actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2015, 19:10
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Francken: ‘Bedden schrappen was verantwoorde keuze’

Francken: ‘Bedden schrappen was verantwoorde keuze’

Voor staatssecretaris Theo Francken (N-VA) was het een zwaar jaar. Hij schrapte het aantal opvangbedden, maar even later barstte de asielcrisis in volle hevigheid los. Toch heeft Francken geen spijt van zijn beslissingen. Behalve van die ene tweet dan.

‘Je zag de vluchtelingencrisis aankomen, maar niemand had zo’n ampleur verwacht’, zegt Francken in ‘De Ochtend’ op Radio 1. ‘Maar omdat we moesten besparen, moest ik kiezen tussen bedden en personeel. Ik koos ervoor het aantal opvangbedden af te bouwen en het personeel op de hoofdzetel van Fedasil te sparen. Ik vind dat een verantwoorde keuze.’

Francken schrapte uiteindelijk 2.000 bedden, ‘en dat terwijl de regering-Di Rupo er 5.000 schrapte’. Maar hij wil dat aantal ook nuanceren: ‘2.000 plaatsen, dat is op dit moment het equivalent van twee weken instroom van vluchtelingen.’

Tentenkampje

Dat hij tijdens de asielcrisis kritiek kreeg op zijn beslissingen, is logisch. Dit is ten slotte een democratie, maakt Francken de bedenking. ‘Ik heb vaak kritiek gekregen op de limiet van 250 asielaanvragen per dag, maar een asielaanvraag is niet zomaar iets. Mijn ambtenaren moeten de tijd krijgen om doortastend te werk te gaan.’

Wel ging hij door emotie gedreven soms te ver in zijn reactie. Zo kreeg Francken tijdens de hoogdagen van het Maximiliaanpark, toen er nauwelijks iemand in de pre-opvang in de WTC-toren wilde overnachten, bakken kritiek. ‘Het tentenkampje is blijkbaar te knus. Kritiek stopt hier. Excuses welkom’, tweette hij toen in een reactie.

‘Dat was een beetje zuur’, geeft hij toe in ‘De Ochtend’. ‘Die tweet, had ik dat moeten doen? Waarschijnlijk niet, maar goed, het is gebeurd.’

Intussen is het aantal asielzoekers weer gezakt en staan er 300 bedden in de pre-opvang vrij. Dagelijks worden er momenteel 150 vluchtelingen geregistreerd. ‘Meer kan niet omdat er gewoonweg niet genoeg bedden zijn’, zegt Francken. ‘Ik kan 1.000 mensen per dag registreren, maar wat lost dat op als ik er geen bed voor heb?’

Crapuul

Maar hij wijst erop dat de focus ook op uitwijzing ligt. ‘Dat het crapuul eruit moet, is een boutade. Maar in de gevangenis van Antwerpen bijvoorbeeld heeft 40 procent geen verblijfsvergunning. De regering werkt eraan om 1.500 mensen uit de gevangenis te krijgen.’

Ook komt er binnenkort een akkoord met Marokko voor de terugkeer van delinquenten, waarvoor Francken met zijn collega van Binnenlandse Zaken Jan Jambon al twee keer naar Marokko is getrokken. ‘Dat is een unieke prestatie.

Bron: De Standaard (28/12/2015)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151228_02039909

Mijn mening: Ik denk zelf dat het praktisch niet haalbaar is om voor iedereen een bed te hebben klaarstaan, daarbij komt dan nog kijken dat niet alle asielzoekers zo'n bed willen. Sommige willen liever alles zelf regelen en niet naar de opvang gaan. Al is dit natuurlijk niet de enige reden, het is een complex onderwerp en dat zal het ook blijven. Ik begrijp Francken als hij moet kiezen tussen bedden of personeel schrappen. Ik vind hierbij ook dat personeel belangrijker is, anders gaan de asielaanvragen nog trager behandeld worden door gebrek aan personeel. Ik vind hierbij ook dat hij een verantwoorde keuze heeft gemaakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.