actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2012, 08:24
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Ontwerp nieuwe grondwet in Egypte goedgekeurd

De grondwettelijke commissie in Egypte heeft vanochtend het ontwerp van een nieuwe grondwet voor het land goedgekeurd na een marathonvergadering. Normaal gezien wordt de nieuwe grondwet binnen de twee weken aan het volk voorgelegd in een referendum.

De leden van de commissie, die wordt gedomineerd door islamieten, waren sinds gisterennamiddag bijeen. Ze moesten elk van de 234 artikelen van het grondwetsontwerp goedkeuren. Het goedgekeurde ontwerp wordt nu naar president Mohamed Morsi gestuurd. Binnen de twee weken zou een referendum moeten volgen.

De oude Egyptische grondwet was afgeschaft bij de val van Hosni Moebarak begin 2011. De nieuwe grondwet moet Egypte meer democratische beginselen geven, zoals geëist tijdens de opstand tegen Moebarak. Zo zou het mandaat van de president vier jaar duren en nog maar een keer verlengbaar zijn. Moebarak leidde Egypte bijvoorbeeld gedurende dertig jaar.

Er is echter ook kritiek op het grondwetsontwerp. De werkzaamheden van de commissie werden geboycot door de koptische kerk en de liberale en lekenoppositie. Zij zijn van oordeel dat de tekst de islamitische visie vertegenwoordigt en weinig garanties biedt inzake bescherming van de rechten. Ze hebben het ook moeilijk met een aantal verwijzingen naar de charia, de islamitische wet.

Bron: De Morgen 30/11/2012

Mening: Eindelijk is er een nieuw ontwerp voor de grondwet in Egypte goedgekeurd. De vorig werd reeds afgeschaft begin 2011. Het werd dus hoog tijd dat er een nieuwe kwam. Ik vind het positief dat er meer democratie komt. Ook dat het mandaat van de president maar één keer kan verlengd worden, vind ik wel goed. Wat ik echter een nadeel vind is dat het weinig garantie biedt voor de rechten van de mens. Dit is in mijn ogen wel een belangrijk onderwerp! Ik vind dat deze garantie er wel moet zijn. Het is goed dat er eindelijk een nieuw ontwerp is, maar met hier en daar een paar aanpassingen zou deze volgens mij nog veel beter kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.