uit Denemarken, Slovenië, Kroatië, de VS, Wit-Rusland en zelfs Botswana.''

Het crisisplan in geval van een hittegolf mag wellicht in de kast blijven. De organisatie hoopt dat de regen grotendeels wegblijft. Maar ook met een plensbui wordt het in de eerste plaats een Vierdaagse om van te genieten.

nieuwsblad

Vierdaagse van de IJzer kan droog van start gaan

WESTHOEK - Gisteravond vonden, in aanwezigheid van defensieminister André Flahaut (PS), in Oostduinkerke de eerste plechtigheden plaats van de 34ste editie van de Vierdaagse van de IJzer: een bloemenhulde, een militair defilé opgeluisterd door de Koninklijke Muziekkapel van de Luchtmacht en een plechtigheid op het Astridplein van Oostduinkerke-Bad. In de loop van de dag kwamen honderden wandelaars al toe in de vier kampen, met regenkledij in hun rugzak. Al belooft de eerste wandeldag alvast droog te blijven.

De Ieperse kampdirecteur Kurt Messiaen mag dezer dagen naast de burgers ook militairen uit Duitsland, Engeland en Slovenië ontvangen. ,,Naast de slaaptenten hebben we was-, douche- en toiletfaciliteiten ter beschikking. Er is ook een medisch team. Het eten voor de vier kampen wordt geleverd door traiteur Apetito uit Poperinge: ontbijt, lunchpakket voor onderweg en warme maaltijd 's avonds. De bar hier blijft open tot ongeveer middernacht. Om 5 uur zijn de eerste wandelaars al wakker.'' (PLI)

nieuwsblad

In tegenstelling tot vorig jaar, toen was hij een half uur te laat, was Flahaut dit jaar wel min of meer op tijd. Wat de krant niet verteld is dat hij op boe-geroep is onthaald, in de eerste plaats van de para's. De eerste wandeldag was inderdaad droog, het was aangenaam wandel-weer. En 5uur opstaan was vaste kost voor de kampeerders in kamp nieuwpoort, waar ik zelf bijhoorde.

Zonnige start met lachende gezichten
Al ruim zevenduizend wandelaars voor Vierdaagse

OOSTDUINKERKE - De 34ste editie van de Vierdaagse van de IJzer is gisteren onder een stralend zonnetje van start gegaan. Toen defensieminister André Flahaut (PS) samen met Elsje Helewaut en de eredame van Mieke Garnaal om 8.30uur het startschot gaf, was er geen wolkje te bespeuren op het grote plein bij de Sint-Niklaaskerk.

Majoor Geert Loier, de nieuwe directeur van de Vierdaagse, verwelkomde de wandelaars van harte en wenste hen een aangename wandelvierdaagse toe. Voor velen was het een blij weerzien: voor nogal wat wandelaars is de Vierdaagse een jaarlijkse afspraak om de vriendschapsbanden wat nauwer aan te halen.

Divers schoeisel

Na het startschot schoten enkele joggers vooruit om de tocht lopend af te werken. Er stonden ook weer een aantal rolstoelgebruikers aan de start.

Leuk om zien is ook de diversiteit aan schoeisel van de wandelaars: de militairen natuurlijk met hun zwarte stapschoenen, maar ook professionele wandelschoenen, gewone sportschoenen tot en met enkelingen op sandalen. Hier en daar een kinderwagen, een kleuter op de fiets, kinderen met inlineskates of wandelaars met de hond aan de leiband.

Het bonte gezelschap genoot van het weer, van de vernieuwde omloop, de natuur en de kust. In de rand van het gebeuren was er ook een bloemenhulde aan het Coxyde Military Cemetery en bij het monument der gesneuvelden in Nieuwpoort.

Met al ruim zevenduizend wandelaars op de teller kende de Vierdaagse een prima start. Hopelijk blijven de weergoden de wandelaars vandaag en de komende dagen ook gunstig gezind.

De soldaten waren de eerste dag aan het klagen, hun zwarte wandelschoenen zijn blijkbaar niet zo goed genoeg om in te stappen, diverse blaren als gevolg. Maar toch lieten de soldaten van kamp nieuwpoort dit niet aan hun hart komen, ze vierden 's avonds de hele avond feest met telkens 3x hoera bij elka plateau bier. Je hoorde dus niets anders dan hoera de hele avond lang. De eerste 2 dagen zijn altijd het drukst. Want als de soldaten, die maar 1 wandeling doen, zaterdags moeten wandelen moeten ze meer betaald worden omdat het weekend is. Wandelen ze vrijdag en zijn ze te laat in hun basis, bv1 na 12 's nachts, dan ook hebben ze in het weekend gewerkt. Dus wandelen zij woensdag en donderdag om financiele redenen

Vierdaagse verkent Hoppeland en heuvelstreek
Enkel late wandelaars hebben last van regen

POPERINGE - Gisteren stond het mobiele Vierdaagse-dorp opgesteld op de Grote Markt van Poperinge. Tegen 8.30ur stonden de vroege stappers al van ongeduld te trappelen aan de startplaats om op pad te kunnen voor alweer 16 of 32 kilometer. ,,Het weer kunnen we niet maken, de ambiance wel'', zei Vierdaagse-directeur Geert Loier bij de start.

