actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2015, 08:48
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
7.326 leraars voor amper 417 vacatures

Volgens de laatste cijfers van de VDAB zoeken gemiddeld 7.326 leerkrachten op het einde van elke maand naar een job, terwijl er gemiddeld maar 417 vacatures zijn.

Volgens de laatste cijfers van de VDAB zoeken gemiddeld 7.326 leerkrachten op het einde van elke maand naar een job, terwijl er gemiddeld maar 417 vacatures zijn.

Er is dus een groot overschot, terwijl er volgens de Vlaamse Onderwijsraad tussen 2012 en 2022 een tekort van 17.000 leerkrachten zou ontstaan. Bij de VDAB luidt het dat er inderdaad geen algemeen tekort is, maar wel in bepaalde regio’s of vakken.

Afhankelijk van regio en vak

Er is bijvoorbeeld een overschot aan leerkrachten geschiedenis, Nederlands en plastische opvoeding. ‘Maar voor Frans, wiskunde en technische vakken is het moeilijker om kandidaten te vinden. Bovendien hangt het af van regio tot regio. In Brussel en Antwerpen kampen ze wél met een tekort.’

‘Leerkracht zoekt werk’

Twee studentes lanceerden een Facebook-actie voor leerkrachten die met een frustrerende zoektocht naar werk geconfronteerd worden : ‘Leerkracht zoekt werk’. In geen tijd hadden ze 1.600 likes en een pak reacties.

Bron: De Standaard
Datum: 22/04/2015

Mening:
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2015, 19:18
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
7.326 leraars voor amper 417 vacatures

Als ik zulke artikels lees, slaat de paniek toch telkens een beetje toe. Zal ik later een job vinden? Hoelang zal ik interims moeten doen voordat er een kans voorbijkomt op een vaste job? Een lichtpuntje is dan de mededeling 'tussen 2012 en 2022 een tekort van 17.000 leerkrachten zou ontstaan'.

Het artikel vermeldt ook dat ze in Antwerpen en Brussel met een tekort kampen. Volgens mij is dit omdat dit toch wel grote steden zijn, met vele scholen en dus ook een groot aantal leerlingen. Een andere oorzaak waarom hier een tekort aan leerkrachten is, kan ook de onveiligheid zijn. Persoonlijk zou ik niet graag in Brussel willen lesgeven omdat Brussel geen al te goede reputatie heeft. Misschien hebben meerdere mensen deze visie en is er daarom een tekort.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th April 2015, 20:25
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik vind dat de laatste cijfers van de VDAB zeer tegenstrijdig zijn tegenover de veronderstelling dat er tussen 2012 en 2020 een tekort van 17.000 leerkrachten zou ontstaan. Ik hoop dat de veronderstelling klopt, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Onze zoektocht naar een job zal een ‘frustrerende’ zoektocht blijven. Direct vast werk vinden, zal nooit gemakkelijk zijn. Bij het vinden van een job spelen verschillende factoren een rol: uw onderwijsvak, beoordelingen, geluk, …
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th April 2015, 20:25
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Enkele jaren geleden spoorden ze net afgestuderen aan om voor leerkracht te gaan studeren omdat er een zeer groot tekort was. Nu komen ze met cijfers dat er te veel aan leerkrachten zijn. Dan vraag ik me af waarop ze zich baseren. Welke 'categorie' van leerkrachten bekijken ze? Hebben ze het over kleuter-, lager- of secundaire leerkachten?
Ik krijg zelf ook steeds weer de schrik (net zoals J*ppe) of we wel aan een job gaan geraken binnenkort. Uiteraard hebben ze niet in alle vakken een overschot aan leerkrachten en dat stelt me ergens toch wel gerust.
Ik zou zelf ook niet graag in Antwerpen/Brussel willen werken omdat ik toch wat schrik heb van de andere culturen. Dit kan natuurlijk heel goed meevallen als je er lesgeeft, maar je hoort zoveel verhalen dat je na enige tijd wel schrik krijgt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.