actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2013, 12:43
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Snowden weet meer over afluisteren Merkel

Klokkenluider Edward Snowden is bereid om Duitsland uitleg te geven over de afluisterpraktijken van de NSA, waar ook Merkel het slachtoffer van zou zijn. De Amerikaan wil wel niet naar Duitsland reizen, want dan verliest hij mogelijk zijn Russische visum.


Gisteren sprak de Duitse parlementariër Hans-Christian Ströbele (74) van de Groene partij uitgebreid met de 30-jarige Snowden in Moskou.

Hij was naar Moskou gereisd met twee journalisten van de Duitse omroep ARD. Ze werden opgehaald aan een hotel in het centrum van de Russische hoofdstad en naar een geheime plaats gebracht.

Ströbele zei tijdens een persconferentie dat er over verschillende thema’s is gesproken met de 'spraakzame Snowden' en dat hij een brief van hem heeft gekregen (zie hieronder).

De ongeadresseerde brief is volgens de Duitser gericht aan de Duitse regering, het parlement en het federale openbaar ministerie.

Nieuwe wetten

In de brief beschuldigt Snowden de Amerikaanse overheid ervan 'systematisch wetten te overtreden'. Snowden zegt moed te putten uit de reacties op zijn onthullingen, zowel in de Verenigde Staten als daarbuiten. 'Deze spionage-onthullingen hebben geleid tot voorstellen voor veel nieuwe wetten en beleid om voorheen verborgen misbruik van het publieke vertrouwen aan te pakken', stelt hij.

Snowden zegt ook hoop te koesteren dat hij ooit zal kunnen meewerken bij het 'zoeken naar feiten over berichtgeving in de media, voornamelijk met betrekking tot de waarheid en echtheid van documenten'.

‘Niet anti-Amerikaans’

Snowden heeft Ströbele laten weten dat hij niet anti-Amerikaans is, maar dat hij alleen ‘misstanden aan de kaak stellen’. ‘De waarheid spreken is geen misdaad’, aldus de klokkenluider. Snowden wil naar eigen zeggen geen Amerikaanse burgers in gevaar brengen met zijn onthullingen. Volgens Ströbele weet Snowden veel meer over de afluisterpraktijken van bondskanselier Merkel en is hij bereid daarover te getuigen.

Volgens de advocaat van Snowden, Anatoly Kucherena, zou een ontmoeting met iemand van de Duitse regering in Moskou kunnen plaatsvinden, maar niet in Duitsland. Daarop zei de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Hans-Peter Friedrich, vrijdag een mogelijkheid te zoeken om naar Rusland te reizen om er met Snowden te praten.

‘Als meneer Snowden ons informatie wil geven, dan zullen we graag op dat aanbod in gaan’, aldus Friedrich aan Die Zeit.

Kerry geeft toe

Minister van Buitenlandse Zaken John Kerry gaf donderdag voor het eerst toe dat de Amerikaanse inlichtingendiensten ‘soms te ver zijn gegaan in hun spionageactiviteiten’.

Volgens Kerry gebeurde het gewoon, zonder dat iemand van het Witte Huis ervan af wist. ‘De technologie is er nu eenmaal en de mogelijkheden zijn er’, aldus Kerry.

In juni vluchtte Snowden naar Rusland nadat hij als ex-medewerker van de Amerikaanse spionagedienst NSA duizenden geheime documenten had gelekt. Nadat hij een maand op de luchthaven van Moskou zat, kreeg hij uiteindelijk in Rusland tijdelijk asiel tot juli 2014.

Vorige week raakte bekend dat de Amerikaanse geheime diensten mogelijk ook de gsm van de Duitse bondskanselier Merkel hebben afgeluisterd.

Bron: www.standaard.be

Mening:
Ik neem nog altijd al die afluisterschandalen met een grote korrel zout. Ik ben er zeker van dat de praktijken van de NSA niet altijd zuiver zijn. Daarom ben ik ook van de mening dat dit tot op de bodem moet worden onderzocht maar tot dan blijf ik neutraal. Bovendien denk ik dat alle landen zich wel eens schuldig maken aan zulke praktijken. Ik zeg niet perse dat elk land telefoons aftapt. Ik ben er echter zeker van dat wij niet alles weten wat er gebeurt in de wereld. Ik zou het niet eens willen weten!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.