actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd March 2013, 10:19
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Thumbs down Doodrijder roept autisme in als excuus

Doodrijder roept autisme in als excuus

De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft zich vrijdag in beroep gebogen over het ongeval dat aan Sophie Van de Heijning (16) het leven kostte.
Ze werd twee jaar geleden aangereden door Leo D. (54) uit Kapellen, waarna hij vluchtmisdrijf pleegde. Het openbaar ministerie vorderde de bevestiging van de straf die de politierechter hem vorig jaar gaf: twee jaar cel, waarvan één jaar effectief, 11.000 euro boete deels met uitstel en vijf jaar rijverbod.
De verdediging van de beklaagde pleitte voor een mildere straf. Sophie werd op 11 februari 2011 aangereden toen ze het zebrapad overstak op het kruispunt van de Antwerpsesteenweg met de Plasstraat in Hoevenen. Leo D. zette zijn weg gewoon voort en ging een pittaschotel halen. Het meisje bezweek vier dagen later.

Smoesje
De beklaagde had zijn vrouw verteld dat de schade aan zijn wagen veroorzaakt werd door een verkeersdrempel. Hij wilde zijn auto snel laten herstellen bij een garage in Kalmthout, maar een alerte medewerker verwittigde de politie.
Hij ontkende eerst, maar ging later toch door de knieën. Hij dacht aanvankelijk dat hij tegen een verkeerszuiltje was gereden. Toen hij later over het dodelijke ongeval hoorde en besefte dat hij een meisje had aangereden, durfde hij niet meer naar de politie te gaan.
Zijn advocate vroeg de rechtbank om rekening te houden met het feit dat hij aan een autismespectrumstoornis lijdt en pleitte voor een mildere straf. Het vonnis komt er op 29 maart.

Belga

Bron: http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/stabroek/doodrijder-van-tienermeisje-wil-mildere-straf-in-beroep.aspx

Mijn mening:
Ik vind autisme geen reden om iets te verklaren. Als het zo is dat jij autisme hebt en niet in staat bent om mee te draaien in de maatschappij, dan is er of constante begeleiding bij jou, of je zit in een tehuis. Misschien is dit kort door de bocht, maar ik ga zelf mee op kamp met zulke kinderen én volwassenen. Als ik deze situatie aan hen zou voorleggen zouden ze allemaal zeggen: dat is slecht hé, dat mag helemaal niet.
Je kan dit natuurlijk weerleggen door te gaan zeggen dat er verschillende vormen van autisme zijn en dat iedereen anders reageert in situaties. Maar als ik, cru gesteld, morgen in de wilde weg ga rondmoorden, dan kan ik dit alles oplossen met het simpele zinnetje: “Sorry, ik ben autistisch?” Waar gaat onze maatschappij dan nog naar toe?
Als deze man echt zo gehandeld heeft omdat hij autistisch is, dan is hij niet instaat om in deze maatschappij te blijven draaien en zal hij geïnterneerd moeten worden. Dan is het duidelijk dat deze maatschappij geen geschikte plaats meer is voor hem.
Ik lijk nu misschien cru te zijn voor sommige, maar dit meisje is wel dood. Misschien had ze nog kunnen leven, moest hij uitgestapt zijn en direct een ambulance hebben gebeld. Ik kan het me inbeelden, en weet ook voor een stuk, hoe erg het is om iemand te moeten afgeven door een verkeersongeval. Als je nu weet dat de persoon er nog alles heeft voor gedaan om jouw kind in leven te houden, dan helpt dat in je rouwproces. Daar ben ik echt van overtuigd!
Ik vind vluchtmisdrijf echt laf! Een ongeval is vlug gebeurd en dat weet iedereen. Maar dat je wegvlucht voor je daden daar kan ik gewoon niet bij!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd March 2013, 13:29
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Voor een groot deel kan ik me vinden in de mening van Linde. Vooral het gebruiken van autisme als excuus voor deze daden gaat voor mij een beetje ver. Wel denk ik dat het heel gemakkelijk gezegd is dat vluchtmisdrijf een schande is en dat het totaal ondenkbaar is dat iemand zoiets kan doen. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk sta ik er niet achter maar ik denk dat je je niet kan voorstellen hoe je reageert in een situatie zoals deze tot dat je het echt meemaakt(hopelijk nooit uiteraard). Ik denk dat je zo enorm schrikt en zo verward bent en dat je eerste gedacht gewoon is om zo snel mogelijk van die plaats weg te geraken, het is een soort vluchtinstinct denk ik. Ik hoop dat ik hiermee niet verkeerd overkom. Nu zou ik ook zeggen dat ik nooit vluchtmisdrijf zou plegen. Ik wil enkel duidelijk maken dat het, volgens mij, niet mogelijk is om te zeggen hoe je zal reageren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd March 2013, 14:23
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik ben het eens met de mening van Linde. Helaas ben ik het minder eens met de mening van Tinne. Een normaal persoon die betrokken raakt bij een ongeval, stapt uit en verwittigd onmiddellijk de hulpdiensten en begint indien het in zijn mogelijkheden ligt de gewonde als reeds wat te verzorgen. Het gebeurt wel vaak dat er vluchtmisdrijf gepleegd wordt, maar dit is dan vaak wanneer mensen het opzettelijk doen en hun straf zo willen ontlopen. Als het echt een ongeval is, wat altijd kan gebeuren, dan ben je er zo van aangedaan dat je de gewonde wil voort helpen in plaats van te vluchten want je hebt dit ongeval niet gewild. Ik begrijp wel dat iemand met autisme in paniek geraakt, maar dat hij dan rustig nog naar de pitabar gaat en dan zo vlug mogelijk zijn auto wil laten herstellen komt bij mij over dat hij bij volle verstand is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.