actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2017, 09:15
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Pensioenkloof stuk groter dan loonkloof

Ook na de loopbaan zijn mannen financieel beter af dan vrouwen. De SP.A dringt aan op maatregelen.

De zogenaamde pensioenkloof is nog een stuk groter dan de loonkloof. Al is de precieze omvang ervan om technische redenen moeilijk vast te stellen. De SP.A heeft enkele elementen ervan op een rijtje gezet. Vrouwen worden soms na hun pensioen benadeeld door een eerdere echtscheiding. Daarom wil de partij dat de opgebouwde pensioenrechten na de scheiding volledig gesplitst worden. Nu kunnen vrouwen na hun pensionering aanspraak maken op een deel van het hogere pensioen van hun ex. Maar die regeling is volgens de SP.A onvoldoende en strookt niet met het principe dat de gezamenlijke vermogensaanwas bij een scheiding gesplitst wordt.

Een andere probleem betreft de overlevingspensioenen. Die zijn in principe te combineren met een inkomen uit arbeid, maar de complexiteit daarvan schrikt vrouwen af. Daardoor krijgen sommigen niet waar ze recht op hebben. Ook de overgangsuitkering voor jonge weduwen en weduwnaars wordt niet altijd aangevraagd. Dat zou eigenlijk automatisch moeten gebeuren. Tot slot dringt de SP.A aan op de gelijkschakeling van samenwonenden met gehuwden. In het pensioenstelsel zijn gehuwden nog altijd in het voordeel.

Bron: De Standaard, 9/03/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170309_02770846

Mijn mening:
Het is raar dat vrouwen die eventueel minder verdienden dan hun man of ex-man, alsnog de helft van het gezamenlijke vermogen zouden moeten krijgen. Naar mijn bescheiden mening, zou iedereen moeten krijgen waar hij of zij recht op heeft en waar hij of zij voor heeft gewerkt. In het geval dat de vrouw alles heeft opgeofferd voor het gezin en hierdoor besloten heeft om huisvrouw te worden, ligt dit wel anders. Zij heeft alsnog een goed steentje bijgedragen aan het gezin, dus verdient zij in mijn ogen alsnog een deel van het pensioen. In alle gevallen, vind ik het eerlijk dat de vrouw aanspraak kan maken op een deel van het eventuele hogere pensioen van hun man of ex-man. Fiftyfifty, zoals ze nu de pensioenen willen splitsen, vind ik persoonlijk geen goed idee. Het is anderzijds wel heel goed dat deze beweging op gang wordt getrokken en ze op zoek zijn naar gepaste maatregelingen, zodat iedereen hier baat bij zou hebben. Zo kunnen hopelijk zowel man als vrouw een mooi pensioen tegemoet gaan.
Graag had ik ook nog iets meer gezegd over het systeem. Ook in dit artikel blijkt dat het veel te ingewikkeld in elkaar zit. Mensen weten niet hoe het werkt, zenden hierdoor geen aanvragen in waar ze eigenlijk wel recht op hebben en worden hierdoor in enige zin door ‘benadeeld’.

Laatst aangepast door Pauline.D*Kerf : 9th March 2017 om 09:38.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.