actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th August 2015, 21:06
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Gevolgen Russische boycot appel - en perenexport beperkter dan gevreesd

‘Gevolgen Russische boycot voor appel- en perenexport beperkter dan gevreesd’

'De appel- en perenboeren in België hebben vorig jaar als gevolg van de Russische boycot een omzetverlies van 75 miljoen euro geleden. In vergelijking met een normaal jaar betekent dat een verlies van 20 procent. Dat valt al bij al nog mee, want in eerste instantie werd gevreesd voor 35 procent verlies'. Dat zegt Luc Vanoirbeek, adviseur van Boerenbond, die momenteel in het Italiaanse Merano het congres 'Prognosfruit' bijwoont, waar de oogstramingen worden voorgesteld.
Dat de Russische boycot vorig jaar niet geleid heeft tot complete catastrofe is het gevolg van de toename van de perenconsumptie in verschillende Europese landen enerzijds en van de export anderzijds.
'De Russische boycot betekent voor de Europese Unie een verlies van 10 procent van de afzetmarkt voor appelen en peren, maar die export heeft zich voor een groot deel verplaatst naar andere landen in de wereld zoals China, Wit-Rusland en dergelijke. We hebben ook kunnen profiteren van de gunstige wisselkoersverhouding euro-dollar waardoor het voor Chinezen interessant werd om Europees fruit te kopen', zegt Luc Vanoirbeek. Terwijl de sfeer op het congres vorig jaar heel negatief was, is deze vandaag volgens de Boerenbondadviseur 'gematigd positief'. 'De stocks zijn momenteel heel laag', aldus Vanoirbeek.
'Door de Europese steunmaatregelen werd vorig jaar 3 procent van de appel- en perenoogst niet geoogst of uit de markt genomen, voor België was dat zelfs 11 procent', zegt Philippe Appeltans van het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT), die ook in Merano aanwezig is voor de Belgische fruitsector. 'Daardoor heeft ons land sterker bijgedragen aan de sanering van de markt. Dat komt omdat we fel afhankelijk waren van Rusland en omdat Vlaanderen meteen de Europese steunmaatregelen heeft geactiveerd.'
België is er ook in geslaagd heel wat meer fruit te exporteren dan voorheen naar West-Europese landen zoals Spanje, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië en Engeland, en ook naar China. 'We hopen dat de export naar Canada zich verder ontwikkelt', zegt Vanoirbeek. Waar we nu écht naar uitkijken, is Brazilië. Dat de perenoogst in Portugal mislukt is, creëert voor ons opportuniteiten in Brazilië.'.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150806_01807193
Datum: 06/08/2015 om 16:35


Mening

Het is goed nieuws dat de Russische boycot voor de appel – en perenexport beperkter is dan aanvankelijk werd verwacht. Iedereen heeft dan ook zijn/haar steentje bijgedragen. Zowel Europese landen als landen buiten Europa. Ook binnen België heeft iedereen mee geholpen. Persoonlijk heb ik veel meer appels en peren gegeten dan ik normaal doe. Als ik in de winkel fruit ging kopen, kocht ik veel makkelijker appels en peren dan andere jaren. Het zijn lekkere fruitsoorten uit eigen land en ik kon er ons land mee helpen. Ik denk dat veel mensen dit idee hadden en doordat iedereen een klein beetje meehielp is er minder verlies dan verwacht. Als Rusland in de toekomst nog eens beslist om België te dwarsbomen, ben ik er zeker van dat iedereen terug zijn/haar best zal doen om te helpen. We zijn er uiteindelijk om elkaar uit de nood te helpen. Dit geldt niet alleen tussen mensen onderling, maar ook tussen landen. Zeker wanneer het gaat om een land dat deel uitmaakt van een groter geheel (zoals in ons geval, Europa).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.