actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2010, 15:37
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Léonard vraagt misgangers opnieuw meer te knielen

Aartsbisschop André-Joseph Léonard zet in het oktobernummer van Pastoralia, het maandblad van het aartsbisdom, enkele aandachtspunten op een rij voor de eucharistieviering. Hij spreekt van het bijsturen van "minder gelukkige of boudweg ongelukkige praktijken" in verband met de misdienaars, de kledij van de voorganger, de homilie en het knielen van de misgangers.

"Op sommige plaatsen is men afgestapt van het gebruik dat de priester de kazuifel draagt. Het zou een goede zaak zijn die traditie te herontdekken", zo steekt de aartsbisschop van wal.

Mannelijke misdienaars
Ook vindt mgr. Léonard dat erover gewaakt moet worden "dat jongens niet worden uitgesloten als misdienaars, vermits menige priesterroeping haar oorsprong vindt in het directe contact met de misviering". "Het gebeurt dat meisjes zo talrijk zijn dat de jongens enige terughoudendheid tonen om zich aan te bieden", voegt de aartsbisschop eraan toe.

Traditionele teksten
Nog volgens Léonard worden traditionele misteksten, vooral het Gloria, het Credo en het Sanctus, best niet vervangen "door dichterlijke alternatieven die soms een verre verwantschap hebben met de liturgische teksten".

Knielen
Tot slot weidt hij een alinea aan de 'actieve deelname' aan de eucharistieviering. Uitgezonderd mensen met gezondheidsproblemen zouden gelovigen volgens Léonard meer de rituelen van het rechtstaan en het knielen moeten respecteren.

Les spellen
Ook in het septembernummer wees Léonard al op het herinneren van een aantal liturgische normen, al wil hij niet belerend overkomen. "Ik weet dat het delicaat is om niet over te komen als iemand die anderen de les wil spellen. Maar aangezien er problemen bestaan, is het mijn plicht om (...) in te grijpen", argumenteert Léonard. (belga/adb)


Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...e-knielen.dhtml

Mijn mening:
Ik snap niet waar aardbisschop Léonard mee bezig is.
In plaats van zich druk te maken over een eucharistieviering, zou hij meer aandacht moeten geven aan de schandalen van de priesters.

Er zullen niet veel jongeren zijn die deze uitspraken steunen en daarbij, zie ik een bejaarde van 70 jaar niet direct knielen in de kerk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2010, 19:18
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Aartsbisschop Léonard lijkt zich van niets en niemand iets aan te trekken en blijft maar opvallende uitspraken doen. Ik denk dat het voor de Belgische Kerk, op een crisismoment als dit, beter is om niet te veel discussies uit te lokken. Door dingen te vragen als knielen in de kerk en enkel traditionele teksten, zullen mensen afgeschrikt worden en gaan misschien nog meer gelovigen afhaken.
Mij lijkt het een slimmere aanpak om meer open te staan naar alle mensen in plaats van alles in strakke regeltjes te gieten. Zo is er meer kans op een mooie toekomst voor het christelijk geloof in België.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2010, 08:57
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
Vriendjespolitiek binnen die hele kerk werp niet altijd vruchten af. De Paus heeft met Leonard zeker de aandacht rond de kerk kunnen opwakkeren. Of dit positief is, is echter wat anders. Leonard komt de laatste tijd enkel in de media met zulke uitspraken. Ik dacht dat hij tot kerstmis niets meer ging zeggen in de media?
Als hij nog meer mensen een degout wil doen krijgen van de kerk, is hij zeer goed bezig.
Het grootste aantal kerkgangers zijn bij mijn weten bejaarde mensen. Zie je hen al elke mis op hun knieën gaan zitten?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2010, 20:23
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Volgens mij is het ook niet goed dat zo iemand als Léonard zulke uitspraken doet…mijn idee hierbij is dat men na bepaalde tijd deze dingen niet meer serieus oppakt en denkt: Laat die maar zeggen. Ik vind ook dat de kerk en de vieringen open moeten staan voor de gewone mens en dat teksten verstaanbaar moeten zijn voor de mensen in de kerk. ’t Is juist omdat de kerk wereldvreemd was, dat gelovigen hebben afgehaakt en nu wil Léonard er terug naar toe en dat is volgens mij zeker niet goed.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.