Wie gisteren vóór 14 uur weer 'binnen' was, heeft een droge wandeldag meegemaakt in de streek van Poperinge, het Heuvelland en een stukje Frans-Vlaanderen. Anders verging het de wandelaars die wat later vertrokken of onderweg ergens bleven plakken in één van de herbergen langs het parcours. Zij profiteerden er - zoals dat hoort in de hoppestreek - van een Poperings Hommelbier of iets straffers. ,,Die regen, daar kunnen we tegen'', klonk het vrolijk bij een derde of vierde glas.

Maar de mars der prominenten, die om 15 uur startte aan Wally's Farm met onder anderen gouverneur Paul Breyne en burgemeester Christof Dejaegher, moest toch een ommetje maken toen bleek dat een deel van de Kleine Casseldreef onder water stond.

Bijna 8.000 stappers

De parcoursaanpassing voor de late wandelaars veroorzaakte overigens slechts een klein oponthoud. Alle randanimaties en plechtigheden konden normaal plaatsvinden. Gisteren stapten 5.474 wandelaars mee. Door de slechte weersvoorspellingen waren er slechts een zeshondertal daginschrijvingen, een stuk minder dan vorig jaar. Maar het totaal aantal deelnemers is na de tweede wandeldag toch opgelopen tot bijna achtduizend.

Wie vandaag nog wil meewandelen, kan op de startplaats op de Grote Markt in Diksmuide inschrijven aan het mobiel secretariaat voor 16 of 32 km. Op de laatste wandeldag, morgen zaterdag, kan dit op de Grote Markt van Ieper.

het nieuwsblad

Ik ben die dag door en door nat geworden. Maar ik was zeker niet laat binnen!!! Als je 32 km wandeld is het normaal dat je na 14 uur binnenwas. Ik heb naar vrienden en familie een smsje gestuurd rond 1 uur die dag dat we geluk met het weer hadden. Viel dat even tegen hoor! Ik moet hier trouwens Harry, een ervaren wandelaar, nog bedanken omdat ik zonder hem mijn schoenen nooit had drooggekregen tegen de 3e wandeldag! en ik dan misschien, in tegenstelling tot nu, wel blaren had gehad!

Derde wandeldag druk voor hulpposten
Zonnig weer brengt duizenden stappers op de been

DIKSMUIDE - Terwijl grote delen van het land gisteren te kampen hadden met wateroverlast, bleef het in de Westhoek gezellig droog en zonnig. Ideaal wandelweer voor de derde etappe van de Vierdaagse van de IJzer in en rond Diksmuide. 5.300wandelaars kwamen aan de start, wat het totaal aantal deelnemers op zowat 8.500 brengt. Voor de hulpposten was het gisteren een drukke dag.

De medische hulpdiensten krijgen op de derde wandeldag de meeste probleemgevallen te verwerken. ,,We zijn begonnen om 6.30 uur 's morgens en werken door tot 21.30 uur'', zegt Lieven Lybeer, de Kortrijkse jeugdschepen en ploegcommandant in de hulppost Diksmuide. Zijn team bestaat uit tien mensen, aangevuld met een viertal mensen van het Rode Kruis.

Jenny Claes uit Deurne is één van de mensen die zich gewillig laten verzorgen op de Grote Markt van Diksmuide: ,,Vanmorgen heb ik mijn rechtervoet laten intapen omdat ik last had van blaren, maar aan de aankomst is mijn linkervoet aan de beurt. Die mannen hier doen dat goed, ze geven ons een tweede huid. Morgen (zaterdag, nvdr) wandel ik gegarandeerd opnieuw mee.''

