actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2008, 10:50
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
'Verkiezingen vallen beter samen'

BRUSSEL - Premier Yves Leterme vindt dat gescheiden verkiezingen in België 'een rem zijn op goed bestuur'.

'Ik weet dat mijn standpunt een beetje ingaat tegen dat van anderen, ook uit mijn eigen partij', zei eerste minister Leterme (CD&V) dinsdagavond op een ontmoeting met lezers van Het Nieuwsblad. 'Je kan inderdaad louter theoretisch zeggen dat elk bestuursniveau zijn eigen verkiezingsdatum moet hebben, omdat zoiets nu eenmaal bij federalisme hoort.'

'Maar als je ermee rekening houdt dat ons land maar twee grote gemeenschappen telt, zonder nationale partijen, en dat bij elke campagne telkens dezelfde kandidaten deelnemen, is dat systeem toch een rem op het goed bestuur dat we nodig hebben. Daarom moeten we een debat kunnen voeren over het opnieuw samenvallen van de verkiezingen.'

Leterme benadrukt dat dit zijn persoonlijk standpunt is. Zijn partij is verdeeld over het thema. Onder meer kamerfractieleider Servais Verherstraeten en Vlaams fractieleider Ludwig Caluwé noemden het recent nog uitgesloten dat de verkiezingen opnieuw zouden samenvallen. Kopstukken als kamervoorzitter Herman Van Rompuy en oud-premier Jean-Luc Dehaene zijn dan weer voorstander.

Leterme sprak zich tijdens de lezersontmoeting ook uit over het voorstel van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) waarbij de gewesten een bijkomende uitkering kunnen toekennen, bovenop het federale stempelgeld, aan werklozen die actief naar werk zoeken. Hij betwijfelt of het idee haalbaar is.

'Het is niet evident om bij een gelijke financiering, waarbij iedereen evenveel bijdraagt tot het systeem, uiteindelijk bij andere uitkeringen uit te komen, zodat een werkloze in Doornik anders wordt behandeld dan in Kortrijk', zei hij.

'De negatieve reacties op het voorstel-Peeters verbazen mij dus niet. Als eenvoudige jurist denk ik dat dit zelfs niet gemakkelijk ligt tegenover (het gelijkheidsbeginsel in) de grondwet. Maar dit was niet het enige voorstel van Kris Peeters. We hebben inderdaad meer maatwerk in het arbeidsmarktbeleid nodig, want de problemen zijn verschillend in Vlaanderen en in Wallonië.'

Hij zit daarmee op dezelfde golflengte als Vlaams vice-minister-president Frank Vandenbroucke. Die vindt het voorstel Peeters 'te ingewikkeld'.

'Hoe kan een Vlaamse activeringsuitkering nog opgevolgd worden wanneer de betrokken werkzoekende niet in Vlaanderen woont', vraagt hij zich af. Vandenbroucke pleit voor 'een helder systeem van financiële responsabilisering van de gewesten, waar ook de federale sociale zekerheid uiteindelijk beter van wordt'.

Leterme zegt 'dag en nacht' te werken aan een tweede pakket in de staatshervorming tegen midden juli. 'Ook volgens mijnheer Reynders komt er een betekenisvol pakket. Want het regeerakkoord vormt een geheel: zoals men de afspraken inzake fiscaliteit niet op de lange baan moet schuiven, is dat ook het geval met de staatshervorming.'

Voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde houdt Leterme iets meer een slag om de arm. 'Ik denk dat er uiteindelijk toch nog een onderhandelde oplossing komt, maar niet noodzakelijk tegen 15 juli.'

Volgens Leterme moet staatssecretaris voor Fraudebestrijding Carl Devlies (CD&V) ervoor zorgen dat de belastingaangifte van ondernemingen meer, en vooral beter wordt gecontroleerd. 'Dat nu slechts drie procent van de vennootschappen wordt gecontroleerd, is niet goed, niet normaal. Ik ben daar vroeger tegen opgekomen en ik blijf consequent.'

In de discussie over euthanasie staat Leterme op de rem. 'Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn met een uitbreiding naar kinderen en dementerenden. Men moet proberen om uitzichtloze pijn en lijden te voorkomen, maar de vraag is of een wettelijke maatregel daartoe de beste aanpak is. Dat is bijzonder delicaat.'

bron: www.stadaard.be

Ik heb het mij ook al wel eens afgevraagd of het niet beter zou zijn als we de verkiezingen op alle niveaus op hetzelfde moment organiseren. Want ik vraag me soms af of een herverdeling van de meerderheid op bijvoorbeeld federaal niveau geen al te grote invloed heeft op bijvoorbeeld Vlaams niveau. Langs de andere kant hoeft dit misschien niet altijd nadelig te zijn...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.