actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2017, 17:02
Louize.D*Groote Louize.D*Groote is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Schoten
Posts: 30
Belgische IS-strijders riskeren doodstraf in Irak

‘Het zal nog maar een maandje of twee duren voor terreurorganisatie Islamitische Staat uit Irak verdreven is.’ Dat zegt Jawad al-Chlaihawi, de Iraakse ambassadeur in ons land, aan RTBF. ‘We hebben al enkele Belgische IS-strijders gevangen kunnen nemen. Zij zullen ter plaatse voor de rechter moeten verschijnen en riskeren de doodstraf.’

‘We hebben al heel wat terroristen gevat’, aldus al-Chlaihawi. ‘Uit Centraal-Azië, uit Rusland, uit Tsjetsjenië, maar ook een honderdtal uit Europa. Onder wie ook enkele Belgen. Ze zullen veroordeeld worden in Irak. De doodstraf, voor de meesten onder hen.’

Naast de gevatte strijders worden op dit moment ook heel wat familieleden van IS-militanten gevangen gehouden in een centrum nabij Mosul. In totaal gaat het om ongeveer 14.000 vrouwen, kinderen en verwanten.

Wat staat er met hen te gebeuren, eens de oorlog voorbij is? ‘Sommige landen willen hen niet terug. Frankrijk heeft bijvoorbeeld uit humanitaire redenen verboden dat kinderen alleen gerepatrieerd worden. Voor de volwassen vrouwen zeggen ze dan weer: doe met hen wat je wil, volgens de Iraakse wet.’

Volgens al-Chlaihawi werkt België goed samen met de Belgische diensten. ‘Maar wij gaan uiteraard niet verwachten dat België terroristen opnieuw zal opnemen. Op dit moment zijn we echter nog niet zo ver. Het is nu aan ons om de verdachten te identificeren en te weten te komen wat ze allemaal hebben gedaan.’

Bron:
De Standaard, 08/10/2017, 14u57
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171008_03118905

Eigen mening:
Ik vind het zeker positief dat er vele terroristen gevat zijn. Heel het IS-gebeuren blijft verschrikkelijk lang duren. Ik ben het er mee eens dat deze IS-strijders een zware straf verdienen. Over de doodstraf heb ik zeker mijn twijfels. Ik vraag mij af wat het effect hier van is op de nog niet gevatte strijders. Is het niet beter om ze een levenslange straf te geven? Een straf die ze effectief volledig moeten uitzetten.
Ik ben van mening dat de familie van deze terroristen berecht moeten worden op een eerlijke manier. Ik vind dat er zeker een onderzoek moet plaatsvinden naar hun rol in deze gebeurtenissen. Wanneer het blijkt dat deze familie hier niets mee te maken heeft, vind ik dat ze door het land van afkomst moeten opgevangen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.