actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2011, 10:57
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Woordje 'het' dreigt te verdwijnen

Het ziet er niet goed uit voor het woordje 'het'. Dat is de conclusie van drie Nederlandse wetenschappers aan de universiteit van Amsterdam in het vakblad Onze Taal. Volgens hen bestaat de kans dat we in de volgende eeuw spreken over 'de huis' en 'de meisje'. 'Net als in het Engels, waar vroeger ook een vorm van het bestond, maar waar al eeuwenlang alleen nog the gebruikt wordt', zegt onderzoeker Fred Weerman.

De wetenschappers doen die voorspelling op basis van de harde cijfers: 15 jaar geleden was 'het' nog het juiste lidwoord bij een kwart van de Nederlandse woorden, nu is dat nog maar het geval bij één op de vijf. De meeste nieuwe woorden die we uit het Engels overnemen, krijgen het lidwoord 'de': de talkshow, de computer...

Onder andere daardoor ondervinden kinderen veel problemen als ze 'het' leren gebruiken. De kans bestaat dat moedertaalsprekers de fouten van kinderen en migranten overnemen. Wat het extra moeilijk maakt, is dat 'het' ook als voornaamwoord gebruikt wordt, zoals in 'het is tijd'.

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GA73HTPO8

Eigen mening:
Ik vind het een raar idee dat wij (of onze kinderen) het woord 'het' niet meer zullen gebruiken. Als dit zal gebeuren zal het waarschijnlijk wel geleidelijk aan gebeuren, maar toch. Als je ziet hoe vaak ik 'het' nu gebruikt heb in deze bespreking lijkt het me straf dat dit woord zomaar zal verdwijnen, want we gebruiken het meer dan dat we denken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2011, 12:27
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Het is inderdaad wel zo dat we veel minder het woordje 'het' gebruiken. Ik vind het alleen een raar idee dat dit lidwoord zou verdwijnen uit onze taal. Dan zou het boek of het meisje, de boek of de meisje worden. Dit klinkt toch raar en ook om te schrijven vind ik het een vreemde combinatie. Het is wel zo dat we de gewoonte hebben om het boek te zeggen. Uiteindelijk is het voor mensen die onze taal leren helemaal niet vreemd als het boek, de boek wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th November 2011, 13:01
kirsty.michielsen kirsty.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 28
ik zou ook het woordje 'Het' ook niet laten verdwijnen. We gebruiken het misschien wel minder maar bij een aantal woorden is het gewoon echt nodig vind ik persoonlijk. En we hoeven 'Het' toch niet te laten verdwijnen omdat we dit minder gebruiken. Ik vind het maar een zwakke reden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th November 2011, 13:16
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Ik had eigenlijk nog nooit stilgestaan bij de verhouding tussen de-woorden en het-woorden. Het lijkt me wel logisch dat er minder woorden met 'het' als lidwoord zullen bijkomen in onze taal als je de redenering uit het artikel volgt dat we de meeste nieuwe woorden uit het Engels overnemen.
Het volledig verdwijnen van het woordje 'het' zal, denk ik, toch nog wel eventjes op zich laten wachten. Al was het maar omdat alle verkleinwoorden in het Nederlands het lidwoord 'het' krijgen.
Ik vind het in ieder geval interessant om te merken dat een taal dus wel degelijk leeft.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th November 2011, 20:00
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Een taal evolueert inderdaad.
Een regel binnen de taalkunde zegt dat als een generatie een bepaald woord, zoals 'het', minder of niet meer gebruikt het ook niet meer in de woordenschat van onze kinderen zal voorkomen. Zo verdwijnen onproductieve procédés uit een taal.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th November 2011, 21:33
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Zoals mijn voorgangers hieronder allemaal al zeiden, evolueert taal inderdaad, maar volgens mij gebeurt dit ganse verdwijningsproces van het woordje 'het' op zo'n traag tempo dat wij (en de generatie(s) na ons) hier waarschijnlijk niets meer van zullen merken.
Natuurlijk is het wel erg fascinerend dat een taal zo leeft en telkens verandert, maar omdat het woordje 'het' toevallig 'dreigt' te verdwijnen, wil het toch nog niet zeggen dat het zo per se zal zijn? Zo'n zaken staan nog steeds niet in de sterren geschreven en worden doorgegeven van generatie op generatie, denk ik dan!
In ieder geval, als het er dan toch ooit van komt, so be it, dan zullen de mensen van die tijd er ook wel weer gewoon mee opgroeien en het zo gewend worden, net zoals wij ons huidig taalgebruik gewend zijn.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th November 2011, 21:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Jynthe
Zoals mijn voorgangers hieronder allemaal al zeiden, evolueert taal inderdaad, maar volgens mij gebeurt dit ganse verdwijningsproces van het woordje 'het' op zo'n traag tempo dat wij (en de generatie(s) na ons) hier waarschijnlijk niets meer van zullen merken.
Natuurlijk is het wel erg fascinerend dat een taal zo leeft en telkens verandert, maar omdat het woordje 'het' toevallig 'dreigt' te verdwijnen, wil het toch nog niet zeggen dat het zo per se zal zijn? Zo'n zaken staan nog steeds niet in de sterren geschreven en worden doorgegeven van generatie op generatie, denk ik dan!
In ieder geval, als het er dan toch ooit van komt, so be it, dan zullen de mensen van die tijd er ook wel weer gewoon mee opgroeien en het zo gewend worden, net zoals wij ons huidig taalgebruik gewend zijn.
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th November 2011, 14:34
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Sommige mensen staan compleet perplex als ze dit artikel lezen, het lijk wel alsof er een taalkundige revolutie op gang is.. Terwijl er niets is om ons zorgen over te maken.

Als we zouden terugkijken naar de vorige eeuw(en), dan zien we dat er zowel op het grammaticaal vlak, als op het gebied van onze woordenschat enorm veel veranderingen zijn gebeurt. En hier staan de huidige mensen zelfs niet meer bij stil, alles is vanzelfsprekend geworden. Natuurlijk is het wel zo dat we ons geen conversaties meer kunnen inbeelden zonder het woordje 'het'. Maar vooraleer deze regel zal worden ingevoerd zullen er ongetwijfeld duidelijke afspraken worden gemaakt, en zal iedereen goed ingelicht worden.

Al de begin is moeilijk, maar na een loop van tijd zal dit een gewoonte worden.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 10th November 2011, 00:38
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik vind dit persoonlijk een goede zaak. Onze taal zal makkelijker worden. Denk maar aan de moeilijkheid van le en la bij de Franse lessen. Dit is voor niet-nederlandssprekers ook zo bij onze taal. Ik doe in ieder geval mij best om genaamd woordje niet meer te gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 10th November 2011, 00:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Jens.Mangelschots
Ik vind dit persoonlijk een goede zaak. Onze taal zal makkelijker worden. Denk maar aan de moeilijkheid van le en la bij de Franse lessen. Dit is voor niet-nederlandssprekers ook zo bij onze taal. Ik doe in ieder geval mij best om genaamd woordje niet meer te gebruiken.

Ikzelf ben nochtans fan van betreffend woordje! Maar dat kan nauwelijks een verrassing heten voor de studenten die mij drie jaar na elkaar hebben moeten 'dulden' voor hetzij RZL dan wel EMCV...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.