actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2012, 20:29
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Onbemande camera's doen snelheidsbeperking langs werven respecteren

Onbemande camera's doen snelheidsbeperking langs werven respecteren

Op verschillende werven langs de Vlaamse autosnelwegen wordt de komende maanden voor het eerst een type onbemande camera neergezet. Dat heeft minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits donderdag aangekondigd. Bedoeling is de toestellen in te schakelen tijdens de meest risicovolle fase van de werken. De extra snelheidscontroles moeten de veiligheid van de weggebruikers en van de werfarbeiders helpen verhogen.
Zowel voor de automobilisten als de arbeiders zijn werven gevaarlijke plaatsen voor ongevallen. Om de werfsituatie wat veiliger te maken, gelden er steeds snelheidsbeperkingen. Maar die worden op zijn zachtst gezegd niet altijd nageleefd.Vorig jaar bijvoorbeeld reed aan de werf langs de E17 tussen Deinze en De Pinte een derde van de gecontroleerde voertuigen te snel, ofwel 67.000 van de 194.000 chauffeurs.
Dit jaar krijgt 140 kilometer Vlaamse autosnelweg een groot onderhoud, gebundeld in veertien werven. De inzet van een semivaste flitspaal moet ervoor zorgen dat automobilisten de snelheidsbeperkingen niet meer aan hun laars lappen. Het toestel blijft in de meeste gevallen een week op dezelfde locatie.

Na de paasvakantie wordt het toestel een eerste keer ingezet ter hoogte van de werf op de E40 tussen Affligem en Erpe-Mere. Volgens de huidige plannen volgen ook de werven op de E313 ter hoogte van het knooppunt Lummen, op de E313 tussen Massenhoven en Herentals, op de E40 ter hoogte van Middelkerke, op de R0 tussen Dilbeek en Asse, op de E40 ter hoogte van het viaduct Kraainem en op de E17 ter hoogte van Deinze.

Eind deze maand start nog een affichecampagne om te wijzen op de gevaren van te snel rijden langs werven. Meer info over de snelwegwerven is te vinden op de website van wegen en verkeer.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120412_151

Eigen mening:
Ik vind het een goed idee om onbemande camera's te plaatsen aan werven.
Vaak trekken automobilisten zich niet al te veel aan van bijvoorbeeld de tijdelijke snelheidsaanpassingen. Men plaats deze tijdelijke verkeersborden echter niet voor niets bij werven, ze garanderen de veiligheid van de weggebruikers. Automobilisten die dit negeren brengen de veiligheid dan ook vaak in gevaar. Wanneer men systematisch onbemande camera's op deze plaatsen gaat zetten zullen de automobilisten verplicht zijn om hun rijgedrag aan te passen. Dit komt de verkeersveiligheid alleen maar ten goede.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2012, 08:48
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ook ik vind het een goed idee om onbemande camera's te plaatsen aan werven. Wanneer je te snel langst een werf passeert, breng je niet enkel het leven van weggebruiker in gevaar. Zeker niet onbelangrijker vind ik het in gevaar brengen van de levens van de wegarbeiders. Het lijkt mij onverantwoord om hen een weg te laten aanleggen wanneer automobilisten er tegen 120 km/uur naast rijden.

Anderzijds vind ik ook dat de personen die de snelheid bepalen realistisch mogen zijn. Enkele weken gelede passeerde ik in het weekend een werf waar je over een lang stuk 50 km/uur mocht rijden. In de verste verte was geen arbeider te zien, dus niemand leek zich aan deze snelheidsbeperking te houden. Misschien moet voor dit probleem nog een oplossing gezocht worden, zodat, wanneer het echt nodig is, de autobestuurders zich allemaal aan de beperkingen houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.