Honderd verzorgingen

Langs het parcours zijn er in totaal vier hulpposten. Elke post krijgt gemiddeld honderd verzorgingen per dag te verwerken. Dokter-majoor Thomas Schautteet: ,,Twintig procent van de gevallen vereist advies van de dokter. Op medisch vlak valt het allemaal best mee. We hebben tot nu toe twee wandelaars, die oververmoeid waren, aangeraden om op te geven, wat ze ook gedaan hebben. Een derde persoon, uit Engeland, is opgenomen in het ziekenhuis. Opvallend is de gedrevenheid van de mensen, ook de senioren: ze willen doorstappen ten koste van alles.''

het nieuwsblad

De derde dag is inderdaad de zwaarste!!! Je zit pas in de helft en alles doet pijn. Ik heb last gekregen van krampen 2 kilometer na de laatste hulppost (de hulppost aan de aankomst buiten beschouwing gehouden) Het was nog zo'n 7km, anderhalf uur dus, en ik moet zeggen dat is ver als je met krampen te kampen hebt. Na de wandeling moesten we nog 300 meter wandelen voor naar de bus te gaan. Dit was 300 meter afzien, echt 300 meter teveel. Bij de apotheker op de markt van diksmuide stond een hele lange rij. Hij heeft die dag meer flexiumgel verkocht dan op een heel jaar denk ik! (inclusief aan mij )

Vier seizoenen in vier wandeldagen
Vierdaagse van de IJzer lokt ondanks slechte weer toch 9.228stappers

IEPER - De Vierdaagse van de IJzer heeft de voorbije week alle seizoenen meegemaakt: koude nachten die aan de winter deden denken voor wie in een van de vier kampen overnachtte, zowaar ook een zonnige zomerdag, maar voor de rest was het laveren tussen voorjaarsonweer en guur herfstweer.

Ook op de slotdag gisteren in en rond Ieper lieten de weergoden een kakofonie van weertypes zien: wat zon, een fikse bui, bewolking en wind. Toch hebben in totaal maar liefst 9.228 wandelaars aan de Vierdaagse deelgenomen. Zaterdag op de slotdag waren dat er nog 5.584.

Majoor Geert Loier, die voor het eerst als directeur aan het hoofd stond van de organisatie, is een tevreden man: ,,Het was voor mij een prachtige ervaring. De organisatie verliep vlekkeloos, op een paar kleine probleempjes na, die met de glimlach meteen werden opgelost. Dat er ondanks het kwakkelweer en de nog slechtere weersvoorspellingen, toch meer dan 9.200 wandelaars hebben deelgenomen, is zeer positief. Het verheugt me ook dat het aantal deelnemende militairen (2.042) bijna verdubbeld is in vergelijking met vorig jaar.''

Ook het randgebeuren viel erg in de smaak en de vele mensen die overnachtten in een van de logementskampen kijken terug op heel wat sfeer- en ambiancevolle momenten. Zo'n meerdaags wandelevenement biedt inderdaad heel wat meer dan enkel wat kilometers afmalen. Ook al deden de voeten pijn en waren de spieren wat stram, toch zagen we niets dan stralende gezichten zaterdag tijdens het slotdefilé op de Ieperse Grote Markt, nadat tijdens een speciale Last Post-plechtigheid bloemen waren neergelegd onder de Menenpoort.

het nieuwsblad

DIt was de lichtste dag van de week. Voor de mensen van de 32km zoals ik was het 7 km minder stappen dan de eerste wandeldag, anderhalf uur dus. Het was geen mooie wandeling die laatste, zeker niet in vergelijking met de laatste wandeldag van vorig jaar! Kleine anekdote van die dag. We kwamen langs een terras en daarop zat geen enkele militair. Iedereen was zich aant afvragen hoe dat kwam. Er werd zelfs over dat onderwerp gepraat tussen wandelaars die elkaar niet kenden. Toen gingen we de hoek om, werd daar gratis (hommel)bier uitgedeeld. alle militairen stonden errond zodat het voor ons moeilijk was er eentje vast te krijgen. Maar het is mij in ieder geval wel gelukt:d het heeft in het begin inderdaad geregend. Voor sommige was het klagen maar wij, die de tweede wandeling om het einde regen gehad hebben, was het slechts een lichte bui! Mijn voeten zijn die dag wel droog gebleven. Ik ben aangekomen zonder blaren en heb na het afhalen van mijn medaille nog kunnen meedoen in de defilé
Zesduizend wandelaars voor Vierdaagse
wo 23/08/06 - In Oostduinkerke is vanmorgen de start gegeven voor de Vierdaagse van de IJzer. Dat is een jaarlijkse wandeltocht die het leger organiseert, samen met enkele West-Vlaamse gemeenten.
Ruim zesduizend wandelaars zijn vanmorgen vertrokken. Ze kunnen elke dag kiezen tussen een tocht van 16 of van 32 kilometer.

De Vierdaagse wil burgers en militairen dichter bij elkaar brengen en tegelijk de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog levend houden.

Wie de Vierdaagse helemaal uitloopt, krijgt dit jaar voor het eerst een cultuurticket.

Daarmee kunnen de wandelaars tot het einde van het jaar gratis binnen in zeven musea in de Westhoek.

vrtnieuws.net

Het was wederom een schitterende ervaring, en volgend jaar doe ik zeker weer mee voor mijn 3e medaille! Bedankt aan iedereen die deze schitterende organisatie op poten heeft weten zetten!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.