actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2013, 07:05
s*rah.christianssen s*rah.christianssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: oostmalle
Posts: 29
Pater Dejaeger pleit schuldig aan acht aanklachten over kindermisbruik

In Iqaluit, de hoofdstad van het uitgestrekte territorium Nunavut in het noorden van Canada, is maandag het proces tegen de in België geboren pater Eric Dejaeger gestart. Dejaeger pleitte maandag alvast schuldig aan 8 van de 76 klachten tegen hem.

Dejaeger moet zich verantwoorden voor tientallen klachten over kindermisbruik in de jaren zeventig en tachtig. Het proces zou tot tien weken duren. Maar omdat de nu 65-jarige pater schuldig pleitte aan 8 klachten, wordt verwacht dat het proces slechts vijf weken zal duren.

Zijn advocaat, Malcolm Kempt, zei bij aanvang van het proces dat Dejaeger schuldig pleit aan 8 klachten. Het gaat alle acht om ‘onfatsoenlijke aanrandingen van minderjarigen’. Op de eerste dag waren er getuigenissen van intussen volwassen geworden slachtoffers die op diverse manieren door Dejaeger verkracht werden. Een getuige meldde zelfs dat Dejaeger seksuele betrekkingen had met zijn hond.

De uit Roeselare afkomstige Eric Jose Dejaeger trok in de jaren zeventig naar Canada om er eskimo’s tot het christendom te bekeren. Tussen 1978 en 1982 woonde hij in Iglooik, een kleine eskimogemeenschap. De zeven jaren daarop verhuisde hij naar een ander dorpje, Baker Lake. Daar zou hij zich aan jongens en meisjes hebben vergrepen. In 1990 wordt de pater Oblaat veroordeeld voor negen aanklachten van seksueel misbruik.

Bron: De standaard19/11/13 http://www.standaard.be/cnt/dmf20131119_00845549
Commentaar: Ik vind dit toch we shockend omdat er in ons land al vele gevallen bekend waren. De kerk heeft dan wel schadevergoedingen betaald enz. maar ik vind dat het in de eerste plaats nooit had mogen gebeuren. Ik ben van mening dat de kerk zou moeten toelaten aan pastoors en nonnen om te trouwen. In de Middelleeuwen was het immers niet vreemd dat ze hier een daar een vrouw hadden. Ik denk dat het het beroep in eerste geval toch al meer populariteit kan laten winnen. Wie wil er tegenwoordig nog non of pastoor worden? Het geloof bij jongeren is vaak ver te zoeken. En het kan voorvallen als deze voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.