actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2005, 13:09
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
er zijn teveel leraars

Er zijn te veel leraars
De komende jaren zullen er meer leerkrachten dan vacatures zijn op school

De komende vier jaar is er een overschot aan leerkrachten in Vlaanderen. Dat blijkt uit het ,,Arbeidsmarktrapport 2005'' van het departement Onderwijs. Het tekort waarmee ons onderwijs kampte, is daarmee omgebogen.



Het rapport rekende voor dat er tussen 2005 en 2008 ongeveer 11.000 vacatures zullen zijn, van kleuter- tot middelbare school. In diezelfde vier jaar zullen er meer dan 18.000 mensen met een onderwijsdiploma rondlopen.

Dat overschot van ruim 7.000 leerkrachten is voor een deel toe te schrijven aan de verhoging van de uitstapleeftijd. De vorige minister van Onderwijs, Marleen Vanderpoorten (VLD), trok die op van 55 naar 58 jaar. Op dat moment was er nog een tekort aan onderwijspersoneel in Vlaanderen.

Daarnaast is het aantal inschrijvingen in de lerarenopleiding sinds het jaar 2000 aan het stijgen. Vooral het ,,getuigschrift pedagogische bekwaamheid'' trekt veel studenten aan - dat is de bijscholing voor mensen die al in een andere sector aan het werk zijn.

Volgens het rapport hebben ook overheidscampagnes als ,,Word leerkracht'' en de - intussen afgeschafte - vervangingspool tot de stijging van het aantal leerkrachten bijgedragen.

Die globale personeelsreserve sluit niet uit dat scholen voor bepaalde vakken nog steeds problemen hebben om leraars te vinden. Voor katholieke godsdienst, Nederlands, Frans, wiskunde, verpleegkunde en mechanica geraken niet alle vacatures ingevuld.

Ook steden als Antwerpen en Brussel hebben het niet even gemakkelijk om leerkrachten aan te trekken. In de hoofdstad gaf in 2004 in het basisonderwijs ongeveer de helft er binnen de vijf jaar de brui aan. In de Brusselse middelbare scholen liep dat aandeel op tot 64 procent, dat is ongeveer hetzelfde als de jaren voordien.

Ook het Vlaamse onderwijs heeft een grote uitstroom van jonge leerkrachten. De gegevens van 2004 bevestigen die trend (DS 9 november) . Een op de drie leraars in het secundair onderwijs haakt binnen de vijf jaar af. In de lagere school is dat ongeveer één op de vijf.

Uit een rondvraag blijkt dat vooral de onzekerheid over de vaste benoeming deze jonge mensen parten speelt. Vaak laat die vaste aanstelling op zich wachten. En voor beginnende leerkrachten was precies dat een van de redenen om voor het onderwijs te kiezen.

Daarnaast jaagt ook de werkdruk deze jonge mensen uit het onderwijs weg.

Vanaf 1 januari maakt de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), zo'n 3.000 ervaren leerkrachten vrij om hun jonge collega's te begeleiden (DS 10 november) . Die mentoren moeten de jongeren warm houden voor een baan voor de klas.

DS weblog, 8/12/2005
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2005, 20:39
Claire Michiels Claire Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2005
Locatie: Westerlo
Posts: 14
oeijoei, dat is niet zo positief voor ons hé. Misschien toch maar eens beginnen nadenken over andere mogelijke ambities.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2005, 22:44
Britt Schellens Britt Schellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 72
Een beetje deprimerend als je een opleiding tot leerkracht volgt natuurlijk . Achja, zorgen voor een beetje later...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2005, 08:46
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Ziet er niet zo positief uit voor ons hé...
Maar, niet getreurd, volg je 1 van die vakken waarvan er te kort zijn, dan kom je zeker nog aan den bak!
Ik wens jullie allemaal jullie droomjob toe!

Groetjes
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th December 2005, 17:47
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
probeer eventueel ook nog gewoon iets extra bij te doen:
buitengewoon onderwijs,... zo heb je meer kansen
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd January 2006, 16:43
Elke De Pourcq Elke De Pourcq is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jan 2006
Locatie: Gent
Posts: 1
tegelijk is er ook een grote uitstroom van jonge leerkrachten... zijn er hier mensen die zelf gestopt zijn na een aantal jaar gewerkt te hebben als leerkracht? Of die mensen kennen die gestopt zijn? e-mail me!

Ik zoek enkele mensen ome en getuigenis van op te nemen. Ik schrijf hier namelijk een achtergrondverhaal over - en de deadline is volgende week.

Dank bij voorbaat!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th January 2006, 12:17
stief stief is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Nijlen
Posts: 80
....

Dit is wel een teleurstellende vaststelling, nu zakt mij de moed helemaal in de schoenen
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th January 2006, 16:44
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Zorgen voor later, eerst nog minstens 4 jaar in Leuven doorbrengen en dan zien we wel.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th January 2006, 17:43
hans hans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Geel
Posts: 151
Zo zal er altijd wel iets zijn.
Je hebt gekozen voor iets, hopelijk uit interesse, en dan moet je er gewoon voor gaan. Zo'n onderzoeken geven een situatie op een bepaald tijdstip weer, wie weet hoe de zaken er binnen 4-5 jaar daadwerkelijk voorstaan.
En zoals reeds gezegd je kan nog altijd verder studeren
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 9th February 2006, 19:03
julietta julietta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Olen
Posts: 61
De ene keer is er een tekort, de andere keer weer een teveel. Tegen dat wij afgestudeerd zijn, kan het weer veranderd zijn. Ik maak me dus nu nog niet al te veel zorgen. We zullen wel zien tegen dat het zover is.
Wel spijtig dat ik gekozen heb voor de vakken die ik graag doe, want het zijn net die vakken die ik niet gekozen heb, waarvoor er nog wel een tekort is
Zoals Marleen Vanderpoorten de uitstapleeftijd van 55 naar 58 jaar verhoogd heeft, zou men deze nu terug kunnen verlagen. Zo worden er terug meer jobs gecreëerd.

Ik vind het wel niet kunnen dat mensen via het “getuigschrift pedagogische bekwaamheid”, de vroegere “D-cursus”, heel gemakkelijk in het onderwijs terechtkunnen. Wij moeten beschikken over verschillende vaardigheden, kennis en bekwaamheden en moeten hard werken voor ons diploma (wat ik ook niet meer als normaal vind, want ik vind dat je op een goede manier moet kunnen les geven), terwijl zij door een simpele bijscholing ineens omgetoverd worden tot (goede) leerkrachten. Als je dan toch leerkracht wil worden, dan vind ik dat je dezelfde weg moet volgen dan wij doen.

Wat ik niet verwonderlijk vind, is dat er zoveel leerkrachten die lesgeven in de grootsteden al na korte tijd er de brui aan geven. Ik denk dat ikzelf ook niet zo geschikt ben voor die “probleemscholen”. Langs de ene kant zou ik het wel als een uitdaging zien om juist die jongeren terug zin doen te krijgen in school en hen iets bij te leren, maar langs de andere kant schrikt hun probleemgedrag mij ook wel een beetje af.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.