actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2009, 09:00
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Oost-Vlaanderen promoot ergotherapie.

Het Oost-Vlaamse provinciebestuur start een campagne om ergotherapie te promoten als hulp voor bejaarden die zo lang mogelijk willen thuis wonen. Samen met de ziekenfondsen en de thuiszorgdiensten wordt een netwerk van ergotherapeuten uitgebouwd.

De campagne heet "ik doe het zelf" en de bedoeling is dat de ergotherapeuten bij ouderen thuis komen kijken hoe hun leven beter en veiliger kan worden, zegt gedeputeerde voor Welzijn Eddy Couckuyt.

"Hij kan tips geven hoe de ouder met zijn omgeving omgaat. De omgeving kan veilig gemaakt worden door hulpmiddelen. Men kan aanleren op welke manier men veilig door het huis kan bewegen, zich veilig kan wassen, verzorgen, welke hulpmiddelen er zijn om zijn grenzen te verleggen."

De provincie subsidieert drie sessies met een ergotherapeut en trekt daarvoor 38.000 euro uit.

deredactie.be maandag 07/12/2009 - 08:20


Dit vind ik een goed initiatief. Hoe langer oudere mensen zelfstandig thuis kunnen wonen, hoe beter.
Als oudere mensen naar een rusthuis moeten omdat ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen, is de kans groot dat ze minder lang lang leven. Dat heeft er mee te maken dat ze zich daar niet thuis voelen. Ze zijn veel liever in hun eigen bekende huisje dan in zo'n rusthuis. Veel mensen kwijnen gewoon weg in het rusthuis, en dat is niet per se de schuld van het rusthuis waarin ze verblijven, want die doen hun uiterste best om het de bewoners zo aangenaam mogelijk te maken.
Vaak zijn kleine aanpassingen in huis genoeg voor de wat oudere mensen om terug alles zelfstandig te kunnen doen. Maar zij weten vaak niet dat er dergelijke oplossingen voorhanden zijn.
Dit initiatief zal veel mensen gelukkig maken, want wie woont er nu níét liever in zijn eigen huis? Het kan alleen maar de levenskwaliteit van de ouderen bevorderen. En dat is toch wel van groot belang: een mens moet kunnen leven in zo goed mogelijke omstandigheden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2009, 09:09
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ik ben het eens met Nathalie dat dit een goed initiatief is van de provincie. Veel rusthuizen zitten tegenwoordig zo vol dat het personeel nog amper tijd heeft om echt met de mensen bezig te zijn. Mensen blijven inderdaad ook liever zo lang mogelijk in hun eigen, vertrouwde omgeving. De tips van de ergotherapeuten kunnen hier alleen maar toe bijdragen. Ik vind het goed dat de provincie Oost-Vlaanderen deze campagne opstart en ik hoop dat het idee aanslaat en dat andere provincies er een voorbeeld aan nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.