actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2016, 18:05
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 60
"Antibiotica zullen stoppen met werken en de gevolgen zullen verschrikkelijk zijn"

Weldra wordt het te gevaarlijk om een kind met een keizersnede op de wereld te brengen, om een nieuwe heup te laten steken of om chemotherapie uit te voeren. Mochten antibiotica hun kracht verliezen, dan zijn de gevolgen - zowel menselijk als economisch - niet te overzien. Het is vijf voor twaalf, waarschuwt een rapport.

Bacteriën geraken aan een razendsnel tempo resistent aan antibiotica: als we niets doen, dan worden antibiotica binnen de kortste keren volledig nutteloos. Dat staat te lezen in een rapport over antibioticaresistentie van econoom Jim O'Neill.

Zonder antibiotica worden de kleinste ingrepen plots levensbedreigend: een keizersnede, een nieuwe knie of heup, maar ook chemotherapie... Als we geen maatregelen nemen, dan zullen er tegen 2050 10 miljoen mensen per jaar sterven, dat zijn meer slachtoffers dan kanker vandaag maakt. Bovendien zal de economische schade tegen dan 100 biljoen (!) dollar bedragen.

Omdat antibiotica te snel en te gemakkelijk worden voorgeschreven, geraken bacteriën er steeds meer aan gewend. Als we ons antibioticagebruik niet terugschroeven, worden sommige ziektes ongeneeslijk en openen we de deur voor zogenaamde 'superbacteriën' zoals MRSA, beter bekend als de ziekenhuisbacterie.


Veel varkens krijgen antibiotica toegediend die mensen opnemen wanneer ze het vlees opeten.

Niet enkel huisdokters nemen te vaak hun toevlucht tot antibiotica, ook in de veeteelt worden ze overdadig gebruikt. En dat heeft ook gevolgen voor ons. Volgens een recente studie aan de University of Technology in Sydney krijgen varkens antibiotica toegediend om infecties onder het vee te vermijden. De consument krijgt uiteindelijk via het varkensvlees antibiotica binnen die bijdraagt tot de hoge weerstand van bacteriën.

Econoom Jim O'Neil die twee jaar lang antibioticagebruik onder de loep nam, roept op tot snelle actie "om verschrikkelijke menselijke en economische gevolgen te vermijden".

O'Neill wil een campagne opstarten die mensen bewust maakt van het belang van antibiotica en het gevaar van overdaad. Hij wil dat de Britse overheid het gebruik van belangrijke antibiotica inperkt en een taks invoert op antibiotica voor de veeteelt.

"Mijn rapport maakt niet alleen duidelijk hoe groot de bedreiging van antibioticaresistentie is, maar het stelt ook een werkbaar plan voor om over te gaan tot actie. Mijn plannen zijn ambitieus, maar noodzakelijk om hoge menselijke en economische kosten te vermijden", aldus O'Neill.


Bron: Het Laatste Nieuws
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...lijk-zijn.dhtml

Mening:
Jammer genoeg ben ik het eens met de feiten dat mensen steeds meer en meer gewend raken aan medicatie. Vaak grijpt men te snel naar een pilletje voor dit en een pilletje voor dat. Ons lichaam wordt daaraan gewend en minder resistent tegen bacteriën in onze directe omgeving. Zelfs een gewone griep kan ons enorm ziek maken.

Bacteriën raken gewend aan de medicatie die we regelmatig innemen en worden resistent, waardoor de medicatie niet meer werkt. Mensen kunnen hierdoor sterven aan ziektes waar we vroeger bijna geen last van hadden.

Persoonlijk vind ik dat dokters niet zo snel meer medicatie mogen voorschrijven. Het komt precies over alsof ze ervan af willen zijn door gewoon een "pilletje" voor te schrijven.

Laatst aangepast door Lynn G*ovaerts : 19th May 2016 om 18:16.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2016, 21:30
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
"Antibiotica zullen stoppen met werken en de gevolgen zullen verschrikkelijk zijn"

Ik ben het volledig eens met de mening van Lynn. Het is inderdaad zo dat we veel sneller geneigd zijn om medicijnen in te nemen, ook al is het maar voor iets heel klein. Op zich maakt 'een pilletje nemen' niet zo veel uit, maar als we dit dagelijks doen voor de kleinste dingen dan raken we er soms zelfs nog aan verslaafd ook, en dat is ook niet de bedoeling. Ons lichaam raakt gewend aan de medicijnen en op de duur gaan de medicijnen dus ook niet meer werken. Het is ook niet de bedoeling dat als we gewoon ons stukje vlees eten, nog eens meer antibiotica binnen krijgen omwille dat de boeren hun dieren antibiotica geven. Het is logisch dat de boeren niet willen dat hun dieren ziek worden, maar is hier dan geen andere oplossing voor? Ik vind ook dat de dokters ons niet meer zo snel antibiotica voor mogen schrijven. Sommige dokters doen dit niet (mijn dokter bijvoorbeeld geeft enkel antibiotica als het echt nodig is). Maar er zijn dokters die niet anders doen dan dit medicijn voor te schrijven, terwijl het opgelost kan worden met andere dingen. Dus ik denk dat de dokters hier ook eens goed over moeten nadenken, en vooral dan over de gevolgen dat het voorschrijven van antibiotica met zich mee kan brengen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.