actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2007, 11:33
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Leerplicht vanaf vijf jaar moet inburgering allochtonen helpen

Leerplicht vanaf vijf jaar moet inburgering allochtonen helpen


De leerplicht wordt straks allicht vervroegd van zes jaar naar vijf jaar. Dat blijkt uit een bewust gelekte nota uit de regeringsonderhandelingen. Ook Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke dient daarover straks een ontwerp van decreet in.

De gelekte nota is een onofficiële tekst van vijf pagina's van cdH-voorzitter Joëlle Milquet. Daarin staat het voornemen om de onderwijsplicht uit te breiden naar onder: van nu zes jaar naar vijf jaar.

"Dat heeft uiteraard alles te maken met de moeilijke integratie van allochtone kinderen", zegt een van de onderhandelaars. "Hoe jonger die kinderen op school zitten, hoe sneller ze een landstaal aanleren en hoe beter zij en hun ouders zich aanpassen."

Ook Vlaams minister Vandenbroucke is gewonnen voor het idee. Hij schrijft naar eigen zeggen aan een een nog sterker, krachtiger Vlaamse decreet, "waarin ik wil verplichten dat elk kind dat begint in het Vlaamse basisonderwijs - ook in Brussel - voordien minstens een jaar op een Vlaamse kleuterschool heeft gezeten. Dat is eveneens om de inburgering te bevorderen. Ik heb mijn ontwerp van decreet juridisch laten aftoetsen en straks leg ik het op de Vlaamse regeringstafel", aldus Vandenbroucke.

(belga/mvl, 7/10/2007)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2007, 11:56
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
leerplicht

Ik denk ook dat het een goed idee is om de leerplicht met een jaar te verlagen. Voor de Belgen zal het sowieso geen probleem geven denk ik omdat men al 'gewoon' is dat de kindjes vanaf 2,5 jaar naar de kleuterklas gaan. Dat is de normaalste zaak van de wereld. En inderdaad voor de inburgering van allochtonen kan het ook maar goed zijn. Ze zullen zich gemakkelijker aanpassen, de taal leren, omgaan met andere kinderen... En ook voor de ouders die dan ook sneller de taal kunnen leren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th October 2007, 20:44
Brughmans Jente Brughmans Jente is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Brecht
Posts: 60
Ik vind het op zich ook geen slecht idee om de leeftijd te vervroegen, maar ik vind niet dat dit verplicht moet worden. Ik kan mij best voorstellen dat er ouders zijn die hun kind liever nog bij hen houden. Er zullen best wel een aantal ouders zijn die hun kinderen op 3 jaar naar het school sturen en die dit best een goed idee vinden. Toch vind ik dat dit een vrije keuze moet blijven van de ouders zelf en dat het niet verplicht mag worden. De allochtone kinderen zullen op zes jarige leeftijd ook nog best kunnen volgen in de klas en zullen zich snel genoeg goed voelen in een klas. Ik denk dat daar geen probleem over gemaakt mag worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th October 2007, 15:30
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik vind dit een heel goed idee! In het eerste kleuterklasje zijn de kindjes meestal 2.5 jaar dus dan kan je je kind nog af en toe naar school sturen,maar vanaf het tweede kleuterklasje is het toch belangrijk dat ze naar school gaan. Daar leren ze alles wat ze thuis niet of minder goed kunnen leren. Zeker voor allochtone jongeren is het belangrijk dat ze zo vroeg mogelijk naar school gaan. Ze leren dan onze taal ,wat voor kinderen veel makkelijker is dan voor ouderen, en ze leren onze cultuur kennen,hoe we met elkaar omgaan, enz. Dit zijn toch allemaal belangrijke dingen om later goed om te kunnen gaan met anderen en om hier een job te vinden. Iemand die vlot onze taal spreekt en die moeite doet wordt , denk ik, toch sneller aangenomen dan iemand die dat niet doet. Hiermee bedoel ik niet dat ze volledig onze cultuur en godsdienst moeten overnemen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th October 2007, 16:50
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik zou niet zo zeer een standpunt willen innemen tegenover de vervroeging van de leerplicht, maar ik zou graag een alternatief benadrukken.
Ik denk dat het veel belangrijker is om projecten te steunen die de ouders van nieuwe Belgen naar de school krijgen en het contact tussen die ouders en de school verbeteren. Daar ligt volgens mij een belangrijke sleutel als het gaat over het geven van gelijke kansen aan niewe-Belg-kindjes! Ik denk dan bv. aan projecten waarbij de ouders in de school een halve dag per week les krijgen en dus hun kinderen kunnen helpen bij de taken enz.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th October 2007, 19:19
Simon Schoofs Simon Schoofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2005
Locatie: Mol
Posts: 35
De gelekte nota is een onofficiële tekst van vijf pagina's van cdH-voorzitter Joëlle Milquet. Daarin staat het voornemen om de onderwijsplicht uit te breiden naar onder: van nu zes jaar naar vijf jaar.

-> weet iemand mss waar ik deze nota kan vinden? Ik kan deze gebruiken in mijn eindwerk maar kan hem nergens niet vinden op het internet. Wie kan mij helpen!

Mvg,
Simon
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.